Additive manufacturing as a support of collaborative and interdisciplinary learning in AEC: an integrative experience with the future graphic expression professional
DOI:
https://doi.org/10.11606/gtp.v18i1.201918Keywords:
Impressão 3D, Ensino interdisciplinar, Aprendizagem significativa, Tecnologias digitaisAbstract
In a Brazilian scenario of low productivity and competitiveness in the civil construction industry, two of the most relevant aspects for this are: the precarious professional education in the area and the delays in the technologies adoption. It is not by chance that the emergence of new professionals capable of collaborate in the AEC ecosystem is identified, helping precisely in the adoption of these technologies. This is the case of the Graphic Expression professional from Federal University of Paraná. This work analyzes the compatibility of the Brazilian National Curriculum Guidelines of the Bachelor's degrees in Architecture and Urbanism and Civil Engineering with the characteristics of the recent Graphic Expression Course. A possible integration of these courses is presented with the use of Additive Manufacturing as a tool for stimulating learning, collaboration between students and facilitating the teaching-learning process. This experience uses additive manufacturing in an optional collaborative discipline among students of Architecture and Graphic Expression at the Federal University of Paraná. It was proposed the development, in multidisciplinary teams, of didactic physical models for teaching structural systems. It was noticed the effectiveness of the models for explaining abstract theoretical concepts and that their creation generates possibilities for discussions that reinforce meaningful learning. The Graphic Expression student was able to collaborate in the AEC environment, helping during the creative process with the expertise on additive manufacturing, which presented itself as an important tool that allows to optimize both the design process and the teaching process.
Downloads
References
ABEA. Desafios do ensino de arquitetura e urbanismo no século XXI. XXXVII Encontro Nacional sobre Ensino de Arquitetura e Urbanismo, XX Congresso da Associação Brasileira de Ensino de Arquitetura e Urbanismo. Anais... . p.515, 2019. Rio de Janeiro.
BASSANEZI, C. R. Ensino aprendizagem com modelagem matemática: uma nova estratégia. São Paulo: Contexto, 2015.
BECKER, F. O que é o construtivismo. Idéias, v. 20, p. 87–93, 1993. São Paulo.
BRASIL. Conselho Nacional De Educação. Resolução No 6, de 2 de fevereiro de 2006. Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Arquitetura e Urbanismo. Diário Oficial da União, 2006. Brasília, DF. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=5649-rces06-06&category_slug=junho-2010-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 1 jul. 2020.
BRASIL. Conselho Nacional De Educação. Resolução CNE/CES no 2, de 17 de junho de 2010. Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Arquitetura e Urbanismo. Diário Oficial da União, 2010. Brasília, DF. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=5651-rces002-10&category_slug=junho-2010-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 1 jul. 2020.
BRASIL. Conselho Nacional De Educação. Resolução CNE/CES no 2, de 24 de Abril de 2019. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Engenharia. Diário Oficial da União, 2019. Brasília, DF. Disponível em: <https://www.in.gov.br/web/dou/-/resoluÇÃo-no-2-de-24-de-abril-de-2019-85344528>. Acesso em: 1 jul. 2020.
CARBONELL, J. Pedagogias do século XXI - bases para a inovação educativa. 3o ed. Porto Alegre: Penso, 2016.
CARBONI, M. H. DE S.; SCHEER, S. Manufatura aditiva como ferramenta didática para a formação de profissionais da AEC. Simpósio Brasileiro De Tecnologia Da Informação E Comunicação Na Construção, 3. Anais... . p.1–14, 2021. Uberlândia: ANTAC. Disponível em: <https://eventos.antac.org.br/index.php/sbtic/article/view/567>. Acesso em: 3 ago. 2021.
CHIU, P. H. P.; KI, T.; FAN, F.; et al. A project-problem based learning approach for appreciating ancient cultural heritage through technologies: Realizing mystical buildings in Dunhuang Mural. 2016 IEEE International Conference on Teaching, Assessment, and Learning for Engineering (TALE). Anais... . p.65–69, 2016. IEEE. Disponível em: <https://doi.org/10.1109/TALE.2016.7851772>. Acesso em: 23 mar. 2019.
CORBACHO, A. M.; MININI, L.; PEREYRA, M.; et al. Interdisciplinary higher education with a focus on academic motivation and teamwork diversity. International Journal of Educational Research Open, v. 2–2, n. June, p. 100062, 2021. Elsevier Ltd. Disponível em: <https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2021.100062>. Acesso em: 25 nov. 2021.
DEGRAF. Graduação em Expressão Gráfica. Disponível em: <http://www.exatas.ufpr.br/portal/cegraf/>. Acesso em: 7 maio 2017.
