"The author as producer" in the age of "aestheticizing of politics"
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2317-4765.rus.2021.188085Keywords:
Aesthetization of politics, Politicization of art, Russian avantgarde artAbstract
The correspondence of Walter Benjamin shows that the circulation of “The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction” in Russia was to him a matter of the utmost importance. In April 1936, Benjamin confessed to Kitty Marx-Stenchnerider his expectations and pessimism: “Considering these reactions, I might even have reason to believe that the work will have little repercussion in the place that should be its natural place, in Russia.” What were the reasons behind the expectations of Benjamin? Why would Russia be its “natural” place or destination? How can we explain his pessimism? This paper aims at discussing the militant and political dimension of “The Work of Art…” as well as its insertion in the Russian debate in its time, in the countercurrent of the Stalinist aestheticization of politics and into the direction of “the formulation of revolutionary demands in the politics of art.”
Downloads
References
ARVATOV, B. Arte, produzione e rivoluzione proletária. A cura di Hans Günther e Karla Hielscher, Rimini: Guaraldi, 1973.
ARVATOV, Boris. "Everyday Life and the Culture of the Thing”. Trad. Christina Kiar. October 81, Cambridge: MA: MIT Press, summer 1997, pp. 119-128.
ALBERA, F. Eisenstein e o construtivismo russo. trad. Heloísa Araújo Ribeiro. São Paulo: Cosac & Naify, 2002.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Tradução Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987b, p.197-221.
BENJAMIN, Walter. Diário de Moscou. Tradução Hildegard Herbold. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na época de sua reprodutibilidade técnica. Tradução Francisco Dea Ambrosis Pinheiro Machado. Porto Alegre: Zouk, 2012.
BENJAMIN, W. Benjamin e a obra de arte: técnica, imagem e percepção. Org. Tadeu Capistrano. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
BOWLT, John (edit.) E. The documents of 20th-century art/Russian Art of the Avant-Gard: Theory and Criticism 1902-1934. NY: The Viking Press,1976.
DRUTT, Matthew (org.). Kazimir Malevich: suprematism. Nova York: Guggenheim Museum Publication, 2003.
DICKERMAN, Leah Anne. Aleksandr Rodchenko’s Camera-Eye: Lef Vision and the Production of Revolutionary Consciousness. Tese de doutorado. Nova Iorque: Departamento de Filosofia, Universidade de Columbia, 1997.
FIGUEIREDO, Clara de Freitas, “Não comercializem Lênin! A crítica da LEF ao culto do chefe”. Dazibao, São Paulo, v. 4, n. 1, 2016, p.27-62.
FIGUEIREDO, Clara de Freitas. Fotografia: entre fato e farsa (URSS-Itália, 1928-1934). Tese de doutorado em Artes Visuais. Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.
FIGUEIREDO, Clara de Freitas, Foto-Grafia/o debate na Frente de Esquerda das Artes. Dissertação de mestrado em Artes Visuais. Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.
FERRETTI, Maria. Le Mouvement des correspondants ouvriers, 1917-1931: révolution culturelle et organisation du consensus dans l’Union soviétique des années vingt, tese de doutorado, Paris: EHESS, 1998.
GOUGH, Maria, and Michael Roloff. “Radical Tourism: Sergei Tret'iakov at the Communist Lighthouse”. October, vol. 118, 2006, pp. 159-178.
HANSEN, M. “Benjamin, cinema e experiência: A flor azul na terra da tecnologia”. In: BENJAMIN, W.; SCHÖTTKER, D.; BUCK-MORSS, S., HANSEN, M. Benjamin e a obra de arte: técnica, imagem, percepção. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
KIAER, C. The Russian Constructivist “Object” and the Revolutionizing of Everyday Life, 1921-1929. Berkley: Harvard University, 1995.
KIAR, C.; NAIMAN, E. (edit.). Everyday life in early Soviet Russia: taking the revolution inside. Bloomington: Indiana University Press, 2006.
MAGAROTTO, L.; SCALIA, G. (a cura di). L' avanguardia dopo la rivoluzione. Le riviste degli anni Venti nell'URSS: «Il giornale dei futuristi», «L'arte della Comune», «Il Lef», «Il nuovo Lef». Napoli: Edizioni Immanenza, 1976.
LENOE, Matthew. Closer to the masses: stalinist culture, social revolution and soviet newspapers. Massachusetts: Harvard Press, 2004.
LÖWY, M. “Lukács and Stalinism”. New Left Review I_91, Londres, May-June 1975.
LÖWY, Michael. Walter Benjamin: aviso de incêndio. Uma leitura das teses “Sobre o conceito de História”. São Paulo: Boitempo, 2005.
MARX, K. O capital: crítica da economia política: livro I. Trad. Reginaldo Sant’Anna. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000.
MIKHAILOV, Aleksandr. Maiakovski – O Poeta da Revolução. Trad. Zoia Prestes. Record: São Paulo, 2008.
VILELLA, Thyago M. O Ocaso de Outubro: o Construtivismo Russo, a Oposição de Esquerda e a Reestruturação do Modo de Vida. Dissertação de mestrado de mestrado em Artes Visuais. Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.
VILELLA, Thyago M. ““Estetização da política” e “politização da arte” na URSS. Walter Benjamin e o movimento produtivista (1926-1936)”. Revista de História. São Paulo: Universidade de São Paulo/FFLCH, n.179, 2020, pp. 2-28.
TRETIAKOV, S. “Art in the Revolution and the Revolution in Art (Aesthetic Consumption and Production)”. October 118, Cambridge: MA: MIT Press, Fall 2006, PP.11-18.
TRETIAKOV, Sergei, “The new Leo Tolstoy”. October 118. Cambridge: MIT Press, Fall 2006, pp. 47-50.
WIZISLA, E. Benjamin e Brecht: história de uma amizade. São Paulo: EDUSP, 2013.
ZALAMBANI, M. La morte del romanzo: dall’avanguardia al “realismo socialista”. Roma: Carocci, 2003.
ZALAMBANI, M. L’ Arte Nella Produzione: Avanguardia e Rivoluzione nella Russia Sovietica degli anni’20. Longo Editore, 1998.
KAWAMURA, Aya. “La création collective dans le documentaire soviétique: photographie, cinéma et «correspondants-ouvrier»”.1895: Revue d’histoire du cinéma, n. 63, 2011, pp. 48–144.
TWISS, Thomas Marshall. Trotsky and the problem of soviet bureaucracy. Tese de doutorado. Pittsburgh: University of Pittsburgh, 2009.
SERGE, V. Memoirs of a revolutionary, Foreword by Adam Hochschild. New York: Review Book, 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Clara de Freitas Figueiredo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in RUS agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work’s authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).