The Local and Beyond: The poetics in transit of Paula Tavares and Conceição Lima
DOI:
https://doi.org/10.11606/va.i38.163663Keywords:
Paula Tavares, Conceição Evaristo, place of origin, crossingAbstract
The paper presents notes concerning characteristic features of Paula Tavares and Conceição Lima’s poetics, with references to the first two books of the Angolan, Ritos de passagem (1985) and O lago da lua (1999), and to the second and third of the São Toméan, A dolorosa raiz do micondó (2006) and O país de Akendenguê (2011). I try to think about how these poets deal with the inheritance their predecessors have bequeathed to them, demonstrating how, consciously and purposely connected with certain places, both also praise the crossing, making themselves as exemplars of a posture that is contrary to any monolithism.
Downloads
References
AGOSTINHO NETO. Sagrada esperança. 10. ed. Rio Tinto: União dos Escritores Angolanos, 1988.
APPIAH, Kwame Anthony. Na casa de meu pai: a África na filosofia da cultura. Tradução de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.
BORDINI, Maria da Glória. Ilhas e continentes: uma poesia de limiares. Mulemba / UFRJ, Rio de Janeiro, v. 4, n. 7, p. 121-131, 2012. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/mulemba/article/view/4957/16178. Acesso em: 22 set. 2020.
CRAVEIRINHA, José. Xigubo. 2. ed. Lisboa: Edições 70, 1980.
FANON, Frantz. Sobre a cultura nacional. In: FANON, Frantz. Os condenados da terra. Tradução de António Massano. 3. ed. Lisboa: Letra Livre, 2015, p. 209-253.
FELTRIN, Hector Rodrigues. Raízes do micondó de Conceição Lima: construções identitárias para além da estabilização. Mulemba / UFRJ, Rio de Janeiro, v. 11, n. 21, p. 184-201, 2019. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/mulemba/article/view/31273/17920. Acesso em: 22 set. 2020.
FERREIRA, Manuel. Uma aventura desconhecida. In: FERREIRA, Manuel (org.). No reino de Caliban: antologia panorâmica da poesia africana de expressão portuguesa. Lisboa: Seara Nova, 1971, p. 16-63. v. 1 [Cabo Verde e Guiné-Bissau].
GONÇALVES, Guilherme de Souza Bezerra. Conceição Lima, para além do fim do mundo. Mulemba / UFRJ, Rio de Janeiro, v. 3, n. 4, p. 140-151, 2011. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/mulemba/article/view/4872/16278. Acesso em: 22 set. 2020.
LIMA, Conceição. O país de Akendenguê: poesia. Alfragide: Caminho, 2011.
LIMA, Conceição. A dolorosa raiz do micondó: poesia. São Paulo: Geração Editorial, 2012.
MATA, Inocência. Desfiando memórias de além-mar: novas cartografias identitárias na literatura são-tomense. In: MATA, Inocência. Polifonias insulares: cultura e literatura de São Tomé e Príncipe. Lisboa: Colibri, 2010, p. 149-168.
MATA, Inocência. Passagem para a diferença. In: TAVARES, Paula. Amargos como os frutos: poesia reunida. Rio de Janeiro: Pallas, 2011, p. 7-12.
MATA, Inocência. A pertinência de se ler Fanon, hoje. In: FANON, Frantz. Os condenados da terra. Tradução António Massano. 3. ed. Lisboa: Letra Livre, 2015, p. 5-33.
PADILHA, Laura Cavalcante. Um trânsito por fronteiras. In: LARANJEIRA, José Luís Pires et al. (orgs.). Estudos de literaturas africanas: cinco povos, cinco nações. Actas do Congresso Internacional de Literaturas Africanas de Língua Portuguesa. Lisboa: Novo Imbondeiro, 2007, p. 447-454.
PADILHA, Laura Cavalcante. A memória e seu teatro de sombras na poesia de Conceição Lima. ContraCorrente: Revista de Estudos Literários, Manaus, v. 3, n. 3, p. 43-56. 2012.
PALMEIRA, Naduska Mário. Ilha e memória: uma leitura da obra O útero da casa, de Conceição Lima. Mulemba / UFRJ, Rio de Janeiro, v. 8, n. 15, p. 136-144, 2016. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/mulemba/article/view/5339/16049. Acesso em: 22 set. 2020.
PALMEIRA, Naduska Mário. Um corpo que floresce: a poesia de Conceição Lima: casa, memórias, identidades. 160 p. Tese (Doutorado em Letras Vernáculas) – Faculdade de Letras, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2019. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1p44hm0ocjP0R0XKtsEkYuGBvfVvOIBbU/view. Acesso em: 22 set. 2020.
RIBEIRO, Margarida Calafate. E outras vozes se alevantam: Ana Paula Tavares responde a Luís de Camões. Ex Aequo, Vila Franca de Xira, n. 17, p. 119-129, 2008.
SANTO, Alda Espírito. É nosso o solo sagrado da terra: poesia de protesto e luta. Lisboa: Ulmeiro, 1978.
SANTOS, Boaventura de Sousa; NUNES, João Arriscado. Introdução: para ampliar o cânone do reconhecimento, da diferença e da igualdade. In: SANTOS, Boaventura de Sousa (Org.). Reconhecer para libertar: os caminhos do cosmopolitismo multicultural. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010, p. 25-68.
SECCO, Carmen Lucia Tindó Ribeiro. No útero da ilha: o sonho e a vigília. In: TUTIKIAN, Jane; ASSIS BRASIL, Luiz Antonio de (Org.). Mar horizonte: literaturas insulares lusófonas. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2007, p. 135-152.
SOUSA, Noémia de. Sangue negro. São Paulo: Kapulana, 2016.
TAVARES, Paula. Contar histórias. In: PADILHA, Laura Cavalcante; RIBEIRO, Margarida Calafate (Orgs.). Lendo Angola. Porto: Afrontamento, 2008, p. 39-50.
TAVARES, Paula. Amargos como os frutos: poesia reunida. Rio de Janeiro: Pallas, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Bernardo Nascimento Amorim

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).