THE TEACHING OF LITERATURE ACCORDING TO ANTONIO CANDIDO
DOI:
https://doi.org/10.11606/va.v0i35.151702Keywords:
teaching of literature, Antonio Candido, Brazilian literature, literary reader's background developmentAbstract
Professor Antonio Candido (1918-2017) was, as a few people in Brazil were, a confirmed humanist, who applied his principles to everything he had done as a professor, thinker and political activist. Strictly speaking, all such facets of his were marked by his role as a professor, concerned about fostering education for life within society. Based on the study of texts broaching Brazilian literary theory and literature, this paper was carried out to outline the conception of literature teaching in Antonio Candido's work, in order to contribute to the reflection on literary reading in classroom at a level which goes beyond merely didactic considerations and deals with literature as a relevant factor for human background development nowadays.
Downloads
References
ANTUNES, Benedito; FERREIRA, Sandra. (Org.). 50 anos depois: estudos literários no Brasil contemporâneo. São Paulo: Editora Unesp, 2014.
CANDIDO, Antonio. A literatura e a formação do homem. Ciência e cultura, São Paulo, v. 24, n. 9, p. 803-9, set. 1972.
CANDIDO, Antonio. Brigada ligeira e outros escritos. São Paulo: Editora Unesp, 1992.
CANDIDO, Antonio. Dialética da malandragem. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo, n. 8, p. 67-89, 1970.
CANDIDO, Antonio. Discurso de paraninfo. In: ______. Textos de intervenção. São Paulo: Duas Cidades; Editora 34, 2002.
CANDIDO, Antonio. Antonio Candido: entrevista [Maio 2008]. Entrevistador: Gilberto Figueiredo Martins. São Paulo, 2008. Um DVD.
CANDIDO, Antonio. Formação da literatura brasileira: momentos decisivos. 3.ed. São Paulo: Martins, 1969.
CANDIDO, Antonio. Literatura e sociedade: estudos de teoria e história literária. 3.ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1973.
CANDIDO, Antonio. Na sala de aula: cadernos de análise literária. São Paulo: Ática, 1985.
CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: ______. Vários escritos. 3.ed. São Paulo: Duas Cidades, 1995, p. 235-63.
CANDIDO, Antonio. O discurso e a cidade. São Paulo: Duas Cidades, 1993.
CANDIDO, Antonio. O socialismo é uma doutrina triunfante. Brasil de fato, São Paulo, 8 ago. 2011. Entrevista. Disponível em: https://www.brasildefato.com.br/node/6819/. Acesso em: 16 maio 2018.
CANDIDO, Antonio. Professor, escola e associações docentes. Almanaque, São Paulo, v.11, p.83-7, 1980.
CANDIDO, Antonio; SCHWARZ, Roberto. Antonio Candido & Roberto Schwarz: a homenagem na UNICAMP. Campinas: Editora da UNICAMP, 1989.
FRAGA ROCCO, Maria Thereza. Literatura/ensino: uma problemática. São Paulo: Ática, 1992.
GALVÃO, Walnice Nogueira. Vida, obra e militância. In: AGUIAR, Flávio (Org.). Antonio Candido: pensamento e militância. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo; Humanitas/FFLCH/USP, 1999, p. 44-51.
GOLDSTEIN, N. S. Antonio Candido e a literatura na escola. In: AGUIAR, Flávio (Org.). Antonio Candido: pensamento e militância. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo; Humanitas/FFLCH/USP, 1999, p. 298-9.
LEITE, Lígia Chiappini Moraes. Um mestre no ensino e no ensaio. In: AGUIAR, Flávio (Org.). Antonio Candido: pensamento e militância. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo; Humanitas/FFLCH/USP, 1999, p. 52-60.
SCHWARZ, Roberto. Pressupostos, salvo engano, de “Dialética da malandragem”. In: ARINOS, Afonso et al. Esboço de figura: homenagem a Antonio Candido. São Paulo: Duas Cidades, 1979.
VARA, Teresa de Jesus Pires. Esboço de figurino. In: AGUIAR, Flávio (Org.). Antonio Candido: pensamento e militância. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo; Humanitas/FFLCH/USP, 1999, p. 225-36.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Benedito Antunes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).