Dreams of 19th-century windows: when photographs were an idea of the future

Authors

  • Fabiane de Souza Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2024.218257

Keywords:

photography, future, modernity, historical experience

Abstract

In a very particular formulation, Walter Benjamin saw photography as the presence of past futures. Photography contains a future that we will only find later, when we can read it with the updated eyes of another present. Based on the photographs and writings by the first inventors and enthusiasts of photography, this study investigates they left clues for the future. Along the way, this research came across many windows and identified them as a privileged place for experiments and as a metaphor for a photography that was to come. Recovering some windows from the 19th century, we found discourses about the future and the reconfiguration of ways of feeling and experiencing time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Fabiane de Souza, Universidade de Brasília

    Bacharel em Cinema pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), com mestrado e doutorado em Comunicação pela Universidade de Brasília (UnB). É membro do Grupo de pesquisa Imagem, Tecnologia e Subjetividade (GRITS/CNPq) e do (In)visibilidades: Grupo de pesquisa sobre a imagem da pessoa com deficiência. 

References

AGAMBEN, G. Profanações. São Paulo: Boitempo, 2007.

ARAGO, D. F. Relatório. In: TRACHTENBERG, A. (org.). Ensaios sobre fotografia. Lisboa: Orfeu Negro, 2013.

BATCHEN, G. Arder em deseos. La Concepción de la fotografia. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2004.

BENJAMIN, W. Onirokitsch: Glosa sobre o surrealismo. Revista USP. São Paulo, n. 33, março-maio, 1997.

BENJAMIN, W. Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018. 3 v.

BRIZUELA, N. Fotografia e império: paisagens para um Brasil moderno. São Paulo: Companhia das Letras; IMS, 2012.

CRARY, J. Técnicas do observador: visão e modernidade no século XIX. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

DAGUERRE, L. J. M. Daguerreótipo. In: TRACHTENBERG, A. (org.). Ensaios sobre fotografia. Lisboa: Orfeu Negro, 2013.

DIDI-HUBERMAN, G. Diante do tempo: história da arte e anacronismo das imagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.

EASTLAKE, L. E. Fotografia. In: TRACHTENBERG, A. (org.). Ensaios sobre fotografia. Lisboa: Orfeu Negro, 2013.

FERREIRA, D. F. Narrando viagens e invenções. Hercule Florence: amigo das artes na periferia do capitalismo. Anais do Museu Paulista. São Paulo, v. 22, n. 2, p. 153-196, jul-dez 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/anaismp/a/SVyZrhyxJFwzYSn8VLbxv7k/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 24 out. 2023.

GUNNING, Tom. ‘Animated pictures’: tales of cinema's forgotten future, after 100 films. In: GLEDHILL, C.; WILLIAMS, L. Reinventing Film Studies. London: Arnold, 2000.

JORNAL DO COMMERCIO. Sexta-feira, 17 de janeiro de 1840, n. 15. Notícias Científicas, Fotografia. Disponível em: http://memoria.bn.br/docreader/DocReader.aspx?bib=364568_03&pagfis=57. Acesso em: 25 out. 2023.

KOSSOY, B. A descoberta isolada da fotografia no Brasil. 4. ed. rev. e ampl. São Paulo: Editora da USP, 2020.

LISSOVSKY, M. Dez proposições acerca do futuro da fotografia e dos fotógrafos do futuro. Revista de Comunicação e Marketing da FAAP, n. 23, 1º semestre de 2011, p. 5-15.

LISSOVSKY, M. Pausas do destino: teoria, arte e história da fotografia. Rio de Janeiro: Mauad, 2014.

NIÉPCE, J. N. Acerca da Heliografia. In: TRACHTENBERG, A. (org.). Ensaios sobre fotografia. Lisboa: Orfeu Negro, 2013.

POE, E. A. O Daguerreótipo. In: TRACHTENBERG, A. (org.). Ensaios sobre fotografia. Lisboa: Orfeu Negro, 2013.

RODRÍGUEZ, J. A. Apresentação. Hercule Florence: Contra a História Opulenta. In: KOSSOY, B. A descoberta isolada da fotografia no Brasil. 4. ed. rev. e ampl. São Paulo: Editora da USP, 2020.

SANZ, C. L. Fotografia e tempo: vertigem e paradoxo. 2010. 224 f. Tese (Doutorado em Comunicação) — Universidade Federal Fluminense, Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Rio de Janeiro, 2010.

SIEGEL, S. (Ed.). First exposures: Writings from the beginning of photography. Los Angeles: Getty Museum, 2017.

SUGIMOTO, H. Parando o tempo. Zum, Revista de fotografia, n. 16, abr. 2019.

TALBOT, W. H. F. Breve Esboço Histórico da Invenção da Arte. In: TRACHTENBERG, A. (org.). Ensaios sobre fotografia. Lisboa: Orfeu Negro, 2013.

TISSANDIER, G. Les merveilles de la photographie. Bibliothèque des merveilles. Paris: Libraire Hachette et cie, 1974. Disponível em: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k64587896.texteImage. Acesso em: 25 out. 2023.

TURAZZI, M. I. O Oriental-Hydrograph e a fotografia. A primeira expedição ao redor do mundo com uma “arte ao alcance de todos” (1839-1849). Montevideo: CdF, 2019.

Published

2024-10-18

Issue

Section

Dossier

How to Cite

Souza, F. de. (2024). Dreams of 19th-century windows: when photographs were an idea of the future. Significação: Journal of Audiovisual Culture, 51, 1-21. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2024.218257