The concept of discursive community and its convergences with terminology

Authors

  • Márcia Ivo Braz Universidade Federal de Pernambuco
  • Severino Carlos da Silva Universidade de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-9511.v34i0p81-105

Keywords:

Textual genres, Terminology, Discursive communities

Abstract

Based on the concept of discursive community, developed by Swales (1990), incorporated in the studies focused on Terminology, Lexicography and specialty languages, the aim of this work is to verify the occurrence of the concept of the referred community and its influence in Terminology investigations. To do so, a search was made in the international databases Web of Science and Library & Information Science Abstracts (LISA) and in the Brazilian databases BDTD and BRAPCI, whose recovered results were analyzed individually. The analysis of the articles revealed that the elements of the discursive communities, pointed out by Swales, correspond to the considerations made by the authors and are used in the terminological studies related here. In the works produced in Brazil, the author is very relevant, being a direct and indirect base in the researches; in international articles, concepts approach Swales' point of view, however, he is not cited directly as a reference. Thus, a discussion is developed relating the characteristics of the discursive community in relation to the notes found in the articles, theses and dissertations. Finally, it considers that the study of theories related to textual and discursive genres needs to be part of Terminology research, since the field of dictionaries and tools that represent specialized lexicons is a part of professional structures that share common goals and consensus, as well as specific forms of communication between peers (including specific genres and lexical), where the domain of relevant content and the discursive experience are factors of differentiation between the members themselves, being therefore the languages of specialty one of the characteristics of the discursive communities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Márcia Ivo Braz, Universidade Federal de Pernambuco

    Professora Assistente da Universidade Federal de Pernambuco. Doutoranda em Ciências da Linguagem (Universidade Católica de Pernambuco). Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Pernambuco.

  • Severino Carlos da Silva, Universidade de Pernambuco

    Professor Assistente da Universidade de Pernambuco - UPE. Doutorando em Ciências da Linguagem (Universidade Católica de Pernambuco). Mestre em Letras pela Universidade Federal da Paraíba. Especialista em Metodologia do Ensino Superior pela Universidade de Pernambuco.

References

BAZERMAN, C. Gênero, agência e escrita. São Paulo: Cortez, 2006.

BAZERMAN, C. Gêneros textuais, tipificação e interação.2. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

BAZERMAN, C. Systems of genre and the enactment of social intentions. In: Freedman & Medway. Rethinking genre. London: Taylor &Francis, 1994. p. 79-101.

BHATHIA, V. K. Análise de gêneros hoje. Revista de Letras, Fortaleza, n. 23, v. 1/2, jan/dez. 2001. p. 102-115. Trad. Benedito G. Bezerra.

BIASI-RODRIGUES, B.; BEZERRA, B. G. Propósito comunicativo em análise de gêneros. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão – SC, v. 12, n. 1, p. 231-249, 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ld/v12n1/v12n1a11. Acesso em: 18 fev. 2019.

CABRÉ, M. T. La terminologia hoy: concepciones, tendencias y aplicaciones. Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 24, n. 3, 1995. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/567. Acesso em: 22 fev. 2019.

CARVALHO, N. M. A terminologia técnico-científica: aspectos linguísticos e metodológicos. Recife: EdUFPE, 1992.

CATUNDA, E. L. Um Estudo do Gênero Jurídico Acórdão. 2004. 121 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Departamento de Letras Vernáculas, Universidade Federal do Ceará, 2004.

DEVITT, A.; BASTIAN, H. Algumas ideias para ensinar novos gêneros a partir de velhos gêneros. In: DIONÍSIO, A. P.; CAVALCANTI, L. P. (Org.). Gêneros na linguística e na literatura: Charles Bazerman: 10 anos de incentivo à pesquisa no Brasil. Recife: Ed. Universitária da UFPE/Pipa Comunicação, 2015. p. 97-121.

HJØRLAND, B. Information seeking and subject representation: an activity-theoretical approach to Information Science. New York: Greenwood Press, 1997.

LARA, M. L. G. Informação, informatividade e linguística documentária: alguns paralelos com as reflexões de Hjorland e Capurro. DataGramaZero, João Pessoa, v. 9, n. 6, p. 00, 2008. Disponível em: http://basessibi.c3sl.ufpr.br/brapci/v/7544. Acesso em: 08 jan. 2019.

LARA, M. L. G. Linguagem documentária e terminologia. Transinformação, Campinas, n. 16, p. 232-240, set./dez. 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tinf/v16n3/03.pdf. Acesso em: 24 fev. 2019.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MILLER, C. R. Genre as social action. Quarterly Journal of Speech, v. 70,1984, p. 151-167. Disponível em: http://www4.ncsu.edu/~crmiller/Publications/MillerQJS84.pdf

MOTTA-ROTH, D. Análise crítica de gêneros: contribuições para o ensino e a pesquisa de linguagem. D.E.L.T.A. [online]. São Paulo, v. 24, n. 2, p. 341-383, 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/delta/v24n2/v24n2a07.pdf Acesso em 12 dez. 2018.

ROJO, R. Gêneros do discurso e gêneros textuais: questões teóricas e aplicadas. In: MEURER, J. L.; BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D. Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola, 2005. p.184-207.

SWALES, J. The Concept of Discourse Community. In: SWALES, J. Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990. p. 21-32. Disponível em: https://moodle.csun.edu/pluginfile.php/3333572/mod_resource/content/2/swales_concept-of-discourse-community.pdf. Acesso em: 07 jul. 2018.

SWALES, J. The semiperiphery of academic writing: discourses, communities and practices (Book Review). English for Specific Purposes, V. 39, July 2015, p. 80-82. Disponível em: http://www.sciencedirect.com/science/journal/08894906/39/supp/C. Acesso em: 09 jul. 2018.

SWALES, J.; FEAK, C. B. Academic Communications and the Graduate Student. Pedagogy, v.1, n. 1, p. 176-178, 2001.

VOGEL, M. J. M. A noção de estrutura linguística e de processo de estruturação e sua influência no conceito e na elaboração de linguagem documentária. 2007. 124 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, 2007.

Published

2019-11-14

Issue

Section

Articles

How to Cite

Braz, M. I., & Silva, S. C. da. (2019). The concept of discursive community and its convergences with terminology. TradTerm, 34, 81-105. https://doi.org/10.11606/issn.2317-9511.v34i0p81-105