Formation of social bonds on TV and social network websites: “Saramandaia” and “Dona Redonda” hashtags in the conversation process on social networks
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2014.83068Keywords:
soap operas, remake, social bond, online conversationAbstract
The objective of this research is to reflect about the social bond configuration and the conversation process in social networks, through the use of #saramandaia and #donaredonda on Twitter. The #saramandaia have been analysed and posted on September 27th and 28th in 2013 and #donaredonda, posted on November 5th to December 5th in 2013. So Then one can deduce that the analyzed hashtags, as much as televisions, form a social bond because they constitute a conversion network.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. 5.ed. Lisboa: Edições 70, 2010.
BOUÇAS, Cibelle. Em 2012, novela lidera discussões nas redes sociais. 2012, edição 727. Disponível em: <http://www.observatoriodaimprensa.com.br/news/view/_ed727_em_2012_novela_lidera_discussoes_nas_redes_sociais>. Acesso em: 27 jun. 2014.
CHARTIER, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador. São Paulo: Ed. UNESP: Imprensa Oficial, 1999.
DICIONÁRIO DA TV GLOBO, v. 1: programas de dramaturgia & entretenimento. Projeto Memória das Organizações Globo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2003.
FERNANDES, Ismael. Memória da Telenovela Brasileira. 4. ed. São Paulo: Brasiliense, 1997.
KOGUT, Patrícia. 'Em família' é o programa mais falado nas redes sociais. 2014. Disponível em: <http://kogut.oglobo.globo.com/noticias-da-tv/coluna/noticia/2014/06/em-familia-e-o-programa-mais-falado-nas-redes-sociais.html>. Acesso em: 27 jun. 2014.
LOPES, Maria Immacolata Vasallo de. Narrativas televisivas e Identidade Nacional: O
caso da telenovela brasileira. Congresso Anual em Ciência da Comunicação. Salvador: 2002. Disponível em http://reposcom.portcom.intercom.org.br. Acesso em 20/03/2014.
MAZZIOTTI, Nora. La industria de la telenovela: la producción de ficción em América Latina. Buenos Aires: Piados, 1996.
MORIN, Edgar. Cultura de massas no século XX: o espírito do tempo. 9.ed. Rio de Janeiro: Forence Universitária, 1997.
RAMOS, José Mário Ortiz; BORELLI, Silvia Helena Simões. A telenovela diária. In: ORTIZ, Renato; BORELLI, Silvia Helena Simões; RAMOS, José Mário Ortiz. Telenovela: história e produção. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 1991.
RECUERO, Raquel. A conversação em rede: comunicação mediada pelo computador e redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2012.
SILVERSTONE, Roger. Por que estudar a mídia? São Paulo: Loyola/SC, 2002.
STRAUBHAAR, Joseph. As múltiplas proximidades das telenovelas e das audiências. In: LOPES, Maria Immacolata Vassallo de. (Org.). Telenovela: internacionalização e interculturalidade. São Paulo: Loyola, 2004.
WOLTON, Dominique. Elogio do grande público: uma teoria crítica da televisão. São Paulo: Ática, 1996.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Mario Abel Bressan Junior, Cristiane Costa Finger
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.