Music, participation, and engagement of children with Trisomy 21 in daily activities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.rto.2024.218931

Keywords:

Down syndrome, Occupational Therapy, Music, Rehabilitation

Abstract

Children with Trisomy 21 generally have delayed psychomotor development and intellectual disabilities that can compromise the acquisition of motor and communication skills. The study is based on the hypothesis that music can be a beneficial auxiliary resource in Occupational Therapy sessions, due to its influence on the human body, and can be useful to promote participation. The objective of the research was to observe the effect of music on maintaining the child's attention, participation and involvement in different tasks in Occupational Therapy sessions, defined based on demands defined by the Canadian Occupational Performance Measure (COPM). This is a single case study with a 4-year-old child, diagnosed with Trisomy 21. After 12 sessions there was an improvement in the child's performance in the demands brought by the mother, as well as an improvement in their satisfaction in the activities carried out. The comparative analysis shows an increase of 5.6 points in the child's performance and an increase of 6.3 points in the mother's satisfaction in the reevaluation. Music in this study provided a positive result in the proposed activities, helping the child to maintain attention, increasing participation and independence in brushing teeth, getting dressed and drinking water from the glass.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Sarah Gregório Falcão de Oliveira, Universidade Federal da Paraíba

    Universidade Federal da Paraíba, Departamento de Terapia Ocupacional, João Pessoa, Paraíba, Brasil. 

  • Cláudia Regina Cabral Galvão, Universidade Federal da Paraíba

    Universidade Federal da Paraíba, Departamento de Terapia Ocupacional, João Pessoa, Paraíba, Brasil. 

References

Veríssimo TCRA. Diagnóstico e classificação da síndrome de Down. In: Universidade Aberta do SUS. Universidade Federal do Maranhão. Atenção à pessoa com síndrome de Down. São Luís: Ministério da Saúde UNA-SUS; UFMA; 2021.

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Diretrizes de atenção à pessoa com síndrome de Down. Brasília: Ministério da Saúde; 2013.

Gomes D, Teixeira L, Ribeiro J. Enquadramento da prática da terapia ocupacional: domínio & processo. 4ª ed. versão Portuguesa de Occupational Therapy Practice Framework: Domain and Process 4th ed (AOTA, 2020). Leiria: Politécnico de Leiria; 2020. http://hdl.handle.net/10400.8/6370.

Papalia DE, Martorell G. Desenvolvimento humano. 14a ed. Porto Alegre: Grupo A; 2022.

Piovesan JC, Silva NA. Música e ludicidade: a importância da musicalidade para o ambiente hospitalar. In: VI Fórum Internacional de Pedagogia; Santa Maria, RS, 30 jul. a 01 ago., 2014. Santa Maria, RS: AINPGP; 2014 [citado 11 out. 2023]. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/fiped/2014/Modalidade_1datahora_16_06_2014_09_51_51_idinscrito_2021_2dd5c1f47960518af0b19ae871542cf3.pdf.

Rosário VM, Loureiro CMV, Gomes CMA. A relação entre música e atenção: fundamentos, evidências neurocientíficas e reabilitação. Per Musi. 2021;40:1-18. https://doi.org/10.35699/2317-6377.2020.14912.

Rosário VM, Loureiro CMV, Gomes CMA. A relação entre música e atenção: fundamentos, evidências neurocientíficas e reabilitação. Per Musi. 2021;40:7. https://doi.org/10.35699/2317-6377.2020.14912.

Jesus AS. Recurso, atividade: diferentes usos da música pela terapia ocupacional: uma revisão sistemática [Trabalho de Conclusão de Curso]. Lagarto: Universidade Federal de Sergipe; 2018. http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/8374.

Yin RK. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso; 2016.

Ladewig VM, Ladewig SFAM, Silva MG, Bosco G. Sedação consciente com óxido nitroso na clínica odontopediátrica. Odontol Clín Cient (Recife). 2016;15(2):91-96. Disponível em: http://revodonto.bvsalud.org/pdf/occ/v15n2/a03v15n2.pdf.

Mundo Bita. Mundo Bita - Xic, Xic, Xic (vídeo infantil). 2016 dez 5. Vídeo: 2:54min. [citado 08 set. 2023]. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=cnzgHAIRqmc&ab_channel=MundoBitaVEVO.

Campo das Crianças - Kids Camp Brasil. A música de escovar os dentes. Campo das crianças. Como escovar os dentes. 2020 jul 17. Vídeo: 1:32 min. [citado 08 set. 2023]. Disponível em: https://www.youtube.com/ watch?v=jlKeVi0T9wk&ab_channel=CampodasCrian%C3%A7as-KidsCampBrasil.

Gordon E. Teoria de aprendizagem musical: competências, conteúdos e padrões. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian; 2000.

Mundo Bita. Mundo Bita - Troca Roupa. 2015 out 5. Vídeo: 2:42 min. [citado 08 set. 2023]. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=BFCePyavZbg&ab_channel=MundoBitaVEVO.

Piroddi C. Laboratório Montessori: em casa. Marschalek R, tradutor. Blumenau: Todolivro; 2020.

Marinho PML, Campos MPA, Rodrigues EOL, Gois CFL, Barreto IDC. Construction and validation of a tool to Assess the Use of Light Technologies at Intensive Care Units. Rev Latino-Am Enfermagem. 2016;2(4):e2816. doi: http://dx.doi.org/ 10.1590/1518-8345.1002.2816.

Sabino LMM, Brasil DTM, Caetano JA, Santos MCL, Alves MDS. Uso de tecnologia leve-dura nas práticas de enfermagem: análise de conceito. Aquichan. .2016;16(2):230-239. https://doi.org/10.5294/aqui.2016.16.2.10.

Published

2024-05-07

Issue

Section

Articles

How to Cite

Oliveira, S. G. F. de ., & Galvão, C. R. C. (2024). Music, participation, and engagement of children with Trisomy 21 in daily activities. Revista De Terapia Ocupacional Da Universidade De São Paulo, 34(1-3), e218931. https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.rto.2024.218931