Where António Pedro is talked about – by his peers and non-peers regarding the surrealist consciousness

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2175-3180.v16i32p43-51

Keywords:

António Pedro, Surrealism, Portuguese Literature , Literature and other arts

Abstract

Despite highlighting the importance of António Pedro (1909-1966) for the Portuguese literature and arts, critics such as Jorge de Sena and José-Augusto França repeatedly pointed out the lack of “surrealist consciousness” of that multiple artist. By interposing this theoretical question, we hereby discuss, although briefly, the place of António Pedro in Portuguese Surrealism and show, in a somehow late response or reparation, the signs of his (supra)consciousness in essays, literary artifacts and visual work.   

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • André Luiz do Amaral, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

    Professor de Literatura Portuguesa e Teoria Literária na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, campus Três Lagoas. Doutor em Letras pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, campus São José do Rio Preto. Mestre em Literatura, Bacharel em Teologia e Licenciado em Letras/Português  pela Universidade Federal de Santa Catarina.

References

ACÉPHALE. Série periódica. Número 5. Trad. Fernando Scheibe. Florianópolis: Cultura e barbárie, 2014.

ANTELO, Raúl. Maria com Marcel: Duchamp nos trópicos. Belo Horizonte: UFMG, 2010.

ARAGON, Louis. Uma vaga de sonhos. Trad. Flávia Falleiros. São Paulo: 100/cabeças, 2024.

BATAILLE, Georges. The Absence of Myth: Writings on Surrealism. Trad. Michael Richardson. London, New York: Verso, 2006.

BATAILLE, Georges. Documents: Georges Bataille. Trad. João Camillo Penna e Marcelo Jacques de Moraes. Florianópolis: Cultura e Barbárie, 2018.

BRETON, André; ÉLUARD, Paul. Dicionário abreviado do surrealismo. Trad. Diogo Cardoso. São Paulo: 100/cabeças, 2024.

COMPAGNON, Antoine. Os cinco paradoxos da modernidade. Trad. Cleonice P. Mourão, Consuelo F. Santiago e Eunice D. Galéry. Belo Horizonte: UFMG, 1996.

EINSTEIN, Carl. Documents: Carl Einstein. Trad. Takashi Wakamatsu. Florianópolis: Cultura e Barbárie, 2019.

EIRAS, Pedro. “As mãos de António Pedro” Cadernos de Literatura Comparada. Instituto de Literatura Comparada Margarida Losa, n. 36, p. 251-268, jun/2017.

ERNST, Max. “O que é o Surrealismo”. Trad. Márcia Arbex. Callgrama, Belo Horizonte, n. 5, p. 220-223, novembro/2000.

FABRIS, Annateresa. “As exposições brasileiras de António Pedro e sua recepção crítica”. Lumen et Virtus - Revista Interdisciplinar de Cultura e Imagem, v. 13, n. 34, p. 67-96, jul-dez/2022.

FRANÇA, José-Augusto. “António Pedro & António Dacosta”. Colóquio Artes. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, n. 32, p. 26-32, fev. 1965.

FRANÇA, José-Augusto. “Estudo de uma pintura de António Pedro”. Colóquio-Artes, n. 15, p. 18-19, dezembro de 1973.

FRANÇA, José-Augusto. A Arte em Portugal no Século XX. Venda Nova: Bertrand Editora, 1985.

KLEIBER, Pierre-Henri (ed.). L’Encyclopédie «Da Costa» (1947-1949). D’Acéphale au Collège de ’Pataphysique. Fac-similé intégral, Lausanne: L’Âge d’homme, 2014.

KRAUS, Rosalind. “Michel, Bataille, et Moi, and I”. Artforum, p. 74-75, jan. 1994.

LEÃO, Isabel Vaz Ponce de. “Uma poética do feio: António Pedro e as Artes Plásticas”. In: HOMEM, Rui Carvalho; LAMBERT, Maria de Fátima. Olhares e escritas: ensaios sobre palavra e imagem. Porto: Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 2005, p. 53-63.

LEIRIS, Michel. “Joan Miro”. Documents, v. 1, n. 5, p. 263-269, Oct. 1929.

MELO E CASTRO, E. M. de. As Vanguardas na Poesia Portuguesa do Século Vinte. 2ª ed. Lisboa: Instituto de Cultura e Língua Portuguesa, 1987.

MENDES, Murilo. Poesia completa e prosa: volume único. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1994.

OLIVEIRA, Fernando Matos. “Introdução”. In: PEDRO, António. Antologia Poética. Introdução, Selecção e Notas de Fernando Matos Oliveira. Braga/Coimbra: Angelus Novus, 1998, p. ix–xliii.

PEDRO, António. “Onde se fala de Joan Miró – dos seus pares e dos seus ímpares a propósito da sua passagem por Lisboa”. Mundo Literário, Lisboa, n. 44, 8 de março de 1947.

PEDRO, António. Antologia Poética. Introdução, Selecção e Notas de Fernando Matos Oliveira. Braga/Coimbra: Angelus Novus, 1998.

PEDRO, António. Apenas uma Narrativa: Romance. Posfácio de José-Augusto França. 3ª ed. Vila Nova de Famalicão: Quasi, 2007.

SENA, Jorge de. Estudos de Literatura Portuguesa - III. Lisboa: Edições 70, 1988.

SIMAS, Mônica. “O Surrealismo será o que a nossa consciência ditar”. In: SANTOS, Gilda; RUAS, Luci. Sena e Sophia: centenários. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020, p. 417-432.

VALANDRO, Letícia. “Surrealismo e dimensão plástica em Apenas uma narrativa, de António Pedro”. Revista do CESP, Belo Horizonte, v. 37, n. 58, p. 57-73, 2017.

Published

2024-12-26

How to Cite

do Amaral, A. L. (2024). Where António Pedro is talked about – by his peers and non-peers regarding the surrealist consciousness. Revista Desassossego, 16(32), 43-51. https://doi.org/10.11606/issn.2175-3180.v16i32p43-51