Artist-Educators-Managers: the work of arts teaching graduates in cultural facilities management

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v23i2p160-185

Keywords:

Cultural management, Arts degree, Teacher training, Mediation

Abstract

This study approaches cultural management from the perspective of arts teaching graduates, considering the impact of teacher training on the development of artistic, socio-cultural, mediating, and community articulation actions. Methodological procedures were used, such as interviews, contextual approach experiences, and bibliographical analyses. The author’s personal reports on her experiences as an artist-educator-manager were also included, intertwining reflections on the notions of body, territory, citizenship and cultural democracy, which intersect the training of arts teaching graduates and the practice of cultural managers. The conclusion of this study emphasizes the potential of this professional, who creatively aligns artistic, educational, and administrative processes for a mediated and territorialized cultural management.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Catharina da Cunha Glória, Universidade Estadual de Campinas

    Artista da cena e produtora cultural. Bacharel e Licenciada em Dança pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) e pós-graduanda em Gestão Cultural: Cultura, Desenvolvimento e Mercado.

  • Marisa Martins Lambert, Universidade Estadual de Campinas

    Professora Associada e artista pesquisadora do Curso de Dança e do Programa de Pós-graduação em Artes da Cena, Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas (Unicamp).

References

AQUINO, R. Arte participativa, mediação cultural e práticas colaborativas: perspectivas para uma curadoria expandida. Repertório: Teatro & Dança, v. 1, p. 90-103, 2017. Disponível em: https://tinyurl.com/y5y3dbar. Acesso em: 17 nov. 2023.

BARROS, J. M.; RATTES, P. C. S. Formação de gestores de equipamentos culturais: desafios e perspectivas. Revista Extraprensa v. 14, n. 2, p. 264-280, 2021. DOI: 10.11606/extraprensa2021.185246.

COSTAS, A. M. R. Onde se produz o artista da dança?. In: TOMAZZONI, A.; WOSNIAK, C.; MARINHO, N. (org.). Algumas perguntas sobre dança e educação. Joinville: Nova Letra, 2010. p. 67-76. Disponível em: https://tinyurl.com/ynard8j6. Acesso em: 17 nov. 2023.

INSTITUTO DE ARTES DA UNICAMP. Projeto Político Pedagógico da Licenciatura em Dança, 2023. Campinas: Editora Unicamp, 2023.

KAUARK, G.; LEAL, N. Camadas tangíveis e intangíveis da gestão de espaços culturais. In: RUBIM, A. A. C. (org.). Gestão Cultural. Salvador: Edufba, 2019. p. 127-148. (Coleção Saladeaula). Disponível em: https://tinyurl.com/3t6p5bx5. Acesso em: 27 jun. 2024.

LACERDA, M. Entrevista concedida à autora. Campinas, 25 ago. 2023.

LIMA, D. L.; AQUINO, R. Mediação Cultural: alinhavando uma rede colaborativa entre os espaços educativos e culturais In: BALDI, N. C; ARAÚJO, L.; ZANELLA, A. Processos criativos, formativos e pedagógicos em dança. Salvador: ANDA – Associação Nacional de Pesquisadores em Dança, 2020, v.4, p. 95-111. Disponível em: https://tinyurl.com/3me5jw8s. Acesso em: 14 jun. 2023.

MARQUES, I. Dança-educação ou dança e educação? Dos contatos às relações. In: TOMAZZONI, A.; WOSNIAK, C.; MARINHO, N. (org.). Algumas perguntas sobre dança e educação. Joinville: Nova Letra, 2010. p 23-38. Disponível em: https://tinyurl.com/ynard8j6. Acesso em: 14 jun. 2023.

MORENO, M. Entrevista concedida à autora. Campinas, 23 set. 2023.

RAMOS-SILVA, L. Breves notas para pulsar. Revista Claves, v. 9, n. 14, p. 162-168, 2020. Dossiê Matizes Africanos na Música Brasileira. Disponível em: https://tinyurl.com/cjptz6kt. Acesso em: 9 mai. 2023.

RUBIM, A. A. C.; TAVARES, M. Um glossário para as políticas culturais brasileiras. In: RUBIM, A. A. C.; TAVARES, M. (org.). Cultura e Política no Brasil Atual. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2021. p. 329-344 Disponível em: https://tinyurl.com/fyjekrjz. Acesso em: 14 jun. 2023.

RUBIM, A. A. C. (org.). Gestão Cultural. Salvador: Edufba, 2019. (Coleção Saladeaula). Disponível em: https://tinyurl.com/3t6p5bx5. Acesso em: 27 jun. 2024.

SAMEGIMA, I. Entrevista concedida à autora. Praia Grande, 6 set. 2023.

SANTOS, F. P.; DAVEL, E. P. B. Equipamentos culturais, identidade e território: elementos para uma gestão territorializada. In: KAUARK, G.; RATTES, P.; LEAL, N. (org.). Um lugar para os espaços culturais: gestão, territórios, públicos e programação. Salvador: Edufba, 2019. p. 201-227. Disponível em: https://tinyurl.com/3222m2rj. Acesso em: 2 jan. 2024.

VICH, V. O que é um gestor cultural? In: CALABRE, L.; LIMA, D. R. (org.). Políticas culturais: conjunturas e territorialidades. Rio de Janeiro: Fundação Casa de Rui Barbosa; São Paulo: Itaú Cultural, 2017. p. 49-54. Disponível em: https://tinyurl.com/36mkvm96. Acesso em: 17 nov. 2023.

Published

2024-08-30

Issue

Section

DOSSIÊ MEDIAÇÃO – ENTRE PÚBLICO, AÇÃO E CENA

How to Cite

Glória, C. da C., & Lambert, M. M. (2024). Artist-Educators-Managers: the work of arts teaching graduates in cultural facilities management. Sala Preta, 23(2), 160-185. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v23i2p160-185