Frankenstein: from the pages of the novel to the movie screens
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2317-9511.v38p337-360Keywords:
Adaptation studies, Frankenstein, Mary Shelley, Intertextuality, James Whale, Victor FrankensteinAbstract
This study deals with the intertextuality between the literary text Frankenstein, or the Modern Prometheus (Shelley 2017), the movie adapted from the text (Whale 1931) and the film Victor Frankenstein (McGuigan 2015). We highlight possible areas of convergence and divergence of meaning between the written work and the movies adapted from it. We adopted the responsibility concept (Ruiz 2009) and research on the imaginary (Araújo 2014) and based on language theories (Costa 2002; Spica 2015) and in the Creature’s trajectory (Lucas 2017). In addition, we are utilizing adaptation theories from Hutcheon (2006), comparing semiotic views between books and films (Jeha 2004) and in the critical transformation (Wesonga 2017). We highlight the literary reader may better understand and interact with of literary texts’ alternate meanings created by films.
Downloads
References
ARAUJO, A. F. O monstro de Frankenstein: uma leitura à luz do imaginário educacional. Revista Temas em Educação, 23 (1), p. 14-35, 2014. Disponível em: <https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rteo/article/view/18790>. Acesso em: 12 jan. 2021.
ARAÚJO, A. F. R. A.; GUIMARÃES, A. R. C. M. Victor Frankenstein, um Prometeu moderno? Sob o olhar do imaginário educacional. Letras & Letras, v. 30, n. 1, p. 18-37, dez. 2014. Disponível em: <http://www.seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/27353>. Acesso em: 12 jan. 2021.
COSTA, A. A propaganda na pós-modernidade: uma perspectiva de identidades partilhadas. In: SACRAMENTO, S. (Org.). Comunicação e mídia: análise do discurso e formação discursiva em textos midiáticos. Ilhéus, BA: Editus, 2004. p.11-18.
FRANKENWEENIE. Direção: Tim Burton. Produção: Walt Disney Pictures. Intérpretes: Wynona Rider, Catherine O’Hara, Martin Short, c. 2012. DVD (87 m).
HUTCHEON, L. A Theory of Adaptation. New York: Routledge, 2006.
JEHA, J. Veja o livro e leia o filme. Revista Todas as letras, n. 6, p. 123. 2004. Disponível em: . Acesso em: 12 jan. 2021.
LUCAS, R. J. L.; RODRIGUES, F. L. Frankenstein: a trajetória errante de um monstro narrativo. Revista Passagens, v. 8, n. 1, p. 19-44, 2017. Disponível em: <http://www.periodicos.ufc.br/passagens/article/view/20249>. Acesso em: 12 jan. 2021.
MCGUIGAN, P. Victor Frankenstein. Direção: Paul McGuigan. Produção: Derek Dauchy e Ira Schuman. Estados Unidos da América: Twentieth Century Fox Studios, 2015.
PLAZA, J. Tradução Intersemiótica. 1ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2003.
RUIZ, C. R. Frankenstein de Mary Shelley e sua mensagem perene sobre a responsabilidade da ciência sob a luz da Bioética. Arq Bras Ciên Saúde, Santo André, v. 34, n. 3, p. 196-200, set./dez. 2009. Disponível em: <https://www.portalnepas.org.br/abcs/article/view/124>. Acesso em: 12 jan. 2021.
SHELLEY, M. Frankenstein ou O Prometeu Moderno. Tradução de Márcia Xavier de Brito. Rio de Janeiro: DarkSide Books, 2017.
SPICA, M. A. Linguagem e dignidade: um ensaio a partir de Frankenstein de Mary Shelley. Revista Espaço Acadêmico, n. 171, p. 92-103, ago. 2015.
WESONGA, R. O. Nexus between literary texts and corresponding film adaptations: a reading on intertextuality. Disponível em: http://ir-library.ku.ac.ke/handle/123456789/18370. Acesso em: 12 jan. 2021.
WHALE, J. Frankenstein. Direção: James Whale. Produção: Carl Laemmle. Estados Unidos da América: Universal Studios, 1931.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Laura de Almeida, Arthur Yerro Oliveira Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution BY-NC-SA que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).