Prosodization of clitics in Brazilian Portuguese:
clues from hyposegmentations
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v20iEspecialp27-45Keywords:
Prosody. Clitics. Phonology. Writing. Brazilian Portuguese., Prosody, Clitics, Phonology, Writing, Brazilian PortugueseAbstract
Clitic elements in Brazilian Portuguese (BP) are predominantly prosodized to the right of their host. In written texts, Elementary School students tend to write clitics next to their host, as ‘puraqui’ (‘por aqui’). These spellings would therefore be motivated by the typical clitic prosodization of BP. However, we find spellings such as ‘tenque’ (‘tem que’), in which the clitic is next to the left of the host, forming an enclitic strutucture. We identified characteristics of this type of hyposegmentation in a sample of texts written over the last four year of the Elementary School. We propose that these hyposegmentations are effects of literacy practices, which prescribe the use of verbal enclisis, such as ‘pegala’ (‘pegá-la’), and simultaneously oral practices in which enclisis occurs, such as ‘tenque’. We argue that the latter hiposegmentations are clues that the direction of clitic prosodization is to the left in certain morphosyntatic structures and rhythmic configuration of utterances.
Downloads
References
Abaurre MBM, Galves C. Os clíticos no português brasileiro: uma abordagem sintático-fonológica. In: Castilho AT, Basílio M, organizadores. Gramática do português falado: estudos descritivos. Campinas: Ed. da UNICAMP; 1996. p. 273-320.
Barros ECM. Construções modais com ‘ter’: gramaticalização e variação. [tese]. Rio de Janeiro: Faculdade de Letras, Universidade Federal do Rio de Janeiro; 2012.
Bisol L. Mattoso Câmara Jr e a palavra prosódica. DELTA. 2004;20(especial):59-70.
Bisol, L. O clítico e o seu hospedeiro. Letras de Hoje. 2005;40(3):163-184.
Bisol, L. O clítico e seu status prosódico. Revista de Estudos da Linguagem. 2000;9(1):5-20.
Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: língua portuguesa. Brasília; 1997.
Brisolara LB. Os clíticos pronominais do Português brasileiro e sua prosodização. [tese]. Porto Alegre: Faculdade de Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul; 2008.
Capristano CC. Segmentação na escrita infantil. São Paulo: Martins Fontes; 2007.
Capristano CC, Angelo CMP. Concepções de escrita de professores em formação de um curso de Letras. Revista Todas as Letras. 2015;17(29-42).
Chacon L. Flutuação na segmentação de palavras: relações entre constituintes prosódicos e convenções ortográficas na escrita infantil. Filologia e Linguística Portuguesa. 2013;15(2):369-383.
Corrêa MLG. O modo heterogêneo de constituição da escrita. São Paulo: Martins Fontes; 2004.
Cunha APN. A hipo e a hipersegmentação nos dados de aquisição da escrita: um estudo sobre a influência da prosódia. [dissertação]. Pelotas: Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas; 2004.
Cunha APN, Miranda ARM. A influência da hierarquia prosódica em hipossegmentações da escrita de crianças de séries iniciais. Revista Virtual de Estudos da Linguagem. 2007;5(1):1-19.
Fernandes FR. Ordem, focalização e preenchimento em português: sintaxe e prosódia. [tese]. Campinas: Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas; 2007.
Fernández AY, et al. Avaliação e intervenção da disortografia baseada na semiologia dos erros: revisão da literatura. Revista CEFAC. 2010;12(3):499-504.
Fiel RP. Estudo longitudinal de hipossegmentações de palavras em textos do EF II. [dissertação]. São José do Rio Preto: Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho; 2018.
Frota S. Prosody and focus in European Portuguese: phonological phrasing and intonation. New York: Garland Publishing; 2000.
Guzzo NB. A prosodização de clíticos e compostos em português brasileiro. [tese]. Porto Alegre: Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul; 2015.
Inkelas S. Prosodic constituency in the lexicon. New York: Garland; 1990.
Marcato F. Análise prosódica de preposições monossilábicas. [dissertação]. São José do Rio Preto: Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho; 2013.
Nespor M, Vogel I. Prosodic phonology. Dordrechet: Foris Publications; 1986.
Nespor M, Vogel I. Prosodic phonology: with a new foreword. Berlin/New York: Mouton de Gruyter; 2007.
Selkirk E. Phonology and Syntax: the relation between sound and structure. The Massachusetts Institute Technology, 1984.
Selkirk E. On derived domains in sentence phonology. Phonology Yearbook. 1986;3:371-405.
Selkirk E. The prosodic structure of function words. In: Morgan J, Demuth K, editores. Signal to syntax: bootstrapping from speech to grammar in early acquisition, Mawhaw NJ: Lawrence Erlbaum; 1996. p. 187-213.
Selkirk E. The prosodic structure of function words. In: McCarthy J. Optimality Theory in phonology: a reader. Oxford: Blackwell; 2004. p. 464-482.
Simioni T. O clítico e seu lugar na estrutura prosódica em português brasileiro. Alfa: revista de linguística. 2008;52(2):431-446. Citado [15 dez. 2018]. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/1526.
Tenani L, Longhin-Thomazi S. Oficinas de leitura, interpretação e produção textual no Ensino Fundamental. Em Extensão. 2014;13(1):20-34.
Tenani L. Banco de dados de escrita do ensino fundamental II. São José do Rio Preto: Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, UNESP; 2015. [citado 10 nov. 2015]. Disponível em: http://www.convenios.grupogbd.com/redacoes/Login.
Tenani L. Prosódia e escrita: uma análise a partir de (hiper) segmentações de palavra. [tese de livre-docência]. São José do Rio Preto: Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho; 2016.
Vigário M. The prosodic word in European Portuguese. Berlim/New York: Mounton de Gruyter; 2003.
Vogel I. The status of the Clitic Group. In: Grijzenhout J, Kabak B, editores. Phonological Domains: universals and deviations. Mouton de Gruyter; 2009. p. 15-46.
Zorzi JL. Alterações ortográficas nos transtornos de aprendizagem. In: Maluf MI, organizadora. Aprendizagem: tramas do conhecimento, do saber e da subjetividade. Rio de Janeiro: Vozes / São Paulo: ABP; 2006. p. 144-162.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright is transferred to the journal for the online publication, with free access, and for the printing in paper documents. Copyright may be preserved for authors who wish to republish their work in collections.