Notes on the (Overestimated) Technological Interactivity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2023.174792

Keywords:

Contemporary Art, Feedback, Participation, Technology

Abstract

The article proposes a reflection on technological interactivity in contemporary art. To this end, it discusses the ways of incorporating the viewer, focusing on overcoming the dichotomy between passive observer and active interactor and the tendency to address technological interactivity as a disruptive phenomenon. Finally, based on the work of Mexican artist Rafael Lozano-Hemmer, the study identifies three models of visual response (output) based on face-to-face human-machine feedback systems.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Patrícia Teles Sobreira de Souza, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

    Patrícia Teles é artista-pesquisadora e professora do Departamento de Artes da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Doutora em Arte e Tecnologia (Universidade de Brasília), mestre em Lenguajes Artísticos Combinados (Universidad Nacional de las Artes) e bacharel em Artes Cênicas – Direção Teatral (Universidade Federal do Rio de Janeiro).

References

BELTING, Hans. O fim da história da arte. São Paulo: Cosac Naify Portátil, 2012.

BISHOP, Claire. Participation. London: Whitechapel/Cambridge: MIT Press, 2006.

BOURRIAUD, Nicolas. Estética relacional. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

BURGER, Peter. Teoria da vanguarda. São Paulo: Cosac Naify Portátil, 2012.

BURNHAM, Jack. Real Time Systems. Artforum, Nova York, n. 8, p. 49-55, 1969.

COUCHOT, Edmond. A arte pode ser ainda um relógio que adianta? O autor, a obra e o espectador na hora do tempo real. In DOMINGUES, Diana. A arte no século XXI: a humanização das tecnologias. São Paulo: Editora UNESP, 1997, p. 135-143.

COUCHOT, Edmond. TRAMUS, Marie-Helène; BRET, Michel. A Segunda Interatividade: em direção a novas práticas artísticas. In: DOMINGUES, Diana. Arte e Vida no Século XXI: tecnologia, ciência e criatividade. São Paulo: Editora UNESP, 2003.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Editora 34, 2010.

GERE, Charlie. Arte como retroalimentación. In FEEDBACK: arte que responde a instrucciones, a inputs o a su entorno. Catálogo de exposição. Fundación La Laboral, Gijón, p. 62–77, 2007.

GIANNETTI, Claudia. A estética digital: sintopia da arte, ciência e tecnologia. Belo Horizonte: Editora C/Arte, 2006.

HUHTAMO, Erkki. Twin-touch-test-redux: abordagem arqueológica da mídia para a arte, interatividade e tatibilidade. In DOMINGUES, Diana. Arte, ciência e tecnologia: passado, presente e desafios. São Paulo: Editora UNESP, 2009, p. 111-137.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

PLAZA, Júlio. Arte e interatividade: autor-obra-recepção. ARS, São Paulo, vol. 1, n. 2, p. 8-29, dez. 2003.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

ROKEBY, David. Transforming Mirrors: Subjectivity and Control in Interactive Media. In PENNY, Simon (ed.). Critical Issues in Electronic Media. Nova York: Sunny Press, 1995, p. 133-158.

SHANKEN, Edward A. From Cybernetics to Telematics. In ASCOTT, Roy. Telematic Embrace: Visionary Theories of Art, Technology and Consciousness. Berkeley e Los Angeles: University of California Press, 2003, p. 1-95.

VENTURELLI, Suzete; MACIEL, Marcio L. B. Imagem interativa. Brasília: Editora UnB, 2008.

ZICS, Brigitta. Transparency, Cognition and Interactivity: Toward a New Aesthetic for Media Art. Tese (Doutorado em Arte e Tecnologia). University of Wales, Newport, 2008.

Published

2023-04-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Souza, P. T. S. de. (2023). Notes on the (Overestimated) Technological Interactivity. ARS, 21(47), 254-287. https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2023.174792