Image/Time: for a Lissovskyan method of photography research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2024.221078

Keywords:

photography, history, biographical method, iconological method, Lissovsky

Abstract

What do images do, want, or dream about? Challenging questions as, rather than facing a closed field of knowledge, we address an open-air, centrifugal, and dizzying arena. Reading its history and its vertigo, of what was, what could have been, and what will still be reveals photography itself. In his research, Mauricio Lissovsky combines two methodologies, a biographical and an iconological one . However, it seems that a Lissovskyan method of analyzing photographic images emerges by joining these parts. The theoretical basis in his extensive academic production proposes improving this methodological thinking about how to understand images and how to understand ourselves with images.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Marcela Chaves do Valle, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) / PhD student

    PhD student in Communication and Culture at the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ), Communication Technologies and Aesthetics line. Researcher of the study group Image / Time (UFRJ). Master in Media and Daily Life (UFF). Photography Specialist (UCAM). Photography teacher and documentary photographer. Email: marcelachaves@gmail.com

References

AGAMBEN, G. Signatura Rerum. sobre o método. São Paulo: Boitempo, 2019.

AGAMBEN, G. Ninfas. São Paulo: Hedra, 2012.

BARTHES, R. A Câmara Clara. Notas sobre a Fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BELTING, H. Antropología de la imagem. Buenos Aires: Katz Editores, 2007.

BENJAMIN, W. Magia e Técnica, Arte e Política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 2012 (Obras Escolhidas v.1).

BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018.

BENJAMIN, W. The Arcades Project. Cambridge: Belknapp Press, 1999.

BREYTENBACH, B. Mandela’s Smile. Notes on South Africa. Harpers Magazine, New York, 2008. Disponível em: https://harpers.org/archive/2008/12/mandelas-smile/. Acesso em 10 jun. 2022.

CONTADOR, A. A noção de espera no contexto da experiência artística: “puxar o gatilho” vs. “recolher do chão”. Cadernos de Arte e Antropologia, Marseille, v. 5, n. 2, p. 11-17, 2017.

DIDI-HUBERMAN, G. Imagens apesar de tudo. Lisboa: KKYM, 2012.

GAGNEBIN, J. M. Walter Benjamin: os cacos da história. São Paulo: n-1 edições, 2018.

LISSOVSKY, M. Pausas do Destino. Rio de Janeiro: Mauad X, 2014a.

LISSOVSKY, M. A Máquina de Esperar. Rio de Janeiro: Mauad X, 2008.

LISSOVSKY, M. A vida póstuma de Aby Warburg: por que seu pensamento seduz os pesquisadores contemporâneos da imagem? Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. Ciências Humanas, Belém, v. 9, n. 2, p. 305-322, 2014b.

LISSOVSKY, M. O elo perdido da fotografia. Revista Laika, São Paulo, v. 1, n. 1, 2012.

LISSOVSKY, M. Dez proposições acerca do futuro da fotografia e dos fotógrafos do futuro. Revista FACOM, São Paulo, n. 23, p. 4-15, 2011.

LISSOVSKY, M. A Fotografia documental no limiar da experiência moderna. In: Encontro Anual da COMPÓS, XIV, 2005, Niterói. Anais […]. Niterói: UFF, 2005. Disponível em: http://www.compos.org.br/data/biblioteca_855.pdf. Acesso em 26 jul. 2024.

LISSOVSKY, M. A Fotografia e a Pequena História de Walter Benjamin. Dissertação (Mestrado) – Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1995.

LUCA, A. A Reportagem Fotográfica do Ano do World Press Photo 2021. “Habibi” documentou a fertilização in vitro de mulheres palestinas com essa prática, que já deu origem a 96 “bebês da liberdade”. MediaTalks, São Paulo, 2021. Disponível em: https://mediatalks.uol.com.br/2021/04/17/reportagem-fotografica-do-ano-mostrabebes-palestinos/ Acesso em: 4 jan. 2024.

MAUAD, A. M. Sobre as imagens na História, um balanço de conceitos e perspectivas. Revista Maracanan, Rio de Janeiro, v. 12, n. 14, p. 33-48, 2016a.

MAUAD, A. M. Memórias em movimento: fotografia e engajamento, a trajetória de Claudia Ferreira 1980-2014. Revista História: Debates e Tendências, Passo Fundo, v. 16, n. 2, p. 271-290, 2016b.

MITCHELL, W. J. T. What do pictures want? In: MITCHELL, W. J. T. What do pictures want?: the lives and loves of images. The University of Chicago Press, 2005, p. 28-56.

SANTIAGO JÚNIOR, F. A virada e a imagem: história teórica do pictorial/iconic/visual turn e suas implicações para as humanidades. Anais do Museu Paulista, São Paulo, v. 27, p. 1-51, 2019.

SANTOS, P. S. A espera peculiar de Siegfried Kracauer. Terceira Margem, Rio de Janeiro, v. 9, n. 32, 2015.

Published

2024-10-18

Issue

Section

Dossier

How to Cite

Valle, M. C. do. (2024). Image/Time: for a Lissovskyan method of photography research. Significação: Journal of Audiovisual Culture, 51, 1-15. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2024.221078