Artist-Educators-Managers: the work of arts teaching graduates in cultural facilities management
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v23i2p160-185Keywords:
Cultural management, Arts degree, Teacher training, MediationAbstract
This study approaches cultural management from the perspective of arts teaching graduates, considering the impact of teacher training on the development of artistic, socio-cultural, mediating, and community articulation actions. Methodological procedures were used, such as interviews, contextual approach experiences, and bibliographical analyses. The author’s personal reports on her experiences as an artist-educator-manager were also included, intertwining reflections on the notions of body, territory, citizenship and cultural democracy, which intersect the training of arts teaching graduates and the practice of cultural managers. The conclusion of this study emphasizes the potential of this professional, who creatively aligns artistic, educational, and administrative processes for a mediated and territorialized cultural management.
Downloads
References
AQUINO, R. Arte participativa, mediação cultural e práticas colaborativas: perspectivas para uma curadoria expandida. Repertório: Teatro & Dança, v. 1, p. 90-103, 2017. Disponível em: https://tinyurl.com/y5y3dbar. Acesso em: 17 nov. 2023.
BARROS, J. M.; RATTES, P. C. S. Formação de gestores de equipamentos culturais: desafios e perspectivas. Revista Extraprensa v. 14, n. 2, p. 264-280, 2021. DOI: 10.11606/extraprensa2021.185246.
COSTAS, A. M. R. Onde se produz o artista da dança?. In: TOMAZZONI, A.; WOSNIAK, C.; MARINHO, N. (org.). Algumas perguntas sobre dança e educação. Joinville: Nova Letra, 2010. p. 67-76. Disponível em: https://tinyurl.com/ynard8j6. Acesso em: 17 nov. 2023.
INSTITUTO DE ARTES DA UNICAMP. Projeto Político Pedagógico da Licenciatura em Dança, 2023. Campinas: Editora Unicamp, 2023.
KAUARK, G.; LEAL, N. Camadas tangíveis e intangíveis da gestão de espaços culturais. In: RUBIM, A. A. C. (org.). Gestão Cultural. Salvador: Edufba, 2019. p. 127-148. (Coleção Saladeaula). Disponível em: https://tinyurl.com/3t6p5bx5. Acesso em: 27 jun. 2024.
LACERDA, M. Entrevista concedida à autora. Campinas, 25 ago. 2023.
LIMA, D. L.; AQUINO, R. Mediação Cultural: alinhavando uma rede colaborativa entre os espaços educativos e culturais In: BALDI, N. C; ARAÚJO, L.; ZANELLA, A. Processos criativos, formativos e pedagógicos em dança. Salvador: ANDA – Associação Nacional de Pesquisadores em Dança, 2020, v.4, p. 95-111. Disponível em: https://tinyurl.com/3me5jw8s. Acesso em: 14 jun. 2023.
MARQUES, I. Dança-educação ou dança e educação? Dos contatos às relações. In: TOMAZZONI, A.; WOSNIAK, C.; MARINHO, N. (org.). Algumas perguntas sobre dança e educação. Joinville: Nova Letra, 2010. p 23-38. Disponível em: https://tinyurl.com/ynard8j6. Acesso em: 14 jun. 2023.
MORENO, M. Entrevista concedida à autora. Campinas, 23 set. 2023.
RAMOS-SILVA, L. Breves notas para pulsar. Revista Claves, v. 9, n. 14, p. 162-168, 2020. Dossiê Matizes Africanos na Música Brasileira. Disponível em: https://tinyurl.com/cjptz6kt. Acesso em: 9 mai. 2023.
RUBIM, A. A. C.; TAVARES, M. Um glossário para as políticas culturais brasileiras. In: RUBIM, A. A. C.; TAVARES, M. (org.). Cultura e Política no Brasil Atual. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2021. p. 329-344 Disponível em: https://tinyurl.com/fyjekrjz. Acesso em: 14 jun. 2023.
RUBIM, A. A. C. (org.). Gestão Cultural. Salvador: Edufba, 2019. (Coleção Saladeaula). Disponível em: https://tinyurl.com/3t6p5bx5. Acesso em: 27 jun. 2024.
SAMEGIMA, I. Entrevista concedida à autora. Praia Grande, 6 set. 2023.
SANTOS, F. P.; DAVEL, E. P. B. Equipamentos culturais, identidade e território: elementos para uma gestão territorializada. In: KAUARK, G.; RATTES, P.; LEAL, N. (org.). Um lugar para os espaços culturais: gestão, territórios, públicos e programação. Salvador: Edufba, 2019. p. 201-227. Disponível em: https://tinyurl.com/3222m2rj. Acesso em: 2 jan. 2024.
VICH, V. O que é um gestor cultural? In: CALABRE, L.; LIMA, D. R. (org.). Políticas culturais: conjunturas e territorialidades. Rio de Janeiro: Fundação Casa de Rui Barbosa; São Paulo: Itaú Cultural, 2017. p. 49-54. Disponível em: https://tinyurl.com/36mkvm96. Acesso em: 17 nov. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Catharina da Cunha Glória, Marisa Martins Lambert
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os leitores são livres para compartilhar, copiar e redistribuir os textos publicados na Sala Preta, sem fins comerciais e em qualquer suporte ou formato, desde que sejam dados os créditos apropriados ao(s) autor(es) e à Revista. Podem também adaptar, remixar, transformar e criar a partir deste material, desde que distribuam o material derivado sob a mesma licença do original – e mantenham a menção explícita ao(s) autores e à Revista Sala Preta.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.