From the radio to the classroom: a rhetorical-conversational analysis of the genre “spot”
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v17i1p205-225Keywords:
Rhetoric. Conversation analysis. Oral genre. Portuguese language teaching.Abstract
In this paper, the authors present a theoretical and methodological dialogue between conversational, argumentative and interactive studies. Moreover, they seek to demonstrate a possible application of this dialogue in the reality of the Portuguese Language classroom. This is done through the analysis of the oral features present in the genre “spot”, which takes the radio as a support. The work follows a procedural line with the following questions: How to operationalize oral language actions in the classroom through the rhetorical and conversational studies? Is it possible to create compelling conditions to introduce the teaching of oral aspects in the classroom practice? The study of the highlighted genre, in a rhetorical-conversational approach, responded positively to these questions by showing the possibility of inclusion of oral practice in the classroom.
Downloads
References
Abreu AS. A arte de argumentar: gerenciando razão e emoção. 13. ed. Cotia: Ateliê Editorial; 2009.
Aristóteles. Arte Retórica e Arte Poética. 14. ed. Tradução Antonio Pinto de Carvalho. São Paulo: Ediouro Publicações; s/d.
Bogdan R, Biklen S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Tradução Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto ; 1994.
Costa SR. Dicionário de gêneros textuais. Belo Horizonte: Autêntica; 2008.
Fávero LL, Andrade MLCVO, Aquino ZGO. Oralidade e escrita: perspectivas para o ensino de língua materna. 4. ed. São Paulo: Cortez; 2003.
Garfinkel H. Studies in ethnomethodology. New York: Blackwell Pub; 1992.
Goffman E. Les rites d’interaction. Traduit de l’anglais par Alain Kihm. Paris: Les éditions de minuit; 1987.
Goffman E. Footing. Tradução Beatriz Fontana. In: Ribeiro BT, Garcez PM (Orgs.). Sociolingüística interacional: antropologia, lingüística e sociologia em análise do discurso. Porto Alegre: AGE ; 1998. p. 70-97.
Kerbrat-Orecchioni C. Análise da conversação: princípios e métodos. Tradução Carlos Piovezani Filho. São Paulo: Parábola Editorial; 2006.
Kramsch C. Interaction et discours dans la classe de langue. Paris: Hatier Credif; 1984.
Marchuschi LA. Oralidade e ensino de língua: uma questão pouco “falada”. In: Dionísio AP, Bezerra MA (Orgs.). O livro didático de português: múltiplos olhares. Rio de Janeiro: Lucena; 2001a.
Marchuschi LA. Análise da conversação. 5. ed. São Paulo: Ática; 2001b.
Marchuschi LA. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: Dionísio AP, Machado AR, Bezerra MA. Gêneros textuais e ensino. Rio de Janeiro: Lucerna; 2002.
Marchuschi LA. Gêneros textuais emergentes no contexto da tecnologia digital. In: Marchuschi LA, Xavier AC (Orgs.). Hipertexto e gêneros digitais. Rio de Janeiro: Lucerna; 2004. p. 13-67.
Marchuschi LA. Repetição. In: Jubran CCA, Koch IGV (Orgs.). Gramática do português culto falado no Brasil: construção do texto falado. Campinas: Editora da UNICAMP; 2006.
Meyer M. A retórica. Revisão técnica de Lineide Salvador Mosca. Tradução Marly N. Peres. São Paulo: Ática; 2007a.
Meyer M. Questões de retórica: linguagem, razão e sedução. Lisboa: Edições 70; 2007b.
Myllyniemi R. Conversation as a system of social interaction. Language and Communication. 1986;6:147-169.
Perelman C. The realm of rhetoric. Indiana: University of Notre Press; 1982.
Perelman C. Retóricas. Tradução Maria Ermantina de Almeida Prado Galvão. São Paulo: Martins Fontes; 1997.
Perelman C, Olbrechts-Tyteca L. Tratado da argumentação: a nova retórica. Tradução Maria Ermantina Galvão G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes; 1996.
Preti D (Org.). Análise de textos orais. 2. ed. São Paulo: FFCH/USP; 1993.
Preti D (Org.). Estudos de língua falada: variações e confrontos. São Paulo: Humanitas; 1998.
Reboul O. Introdução à retórica. Tradução Ivone Castilho Benedetti. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes; 2004.
Roulet E, et al. L’articulation du discours en français contemporain. New York: Lang; 1985.
Santos MFO. Professor-aluno: as relações de poder. Curitiba: HD Livros; 1999.
Santos MFO. A interação em sala de aula. 2. ed. Recife: Bagaço; 2004.
Silva LA. Conversação: modelos de análise. In: Silva LA (Org.). A língua que falamos, português: história, variação e discurso. São Paulo: Globo; 2005.
Sousa A. A persuasão. Beira Interior Covilhã: Serviço gráfico da Universidade da Beira; 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright is transferred to the journal for the online publication, with free access, and for the printing in paper documents. Copyright may be preserved for authors who wish to republish their work in collections.