Practical-reflective teaching from the perspective of neuroeducation: Institutional relations projects as a strategy for consolidating the teaching of architectural design
DOI:
https://doi.org/10.11606/gtp.v17i3.187941Keywords:
Architecture and Urbanism teaching, Institutional relations projects, Brain Based LearningAbstract
The appropriation and appreciation of our cultural heritage can promote an incentive to preserve the cultural heritage and one of the challenges inherited in this process is to develop an awareness-raising action, in which the community can participate in the educational process. In this sense, this paper aims to analyze how practical-reflective teaching can be adopted in undergraduate and graduate courses, to enhance reflective, creative and collaborative skills in students. The research, of an exploratory nature, uses neuroeducation and active methodologies as a theoretical reference, in addition to a case study, as an empirical procedure for observations and experiences, based on the project “Capixaba Memory and Heritage Education”, that has been developed by the Post-Graduate Program XXXX, in partnership with the Undergraduate Courses in Architecture and Urbanism and Pedagogy at Universidade XXXX. The main project proposal is to take heritage education to public schools as a complement to curricular training. Based on the application of neuroeducational strategies, as well as the use of the Brain Based Learning concept, undergraduate and graduate students developed a game, with a final project that has been designed in Autocad program, and executed in the university's model with recycled material. It is concluded that the understanding of the neuroeducational strategies applied in projects contributes to the development of practical-reflexive skills essential for students of Architecture and Urbanism courses, to reach project competences/skills in interdisciplinary areas of their profession.
Downloads
References
BARBOSA, T. F. S; SBRUZZI, R. S. V; FERREIRA, C. L. Neuroeducação, emoção e sentimento no processo de ensino-aprendizagem de projeto de arquitetura e design de interiores. Cidades e Representações - Coleção Arquitetura e Cidade, Vol.2 (org) LYRA, A.P.R.; FERREIRA, C.F; PAGEL, E.C; MONTEIRO, E.Z; OLIVEIRA, M.R.S; DIAS, R.Z. Editora LetraCapital, 2020, 40-60
COSENZA, R. M.; GUERRA, L. B. Neurociência e Educação: Como o Cérebro Aprende. Porto Alegre: Artmed, 2011.
DEWEY, J. Democracia e Educação: Introdução à Filosofia da Educação. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1959.
FERRAZ, A. P. C. M. & BELHOT, R. V. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gestão da Produção, 2010, 17 (2), 421-431.
FERREIRA, J. C.A; SCARABELLI, P. C.; FERREIRA, C. L. Neuroeducadores: visão transdisciplinar no ensino-aprendizado de projeto. Cidades e Representações - Coleção Arquitetura e Cidade, Vol.2 (org) LYRA, A.P.R.; FERREIRA, C.F; PAGEL, E.C; MONTEIRO, E.Z; OLIVEIRA, M.R.S; DIAS, R.Z. Editora LetraCapital, 2020, 17-39
FERREIRA, C. L. O Ensino de Arquitetura e Urbanismo no Brasil: formando profissionais reflexivos, criativos e colaborativos. Novas Edições Acadêmicas, 2016.
FERREIRA, C. L. Formando profissionais reflexivos, criativos e colaborativos: o ensino de Arquitetura e Urbanismo no Brasil. Pesquisa de Pós-doutorado realizado no Programa de Pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo da Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, Brasil, 2014.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 1991.
HORTA, Maria de Lourdes Parreiras; GRUNBERG, Evelina; MONTEIRO, Adriane Queiroz. Guia básico de educação patrimonial. Brasília: Museu Imperial/Deprom/IPHAN/Minc, 1996.
IPHAN. Educação patrimonial: histórico, conceitos e processos. Brasília: IPHAN, 2014.
JENSEN, E; MCCONCHIE, L. Brain-Based Learning: Teaching the Way Students Really Learn. 3o ed. EUA: Corwin, 2020.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida (org.). O brincar e suas teorias. São Paulo: Cengage Learning Brasil, 2002.
LENT, R. O cérebro aprendiz: neuroplasticidade e educação. 1o ed. Rio de Janeiro: Atheneu, 2019.
LONA, M.T. O ensino de gestão nos cursos de design digital. Tese de doutorado. São Paulo: Universidade Anhembi Morumbi, 2019.
LUCKESI, C; BARRETO, E.; COSMA, J. BAPTISTA N. Fazer Universidade: Uma proposta metodológica. São Paulo: Editora Cortez, 2001.
MORA, F. Neuroeducación: Solo se puede aprender aquello que se ama. 1. ed. Madrid: Allianza, 2013.
MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2005.
OLIVEIRA, M.R.S; BITTENCOURT, M.A.D; PINHEIRO, V.C.S. Configurações arquiteturais evocativas: neurociência, espaço, memória e emoção. Cidades e Representações - Coleção Arquitetura e Cidade, Vol.2 (org) LYRA, A.P.R.; FERREIRA, C.F; PAGEL, E.C; MONTEIRO, E.Z; OLIVEIRA, M.R.S; DIAS, R.Z. Editora LetraCapital, 2020, 101-124
PIAGET, J. A formação do símbolo na criança: imitação, jogo e sonho, imagem e representação. São Paulo, Brasil: LTC, 2010.
RIBEIRO, L.R.C. Aprendizagem Baseada em Problemas: Uma experiência no setor superior. São Carlos: Editora UFSCAR, 2010.
SCHÖN, D. A. Educando o Profissional reflexivo - um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Editora Artmed, 2000.
SHARMA, A. Brain Based Learning. [s.l.] Independently Published, 2018. ISBN 978-1-72027-455-1.
TOKUHAMA-ESPINOSA, T. Mind, Brain, and Education Science: A Comprehensive Guide to the New Brain-Based Teaching. 1o ed. New York: W. W. Norton & Company, 2010.
UNESCO. Relatório da Comissão Internacional sobre a Educação no Século XXI, 2010. Disponível em: <http://unesdoc.unesco.org/images/0010/001095/109590por.pdf>. Acesso em 5 maio 2021.
YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 3ª. Edição. Porto Alegre: Bookman, 2005.
ZUANON, R; OLIVEIRA, M. R. S; FERREIRA, C. L; MONTEIRO, E. Z. Memória, emoções e sentimentos: impactos na percepção espacial e afetiva da área urbana central de Campinas. DAT Journal, v. 5, p. 4-21, 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Claudio Lima Ferreira, Melissa Ramos da Silva Oliveira, Miriam Therezinha Lona, Rosana Silva Vieira Sbruzzi, Kárita de Souza Nunes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the article simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY NC ND, which allows the sharing of article with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of version of the article published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their research work online (e.g. in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and the citation of published article (See O Efeito do Acesso Livre).