Lissovsky’s photographs: what will they do while we are not looking at them?

Authors

  • Claudia Linhares Sanz Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2024.218324

Keywords:

Mauricio Lissovsky, photography, doubles, ontogenesis

Abstract

Originally written as a tribute to Mauricio Lissovsky, this study dedicates itself to two intricate themes. First, it addresses the author’s latest book, A fotografia e seus duplos. Then, this study discusses how the ontogenesis the author proposed constitutes a historical study of photographic forms from the perspective of their future. This homage to the author highlights his relevance as an original thinker, the work of whom is fundamental in studies on photography in Brazil and around the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Claudia Linhares Sanz, Universidade de Brasília

    Doutora em Comunicação (UFF), professora da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-graduação em Comunicação, ambos da Universidade de Brasília. Líder dos Grupos de Pesquisa (In)vis e Grits. Fez pós-doutorado no ZFL-Zentrum für Literatur- und Kulturforschung, Berlin (2017). Atualmente, faz pós-doutorado na Universidade de Barcelona.

References

BARTHES, R. A câmara clara: nota sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2018.

BENJAMIN, W. Rua de mão única: infância berlinense: 1900. Tradução: João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

BENJAMIN, W. As passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2006.

BENJAMIN, W. “A doutrina das semelhanças”. In: Obras Escolhidas I. São Paulo: Editora Brasiliense, 1995a.

BENJAMIN, W. “A pequena história da fotografia”. In: Obras Escolhidas I. Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1995b.

CADAVA, E. Words of light: theses on the photography of history. New Jersey: Princeton University Press, 1998.

DELEUZE, G. Conversações. Tradução: Peter Pál Pelbart. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992.

DIDI-HUBERMAN, G. Diante do tempo: história da arte e anacronismo das imagens. Tradução: Vera Casa Nova e Márcia Arbex. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.

FRADE. P. M. Figuras do espanto: fotografias antes de sua cultura. Porto: Edições Asa, 1992.

GAGNEBIN, J. M. História e narração em Walter Benjamin. São Paulo: Perspectiva, 2009.

LISSOVSKY, M. A fotografia e seus duplos. Rio de Janeiro: UFRJ/IDEA, 2023.

LISSOVSKY, M. O Ф da fotografia. Rio de Janeiro: UFRJ /IDEA, 2021.

LISSOVSKY, M. “Os falsos falsos #1”. Icônica, São Paulo, 2016.

LISSOVSKY, M. Pausas do destino: teoria, arte e história da fotografia. Rio de Janeiro: Mauad X, 2014.

LISSOVSKY, M. “Dez proposições acerca do futuro da fotografia e dos fotógrafos do futuro”. Revista Facom, São Paulo, 2011a.

LISSOVSKY, M. “A fotografia e seus duplos I”. Icônica, São Paulo, 2011b. Disponivel em: https://www.iconica.com.br/site/series/a-fotografia-e-seus-duplos-1-2-3-e-4/. Acesso em: 4 mar. 2024.

LISSOVSKY, M. A máquina de esperar: origem e estética da fotografia moderna. Rio de Janeiro: Mauad X, 2008.

LISSOVSKY, M. “O historiador visual e o dilema das borboletas”. Memória da eletricidade, Rio de Janeiro, 3 nov. 2020. Disponível em: https://www.memoriadaeletricidade.com.br/artigos/38337/o-historiador-visual-e-o-dilema-dasborboletas. Acesso em: 23 jun. 2023.

LISSOVSKY, M.; MEDEIROS, M. Ensaio e Fotografia | Campo ABERTO. [S. l.]: [S. n.], 2021. 1 vídeo (89 min). Publicado pelo canal Campo Aberto: conversas sobre o ensaio. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=YoF1QmIYCII. Acesso em: 20 out. 2023.

SANZ, C. L. “Invisibilidade e latência do tempo na fotografia”. Revista Eco-Pós, Rio de Janeiro, v. 12, n. 1, 2009.

Published

2024-10-18

Issue

Section

Dossier

How to Cite

Sanz, C. L. (2024). Lissovsky’s photographs: what will they do while we are not looking at them?. Significação: Journal of Audiovisual Culture, 51, 1-17. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2024.218324