Questioning four hands

Authors

  • Maria Lucia de Souza Barros Pupo Universidade de São Paulo
  • Ana Beatriz Cangussu Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v23i2p77-95

Keywords:

Biennial, Artistic mediation, Game, Afro-indigenous art

Abstract

In this study, two authors, a recent graduate student and her performing arts professor, describe and discuss the experiences of artistic guidance at the 35 São Paulo Biennial. Marked by the identity debate that emerged from the exhibition, several modalities of mediation bring educational and aesthetic challenges. This research especially highlights themes such as the mediators’ expectations, the relationship between visiting the Biennial and school learning, or the attempts aimed at the bodily involvement of visitors in their relationship with the artwork.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maria Lucia de Souza Barros Pupo, Universidade de São Paulo

    Bolsista de Produtividade CNPq nível 1C, possui graduação em Escola de Comunicações e Artes pela Universidade de São Paulo (ECA-USP), mestrado em Artes pela Universidade de São Paulo (USP) e doutorado em Études Théâtrales - Université de Paris III (Sorbonne-Nouvelle), além de ter efetuado pesquisa de pós-doutorado em Tétuan, Marrocos. Hoje é professora titular da Universidade de São Paulo e vem atuando tanto na área de licenciatura em Artes Cênicas quanto no Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas.

  • Ana Beatriz Cangussu, Universidade de São Paulo

    Licenciada em Artes Cênicas pela ECA-USP é atualmente estudante do bacharelado na mesma instituição. Tem voltado seus estudos para o teatro popular brasileiro, para a pedagogia teatral e para as relações étnico-raciais. Integra a Endêmica Coletiva, grupo teatral atuante na cidade de São Paulo.

References

BOAL, A. Jogos para Atores e Não Atores. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

BORJA-VILLEL, M. Seis momentos para um tempo outro. In: FUNDAÇÃO BIENAL DE SÃO PAULO (org.). 35ª Bienal de São Paulo: coreografias do impossível: Catálogo. São Paulo: Bienal de São Paulo, 2023. p. 20-27. Disponível em: https://tinyurl.com/2hx6274s. Acesso em: 20 mar. 2024.

LIMA, D. Diálogos ausentes e a curadoria como ferramenta de invisibilização das práticas artísticas contemporâneas afro-brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2016. Disponível em: https://tinyurl.com/5n9bphfm. Acesso em 18 mar. 2024.

PAULINO, Rosana; CARNEIRO, Sueli. Nós não temos um drama, temos uma luta para tocar. In: Fundação Bienal de São Paulo (org.). Antes de estar em mim já esteve nelas: publicação educativa da 35ª Bienal de São Paulo: coreografias do impossível. São Paulo: Bienal de São Paulo, 2023. Disponível em: https://tinyurl.com/53k2kpkm. Acesso em: 20 mar. 2024.

Published

2024-08-30

Issue

Section

DOSSIÊ MEDIAÇÃO – ENTRE PÚBLICO, AÇÃO E CENA

How to Cite

Pupo, M. L. de S. B., & Cangussu, A. B. (2024). Questioning four hands. Sala Preta, 23(2), 77-95. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v23i2p77-95