Between self-portrait and selfie: a study of performance in photographs of oneself

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2024.221084

Keywords:

self-portrait, selfie, performance, photography

Abstract

This study analyses self-portraits and selfies to understand the space-time issues in Mauricio Lissovsky’s thought, which involve constructing self-images. By the lens of performance, it seeks to comprehend the historicity of self-portraits up to the phenomenon of selfies and to point out several ways in which bodies compose accounts of oneself, with their own intentions and meanings that shapin various modes of perceiving space and time in photographic experiences. Despite showing the matrices of the genre, selfies bring specificities in their performance: gestures as establishing the photographic space-time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ravena Sena Maia, Universidade Federal da Bahia

    Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas da Universidade Federal da Bahia, com pesquisa voltada para a fotografia e performances nas práticas da selfie e autorretratos nas redes. Integra o Cultura Audiovisual, Historicidades e Sensibilidades (CHAOS) e a Rede Historicidades dos Processos Comunicacionais. 

References

AGAMBEN, G. Notas sobre o gesto. Artefilosofia, Ouro Preto, v. 3, n. 4, p. 9-14, 2008.

AQUINO, L. Picture ahead: a Kodak e a construção do turista-fotógrafo. São Paulo: Edição do Autor, 2016.

BATCHEN, G. Each wild idea: writing, photography, history. Cambridge: MIT Press, 2002.

BELDEN-ADAMS, K. Locating the selfie within photography’s history – and beyond. In: ECKEL, J.; RUCHATZ, J.; WIRTH, S. (eds.). Exploring the selfie: historical, theoretical, and analytical approaches to digital self-photography. Cham: Palgrave Macmillan, 2018. p. 83-94.

ECKEL, J.; RUCHATZ, J.; WIRTH, S. (eds.). Exploring the selfie: historical, theoretical, and analytical approaches to digital self-photography. Cham: Palgrave Macmillan, 2018.

FABRIS, A. Identidades virtuais: uma leitura do retrato fotográfico. Belo Horizonte: UFMG, 2004.

FONTCUBERTA, J. La furia de las imágenes: notas sobre la postfotografía. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2016.

FROSH, P. The gestural image: the selfie, photography theory, and kinesthetic sociability. International Journal of Communication, Los Angeles, v. 9, p. 1607–1628, 2015.

GILBERT, S. The world’s earliest selfies – in pictures. The Guardian, London, 21 jul. 2014. Disponível em: https://tinyurl.com/5n8yepv4. Acesso em: 2 nov. 2023.

GÓMEZ CRUZ, E.; THORNHAM, H. Selfies beyond self-representation: the (theoretical) f(r)ictions of a practice. Journal of Aesthetics & Culture, Abingdon, v. 7, n. 1, p. 1-10, 2015.

GUNTHERT, A. The consecration of the selfie: a cultural history. In: ECKEL, J.; RUCHATZ, J.; WIRTH, S. (eds.). Exploring the selfie: historical, theoretical, and analytical approaches to digital self-photography. Cham: Palgrave Macmillan, 2018. p. 27-47.

KOSSOY, B. Fotografia e história. São Paulo: Ática, 1989.

LISSOVSKY, M. Guia prático das fotografias sem pressa. In: HEYNEMANN, C. B.; RAINHO, M. C. T. (eds.). Retratos modernos. Rio de Janeiro: Arquivo Nacional, 2005. p. 195-207.

LISSOVSKY, M. A máquina de esperar: origem e estética da fotografia moderna. Rio de Janeiro: Mauad X, 2008.

LISSOVSKY, M.; JAGUARIBE, B. O visível e os invisíveis: imagem fotográfica e imaginário social. In: JAGUARIBE, B. (ed.). O choque do real: estética, mídia e cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 2007. p. 42-96.

MAIA, R. S. Autorretratos e selfies: historicidades fotográficas como modernidades em crises. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 43., 2020, [s. l.]. Anais […]. Salvador: UFBA, 2020. Disponível em: https://tinyurl.com/3dvrpyf9. Acesso em: 5 dez. 2020.

MIRZOEFF, N. How to see the world: an introduction to images, from self-portraits to selfies, maps to movies, and more. New York: Basic Books, 2016.

NUNES, P.; MAIA, R. S. Fotografia selfie em festivais: experiência cultural como dispositivo para a nova imagem urbana. Vista, Braga, n. 3, p. 71-94, 2018. DOI: https://doi.org/10.21814/vista.3029.

SCHECHNER, R. Performance studies: an introduction. 3. ed. Abingdon: Routledge, 2013.

SELFIE. In: Oxford English Dictionary. Oxford: Oxford University Press, 2013. Disponível em: https://tinyurl.com/mpnucc7h. Acesso em: 2 jul. 2024.

SUTTON, D. Photography, cinema, memory: the crystal image of time. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2009.

TAYLOR, D. O arquivo e o repertório: performance e memória cultural nas Américas. Belo Horizonte: UFMG, 2013.

ZUMTHOR, P. Introdução à poesia oral. Belo Horizonte: UFMG, 2010.

Published

2024-10-18

Issue

Section

Dossier

How to Cite

Maia, R. S. (2024). Between self-portrait and selfie: a study of performance in photographs of oneself. Significação: Journal of Audiovisual Culture, 51, 1-20. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2024.221084