Picture ahead: Kodak and the construction of the tourist-photographer
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2017.137654Keywords:
amateur photography, tourism, visual culture, apparatus, Kodak.Abstract
Picture ahead: a Kodak e a construção do turista fotógrafo investigates the history of visual culture in the 20th century by considering the constitution of an imaginary that has linked amateur photography and tourism. Kodak company was central in promoting such imagery through advertisements and intense marketing campaigns, establishing modes of production and consumption of the photographic image. Anchored in the concept of apparatus, the book makes explicit the many ways the company portrayed the tourist photographer without abandoning references from different sources and contemporary visual culture.
Downloads
References
AQUINO, L. Picture ahead: a Kodak e a construção do turista-fotógrafo. São Paulo: Edição do Autor, 2016.
BLANK, T. C. Da tomada à retomada: origem e migração do cinema doméstico brasileiro. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.
BOSI, M. M. Filmes de família e construção de lugares de memória: estudo de um material Super-8 rodado em Fortaleza e de sua retomada em Supermemórias. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2016.
BRASIL, A. C.; MIGLIORIN, C. A. “Biopolítica do amador: generalização de uma prática, limites de um conceito”. Revista Galáxia: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica, São Paulo, n. 20, p. 84-94, dez. 2010.
DIOGO, L. A. Vídeos de família: entre os baús do passado e as telas do presente. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2011.
FELDMAN, I. “A ascensão do amador: ‘Pacific’ entre o naufrágio da intimidade e os novos regimes de visibilidade”. Ciberlegenda: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense, Niterói, n. 26, p. 179-190, jan./jun. 2012.
FOSTER, L. S. Cinema amador brasileiro: história, discursos e práticas (1926-1959). Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.
PENNEY, P. P. “Narrativas de uma viagem permanente: a produção fílmica de Herbert Duschenes”. Significação: Revista de Cultura Audiovisual, São Paulo, v. 43, n. 45, p. 167-186, ago. 2016.
PEREIRA, A. M. Lentes da memória: a descoberta da fotografia de Alberto Sampaio (1833-1930). Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2016.
POLYDORO, F. S. Vídeos amadores de acontecimentos: realismo, evidência e política na cultura visual contemporânea. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Lila Foster
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.