Adolescence and knowledge metabolisation
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v12i22p48-67Keywords:
Incorporation, Relation to knowledge, Relation to the bodyAbstract
A clinical research explores the relation to knowledge and learning of low ability teenagers and their images and conception of academic learning. How is their intimate ego structured to apprehend knowledge and learning? The analysis of the behaviour of these young people when confronted to learning, shows that -for some of them-, learning causes emotional troubles that lead them to a form of unconscious withdrawal into a "physical" form of ego, showing their capacity to "learn through their bodies". We then discuss the anthropological and Freudian views of the concept of "incorporation" and "introjection". We then study the relationship between their incapability to "digest" knowledge and their deep expectation from the adults to "predigest " knowledge for them; to describe this, referring to Bion, I use the expression "dreamed metabolisation ".Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
O envio dos manuscritos deverá ser acompanhado de Carta à Comissão Executiva solicitando a publicação. Na carta, o(s) autor(es) deve(m) informar eventuais conflitos de interesse - profissionais, financeiros e benefícios diretos ou indiretos - que possam vir a influenciar os resultados da pesquisa. Devem, ainda, revelar as fontes de financiamento envolvidas no trabalho, bem como garantir a privacidade e o anonimato das pessoas envolvidas. Portanto, o(s) autor(es) deve(m) informar os procedimentos da aprovação da pesquisa pelo Comitê de Ética da instituição do(s) pesquisador(es) com o número do parecer.
O material deve ser acompanhado também de uma Declaração de Direito Autoral assinada por todo(s) o(s) autor(es) atestando o ineditismo do trabalho, conforme o seguinte modelo:
Eu, Rinaldo Voltolini, concedo à revista o direito de primeira publicação e declaro que o artigo intitulado Sobre uma política de acolhimento de professores em situação de inclusão, apresentado para publicação na revista Estilos da Clínica, não foi publicado ou apresentado para avaliação e publicação em nenhuma outra revista ou livro, sendo, portanto, original.