An Andalusian Blancanieves by Pablo Berger: Translation and Intermediality
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2317-9511.v38p234-251Keywords:
Translation studies, Intermediality, Spanish cinema, Flamenco, Oral traditionAbstract
In 2012, Schneewittchen - or Snow White, as we know it in English-, by brothers Jacob and Wilhelm Grimm, gets another rereading. Director Pablo Berger's film Blancanieves is inspired by the tale (more specifically, Märchen) taken from the oral tradition by German philologists. Based on two translations into Brazilian Portuguese, namely Tatiana Belinky (2013) and Christine Röhrig (2014), I examine the intermediate relations between literary and cinematographic works in the light of Irina Rajewsky (2012) and Claus Clüver (2011), especially with regard to the characterization of the main character, Snow White, his parents, the place and time where the action of both the tale and the film takes place. In Berger's production, characters, space, and time contained in the Grimm's work are evidently resignified from elements of flamenco and bullfighting, associated with the traditional Gypsy culture present, in turn, in the popular tradition of southern Spain. The presence of these elements makes the work dialogue with other well-known productions on such themes and the stereotypes that perpetuate in relation to them both in Spain and abroad for centuries. I analyze how the process of resignification takes place and how it discusses or not concepts and prejudices about popular and traditional elements very associated with what is commonly understood by ‘Spanish culture’, especially from the theoretical support of Rafael Jover (2007), Francisco Aix Gracia (2002) and Gerhard Steingresse (2002).
Downloads
References
AIX GRACIA, F. El arte flamenco como campo de producción cultural. Aproximaciones a sus aspectos sociales. Anduli - Revista Andaluza de Ciencias Sociales. n. 1, 2002, p. 109-125.
BLANCANIEVES. Direção: Pablo Berger. Produção: Ibon Cornenzana, Jérôme Vidal e Pablo Berger. Intérpretes: Maribel Verdú, Daniel Gimenéz Cacho, Pere Ponce, José María Pou, Inma Cuesta, Ángela Molina, Sofía Oria, Macarena García. Roteiro: Pablo Berger. Arcadia Motion Picture, 2012, 1 DVD (aprox. 104 min.), mudo, P&B. Distribuidor: Imovision, 2013.
CLÜVER, C. Intermidialidade. Aletria. Revista de Estudos de Literatura. Belo Horizonte: UFMG, v. 1, n. 2, p.3-23. nov. 2011.
CORREA NAVARRETE, T. Religiosidad y moral en el mundo gitano, 2016. https://silo.tips/download/religiosidad-y-moral-en-el-mundo-gitano. Acesso em: 15.01.2021.
JOVER OLIVER, R. Andalucía desde Berlín: Carmen la de Triana. Frame: Revista de cine de la Biblioteca de la Facultad de Comunicación, n. 1, 2007, p. 162-177.
GRIMM, J.; GRIMM, W. Branca de Neve. Tradução Tatiana Belinky. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2013.
GRIMM, J.; GRIMM, W. “Branca de Neve”. In: GRIMM, J.; GRIMM, W. Contos maravilhosos, infantis e domésticos. Tradução Cristine Röhrig. São Paulo: Editora Cosac Naify, 2014, p. 634-740.
RAJEWSKY, I. Intermidialidade, Intertextualidade e “Remediação”. Uma Perspectiva Literária sobre a Intermidialidade. Tradução Thaïs F.N. Diniz e Eliana L. L. Reis. In: DINIZ, Thaïs F. N (Org.). Intermidialidade e Estudos Interartes. Desafios da arte contemporânea. Belo Horizonte Editora da UFMG, 2012, p. 15-45.
STEINGRESSE, G. El flamenco como patrimonio cultural o una construcción artificial más de la identidad andaluza. Anduli - Revista Andaluza de Ciencias Sociales. n. 1, 2002, p. 43-64.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Roseli Barros Cunha

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution BY-NC-SA que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).