Reflections on remote teaching practice in design education: methodological possibilities for a collaborative and participatory process in pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/gtp.v17i3.187617

Keywords:

Favela, Graduation course, Urban Project Workshop

Abstract

This paper presents a critical reflection on the adjustment for remote teaching of a design studio discipline at the Faculty of Architecture and Urbanism, Federal University of Rio de Janeiro, in 2020 school term. The methodological choices and procedures adopted herein reported aimed at teaching design through collaborative and participatory process, and sought to minimize the distance from the field and the beneficiary population imposed by the covid-19 pandemic. The project location converged with part of the area of the UIA-2020-RIO International Student Competition, encompassing the urban front of Brasil Ave. and part of Maré, one of the largest slums (favela) of the city of Rio de Janeiro. In one hand, there was a transformation of the conditions of interaction in the virtualization of the classroom. On the other hand, our experience shows the importance of observing: the definition of a project location where solid relations between teachers and local organizations already exist; the dialogue with local residents and representatives through remote reports, to the comprehension of the dynamics of the territory and the demands of potential users; the adoption of synchronous classes, with immediate and simultaneous exchange between students and teachers, complemented by the recording of the classes to mitigate eventual absences; discussion of the remote teaching methodology with students during the course. These actions helped us to face the losses caused by the pandemic. Finally, we emphasize that the remote teaching practice in design education discussed in this article is different from the practice of Distance Learning (DL).

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Author Biographies

  • Rodrigo Rinaldi de Mattos, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo. Programa de Pós-graduação em Urbanismo.

    Graduado em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1995), Doutor em Urbanismo pelo PROURB/FAU/UFRJ (2008). Professor do magistério superior da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Experiência na área de Arquitetura e Urbanismo, com ênfase em Planejamento e Projeto do Espaço Urbano, atuando principalmente nos seguintes temas: Urbanismo tático, Mobilidade Ativa, Bicicleta de Bambu, Desenho Urbano, Estrutura Urbanística, Planejamento Urbano, Desenvolvimento Urbano e Infraestrutura.

  • Solange Araujo de Carvalho, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo

    Solange Carvalho is an Architect and Urbanist, graduated (1994) from Faculty of Architecture and Urbanism at the Federal University of Rio de Janeiro (FAU/UFRJ), Master in Architecture at the PROARQ/FAU/UFRJ (2008) and PhD in Urbanism at the PROURB/FAU/UFRJ (2020). with research in urban-design in favelas.

    Since 2008, she’s teaching at FAU/UFRJ in graduation classes of Project Presentation Techniques and Slum-Upgrading Projects.

    She founded the company ArquiTraço (1994). During these years, she has coordinated several urbanization and architecture projects in informal settlements. Highlights are the PAC-favelas in Rocinha and Cantagalo-Pavão-Pavãozinho and the Morar Carioca Green for the favelas of Babilônia and Chapéu Mangueira (a pilot-project aiming at Sustainable Development of Slums in Rio de Janeiro), which conducted the first housing building receiving the sustainability certification by the Caixa Economica Federal – Selo Azul (Blue Seal). She has won awards in numerous competitions that focus on informal settlements and social housing.

  • Pablo Cesar Benetti , Universidade Federal do Rio de Janeiro. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo. Programa de Pós-graduação em Urbanismo.
    Arquiteto-urbanista (1973), mestre em Planejamento Urbano e Regional IPPUR (1988) e PhD em Estruturas Ambientais Urbanas na FAUUSP (1997). Desde 1995 é professor na graduação e na Pós-Graduação em Urbanismo (PROURB), da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo (FAU/UFRJ). Foi Diretor da FAU/UFRJ (2002 -2006) e Pró-reitor de Extensão da UFRJ (2011- 2015). Ganhador dos Concursos Rio- Cidade, Favela-Bairro e Morar Carioca. Premiado pelo IAB, nos anos 1987, 1996, 1997, 2007, 2001, com obras projetadas no Escritório Fábrica Arquitetura. Em 2012, publicou o livro Habitação Social e Cidade, em 2017, os livros Praça para Alemão Ter, Bibliografia comentada sobre o Complexo do Alemão e Qualidade da habitação em três escalas - Análise do programa Minha Casa Minha Vida. e em 2020 o livroDesafios para o projeto urbano: Metodologia e conceitos. Atualmente, é Professor Titular da FAU/UFRJ, Membro do Conselho Superior do IAB, e Presidente do CAU -RJ.
  • Valentín Arechaga, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo. Programa de Pós-graduação em Urbanismo.
    Doutorando em Urbanismo PROURB/FAU/UFRJ, Mestre em Arquitetura Paisagística PROURBFAU/UFRJ. Arquiteto formado pela Faculdade de Arquitetura, Design e Urbanismo da Universidad de Buenos Aires (FADU/UBA). Professor do curso de graduação de arquitetura na FAU/UFRJ. Atuou profissionalmente na Argentina, Brasil e Austrália. Possui interesse em transformações e integrações urbanas, paisagismo comunitário e paisagem urbana, espaço público, materialidade e imagem artística, assentamentos populares como espaços de resistência na construção da paisagem na cidade Latino-americana.
  • Ricardo Ramos Machado Bitencourt , Universidade Federal do Rio de Janeiro. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo. Programa de Pós-graduação em Urbanismo.
    Mestrando em Urbanismo no PROURB/FAU/UFRJ. Graduado em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2003) com Trabalho Final de Graduação (TFG) sobre morfologia urbana, premiado pelo IAB-RJ (2004). Experiência profissional em projeto e execução de edificações, estações hidroviárias e infraestruturas públicas e privadas (2003-2009). Sócio fundador do escritório de Arquitetura próprio a partir de 2009. Possui interesse em estudos e pesquisas sobre parcelamento fundiário, morfologia urbana e habitação de interesse social, relacionados a processos de reprodução social e dinâmicas de produção do espaço urbano.

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Published

2022-09-28

How to Cite

MATTOS, Rodrigo Rinaldi de; CARVALHO, Solange Araujo de; BENETTI , Pablo Cesar; ARECHAGA, Valentín; BITENCOURT , Ricardo Ramos Machado. Reflections on remote teaching practice in design education: methodological possibilities for a collaborative and participatory process in pandemic. Gestão & Tecnologia de Projetos (Design Management and Technology), São Carlos, v. 17, n. 3, p. 33–50, 2022. DOI: 10.11606/gtp.v17i3.187617. Disponível em: https://periodicos.usp.br/gestaodeprojetos/article/view/187617.. Acesso em: 20 may. 2024.