CANCELLATION: IN SEARCH OF A SOCIOCULTURAL DEFINITION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v16i1e224647

Keywords:

Cancel culture, Cultural studies, Consumption

Abstract

From the popularization of the debate surrounding the "cancel culture" in digital environments and traditional media spaces, this article aims to discuss the "cultural" dimension of cancellation. We question whether the actions that characterize a "cancellation," collectively, can indeed constitute a "culture." To do so, through bibliographic and documentary research, we present some recent conceptualizations and reflections on "cancel culture" to then evaluate this phenomenon from a sociocultural approach. We conclude that cancellation does not possess sufficient depth to be named as "culture," but rather as a cultural practice characterized by tactics of resistance and negotiation.

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Author Biographies

  • Luiz Henrique Silva de Castro, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Mestre em Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UFRGS e Bacharel em Comunicação Social - habilitação em Publicidade e Propaganda pela mesma Universidade.

  • Guilherme Barbacovi Libardi, Universidade Federal de São Carlos

    Pós-doutorando no Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som da UFSCar, Doutor e Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação da UFRGS e Bacharel em Publicidade e Propaganda pela ESPM-Sul.

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Published

2024-09-27

How to Cite

CASTRO, Luiz Henrique Silva de; LIBARDI, Guilherme Barbacovi. CANCELLATION: IN SEARCH OF A SOCIOCULTURAL DEFINITION. Signos do Consumo, [S. l.], v. 16, n. 1, p. e224647, 2024. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v16i1e224647. Disponível em: https://periodicos.usp.br/signosdoconsumo/article/view/224647.. Acesso em: 3 dec. 2024.