More than money: pink money and the circulation of senses in the LGBT+ community
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v13i1p20-31Keywords:
Pink money, LGBT community, Participant observationAbstract
Considering the growing onslaught of brands in advertising campaigns to support the diversity of sexual orientation and gender, this article points out some arguments from the LGBT+ community regarding the theme. The speeches were analyzed based on the participant observation of events held in Rio de Janeiro, in 2019. The main reflections show that far beyond the visibility gained by the initiatives of the brands, the circulating discussions show special concern with the affections of the individuals represented by such campaigns and how their socio-economic relations can be affected.
Downloads
References
ADORNO, Theodor; HORKHEIMER, Max. Dialética do Esclarecimento: fragmentos filosóficos.
ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1991.
BAUDRILLARD, Jean. A sociedade de consumo. Rio de Janeiro: Elfos, 1995.
BAUMAN, Zygmunt. Vida para o consumo: a transformação das pessoas em mercadorias.
Rio de Janeiro: Zahar, 2008.
BLEE, Kathleen M.; CREASAP Kimberly A. Conservative and Right-Wing movements. Annual Review of Sociology, Pittsburgh, v. 36, p. 269-286, 2010.
BRAGA, Adriana. Personas materno eletrônicas: feminilidade e interação no blog Mothern.
Porto Alegre: Sulina, 2008.
DOUGLAS, Mary; ISHERWOOD, Baron. O mundo dos bens: para uma antropologia do
consumo. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 2004.
ENNIS, Dawn. 9 corporações que usam as cores LGBTQ+, mas doaram milhões a projetos
antigay. Forbes Brasil, São Paulo, 24 jun. 2019. Disponível em: https://bit.ly/3oogAKC.
Acesso em: 22 jan. 2020.
FACCHINI, Regina; FRANÇA, Isadora Lins. De cores e matizes: sujeitos, conexões e de-
safios no Movimento LGBT brasileiro. Sexualidad, Salud y Sociedad, Rio de Janeiro, n. 3,
p. 54-81, 2009.
FILIPPE, Marina. Thammy Miranda em campanha de Dia dos Pais: o que a Natura ganha
com isso? Exame, São Paulo, 29 jul. 2020. Disponível em: https://bit.ly/2RtkndD. Acesso
em: 30 jul. 2020.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. São Paulo: Graal, 1986.
FÓRUM DE EMPRESAS E DIREITOS LGBTI+. Empresas. [S. l.]: Fórum de Empresas e Direitos
LGBTI+, 2016. Disponível em: https://bit.ly/3wgh9c7. Acesso em: 30 jul. 2020.
FRANÇA, Isadora Lins. Consumindo lugares, consumindo nos lugares: homossexualidade,
consumo e subjetividades na cidade de São Paulo. Rio de Janeiro: Editora da Uerj, 2012.
GEERTZ, Clifford. A interpretação das Culturas. Rio de Janeiro: Zahar, 1973.Gay & Lesbian Alliance Against Defamation – GLAAD. Accelerating Acceptance 2018.
Los Angeles: GLAAD, 2018. Disponível em: https://bit.ly/3wbs8DH. Acesso em: 30 jul. 2020.
GRUPO GAY DA BAHIA.
Mortes violentas de LGBT+ no Brasil: relatório 2018. Salvador: Grupo Gay da Bahia, 2018. Disponível em: https://bit.ly/3fEEy0z. Acesso em:13 fev. 2018.
HALL, Stuart. Encoding/decoding. In: DURING, S. (ed.) The cultural studies reader. 4. ed.
London: Routledge, 1997. p. 90-103.
HINE, Christine. Observing and experiencing online/offline connections. In: HINE, C.
Ethnography for the Internet: embedded, embodied and everyday. London: Bloomsbury
Academic, 2015. p.89-123.
MACHADO, Mônica. Consumo e Politização: discursos publicitários e novos engajamentos
juvenis. Rio de Janeiro: Mauad: Faperj, 2011.
MARCUSE, Herbert. One-dimensional man: studies in the ideology of advanced industrial
society. Boston: Beacon Press, 1992.
MARINHO, Maria Helena; ENGLERT, Paula. Por que sua marca deveria saber o que a comu-
nidade LGBTQIA+ espera dela. Think with Google, São Paulo, 26 out. 2019. Disponível em:
https://bit.ly/3wf84Ah. Acesso em: 19 jan. 2020.NEX COWORKING; CASINHA. O tal do Pink Money. Rio de Janeiro, 28 jun. 2019.
Facebook: nexcoworking: casinhaacolhida. Disponível em: https://bit.ly/3bzoWdd/.
Acesso em: 19 jan. 2020.
NUNAN, Adriana. Homossexualidade: do preconceito aos padrões de consumo. Rio de
Janeiro: Caravansarai, 2003.
OLIVEIRA, Arize Souza Fernandes de. Lugares do arco-íris: um olhar para comunidade LGBT+
a partir da Antropologia Digital. 2020. Dissertação (Mestrado em Psicossociologia de Comuni-
dades e Ecologia Social) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2020.
OLIVEIRA, Arize Souza Fernandes de; MACHADO, Mônica. Mídias digitais e reações negati-
vas às campanhas publicitárias LGBT. Consumer Behavior Review, Recife, v. 3, p. 14-23, 2019.
SÁ, Alberto. A Web 2.0 e a Meta-Memória. In: Congresso da Associação Portuguesa de
Ciências da Comunicação, 5., 2007, Braga. Anais [...]. Braga: Centro de Estudos de Comu-
nicação e Sociedade da Universidade do Minho, 2007. p. 1426-1435.
SALES, Ricardo Gonçalves de. Diversidade no trabalho: valores organizacionais e adesão a
normas em organizações participantes do fórum Empresas e Direitos LGBT. In: Congresso
Internacional Comunicação e Consumo, 5., 2015, São Paulo. Anais[...]. São Paulo: Facul-
dade Casper Líbero, 2015.
SANTOS, Débora; NALON, Tai. Casais gays ganham mais que casais heterossexuais, mostra IBGE. G1, Brasília, DF, 16 nov. 2011. Disponível em: https://glo.bo/3w6EcpQ.
Acesso em: 21 jan. 2019.
SPARGO, Tamsin. Foucault e a teoria queer: seguido de Ágape e êxtase: orientações
pós-seculares. Tradução de Heci Regina Candiani. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
TAYLOR, Charles. Ethics of authenticity. Cambridge, MT: Harvard University Press, 1992.
VAN DIJCK, José. Mediated memories in the digital age. Palo Alto: Stanford University
Press, 2007.
WILLIAMS, Raymond. Culture and society. London: Penguin, 1985.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Arize Souza Fernandes de Oliveira, Mônica Machado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons BY-NC-SA License.