Orality In The Portuguese Language Classroom: What Elementary School Teachers Are Saying
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v17i1p249-272Keywords:
Orality. Teaching. Portuguese Language.Abstract
The central focus of this study is a discussion on oral production in the teaching of Portuguese Language and Language Arts classes at the elementary school age level. We begin with the premise that individuals need to develop discursive-linguistic competencies through different oral genres that are a part of the interactions of daily life – from the most spontaneous to most highly ritualized. Our goal is to contribute to the academic-scientific scholarship on providing elementary school students with opportunities for oral production, whether in informal interactions or those that are highly controlled and regulated from the perspective of both production and reception. Our guiding question is: are oral texts being used as teaching objects in the development of students’ communicative practices in the classroom? Our objective is to investigate orality in the Portuguese language classroom, aiming to describe, analyze and interpret what teachers say about the teaching process, identifying the concepts of orality that they identify and the oral genres that comprise the didactic activities proposed in the classroom. Adopting a qualitative research model, we aim to interpret specific questions from teachers’ responses gathered in 12 semi-structured interviews, recorded in audio and transcribed. Our theoretical framework is based on the following researcher, among others: Marcuschi (1986, 2001a, and 2001b, 2002, 2005); Castilho (1998); Fávero, Andrade and Aquino (1999); Schneuwly, Dolz and collaborators (2004); Cavalcante and Teixeira (2007); Gomes-Santos (2012); Leal and Gois (2012). The analysis of the data reveals that the teachers are still not clear about notions of orality that enable them to carry out didactic activities directed to educating students in linguistic competence. In this way, working with orality, teachers need to prioritize linguistic, extra-linguistic, paralinguistic and synesthetic aspects, providing students with experiences in pedagogical activities that give them tools they can use in social practices of daily life.
Downloads
References
Bagno M. Preconceito Linguístico: o que é e como se faz. São Paulo: Loyola; 1998.
Biber D. Variation across speech and writing. Cambridge: Cambridge University Press; 1988.
Brasil. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos de ensino fundamental: Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF; 1998. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/portugues.pdf> Acesso em 14.12.2015
Castilho AT. A língua falada no ensino de Português. São Paulo: Contexto; 1998.
Cavalcante MCB, Melo CTV. Gêneros orais na escola. In: Santos CF, Mendonça M, Cavalcante MCB. Diversidade Textual: os gêneros na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica; 2007. p.89-102.
Fávero LL, Andrade MLC, Aquino ZGO. Oralidade e escrita: perspectiva para o ensino de língua materna. 5. ed. São Paulo: Cortez; 1999.
Gomes-Santos SN. A exposição oral: nos anos iniciais do ensino fundamental. São Paulo: Cortez; 2012.
Jubran CCAS (Org.). Organização tópica da conversação. In: Ilari R (Org.). Gramática do Português falada. v. 2: Níveis de Análise Linguística. 4. ed. Campinas, SP: Unicamp; 1993. p. 357-447.
Kerbrat-Orecchioni C. Análise da Conversação: princípios e métodos. Trad. Carlos Piovezani. São Paulo: Parábola; 2006.
Leal TF, Goes S (Orgs.). A oralidade na escola: a investigação do trabalho docente como foco de reflexão. Belo Horizonte: Autêntica; 2012.
Leal TF, Brandão ACP, Lima JM. A oralidade como objeto de ensino na escola: o que sugerem os livros didáticos. In: Leas TF, Goes S. A oralidade na escola: a investigação do trabalho docente como foco de reflexão. Belo Horizonte: Autêntica; 2012. p. 13-35.
Lima A, Beserra N. Sala de aula: espaço também da fala. In: Leal TF, Goes S. A oralidade na escola: a investigação do trabalho docente como foco de reflexão. Belo Horizonte: Autêntica; 2012. p. 57-72.
Marcuschi LA. Análise da conversação. São Paulo: Ática; 1986.
Marcuschi LA. Oralidade e ensino de língua: uma questão pouco “falada”. In: Dionisio AP, Bezerra MA (Orgs.). Livro didático de português: múltiplos olhares. Rio de Janeiro: Lucerna; 2001a.
Marcuschi LA. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. São Paulo: Cortez; 2001b.
Marcuschi LA. A oralidade no contexto dos usos linguísticos: caracterizando a fala. In: Marcuschi LA, Dionisio AP (Org.). Fala e escrita. Belo Horizonte: Ceale; 2005.
Marcuschi LA. Curso Fala e escrita. Material didático elaborado para o curso fala e escrita: característica e uso, oferecido no 2º semestre de 2002; Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística da UFPe. 2002. Mimeografado.
Melo CTV, Cavalcante MCB. Superando os obstáculos de avaliar a oralidade. In: Marcuschi B, Suassuna L (Orgs.). Avaliação em língua portuguesa. Belo Horizonte: Autêntica; 2006.
Preti D (Org.). Análise de textos orais. 7.ed. São Paulo: Humanitas; 2010.
Preti D (Org.). Interação na fala e na escrita. 2.ed. São Paulo: Humanitas; 2003.
Preti D (Org.). Estudos de Língua Falada: variações e confrontos. 3.ed. São Paulo: Humanitas; 2006.
Sacks H, Schegloff E, Jefferson G. A simplest systematics for the organization of turn for conversation. In: Shenkein J (ed.). Studies in the organization of conversational interaction. New York: Academic Press; 1974. p. 7-55
Schneuwly B, Dolz J, et al. Gêneros orais e escritos na escola. Trad. Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercado das Letras; 2004.
Sgarbi NMFQ. Os eventos da oralidade no ensino de língua portuguesa. Revista Trama. 2008;4(7):167-175.
Silva LA (Org.) A língua que falamos. Português: história, variação e discurso. São Paulo: Globo; 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright is transferred to the journal for the online publication, with free access, and for the printing in paper documents. Copyright may be preserved for authors who wish to republish their work in collections.