DEGRAF. Projeto pedagógico do curso de expressão gráfica. , 2018. Universidade Federal do Paraná. Disponível em: <http://www.exatas.ufpr.br/portal/cegraf/wp-content/uploads/sites/3/2019/09/PPC_Projeto_Pedagogico_de_Curso__Expressao_Grafica.pdf>. Acesso em: 13 out. 2021.
DRESCH, A.; LACERDA, D. P.; JÚNIOR, J. A. V. A. Design Science Research: Método de pesquisa para avanço da ciência e tecnologia. Porto Alegre: Bookman, 2015.
FERNANDES, S. C. F.; SIMOES, R. Collaborative use of different learning styles through 3D printing. 2016 2nd International Conference of the Portuguese Society for Engineering Education (CISPEE). Anais... . v. 63, p.1–8, 2016. IEEE. Disponível em: <http://doi.org/10.1109/CISPEE.2016.7777742>. Acesso em: 16 abr. 2019.
FORD, S.; MINSHALL, T. Invited review article: Where and how 3D printing is used in teaching and education. Additive Manufacturing, v. 25, p. 131–150, 2019. Elsevier. Disponível em: <https://doi.org/10.1016/j.addma.2018.10.028>. Acesso em: 29 mar. 2020.
FUKUDA, T.; TOKUHARA, T.; YABUKI, N. A dynamic physical model based on a 3D digital model for architectural rapid prototyping. Automation in Construction, v. 72, p. 9–17, 2016. Elsevier B.V. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1016/j.autcon.2016.07.002>. Acesso em: 20 set. 2019.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GO, J.; HART, A. J. A framework for teaching the fundamentals of additive manufacturing and enabling rapid innovation. Additive Manufacturing, v. 10, p. 76–87, 2016. Elsevier B.V. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1016/j.addma.2016.03.001>. Acesso em: 20 mar. 2019.
HAAVI, T.; TVENGE, N.; MARTINSEN, K. CDIO design education collaboration using 3D-desktop printers. Procedia CIRP, v. 70, p. 325–330, 2018. Elsevier B.V. Disponível em: <https://doi.org/10.1016/j.procir.2018.03.277>. Acesso em: 7 mar. 2020.
HULEIHIL, M. 3D printing technology as innovative tool for math and geometry teaching applications. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, v. 164, p. 012023, 2017. Disponível em: <https://doi.org/10.1088/1757-899X/164/1/012023>. Acesso em: 7 mar. 2020.
KERN, M.; SAGAZIO, G.; LOURENÇÃO, P.; et al. A mobilização empresarial pela inovação (MEI) e a defesa da modernização do ensino de Engenharia. In: V. F. de Oliveira (Org.); A engenharia e as novas DCNs: Oportunidades para formar mais e melhores engenheiros. 1a. ed., p.33–43, 2019. Rio de Janeiro: LTC.
KOLITSKY, M. A. Reshaping teaching and learning with 3D printing technologies. e-mentor, v. 2014, n. 56 (4), p. 84–94, 2014. Disponível em: <http://doi.org/10.15219/em56.1130>. Acesso em: 5 set. 2020.
LACERDA, D. P.; DRESCH, A.; PROENÇA, A.; ANTUNES JÚNIOR, J. A. V. Design Science Research: método de pesquisa para a engenharia de produção. Gestão & Produção, v. 20, n. 4, p. 741–761, 2013. Disponível em: <http://doi.org/10.1590/S0104-530X2013005000014>. Acesso em: 12 jul. 2018.
LUDWIG, P. M.; NAGEL, J. K.; LEWIS, E. J. Student learning outcomes from a pilot medical innovations course with nursing, engineering, and biology undergraduate students. International Journal of STEM Education, v. 4, n. 1, p. 33, 2017. International Journal of STEM Education. Disponível em: <https://doi.org/10.1186/s40594-017-0095-y>. Acesso em: 20 mar. 2019.
MARTINS, I. L.; PEREIRA FILHO, Z. R. A produção acadêmica sobre a fabricação digital nas escolas brasileiras de arquitetura e urbanismo. PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, v. 10, p. e019007, 2019. Disponível em: <https://doi.org/10.20396/parc.v10i0.8652734>. Acesso em: 15 ago. 2020.
MONTEIRO, M. T. F. A impressão 3D no meio produtivo do design: um estudo na fabricação de joias, 2015. Belo Horizonte: Universidade do Estado de Minas Gerais. Disponível em: <http://anapaulanasta.com/wp-content/uploads/2015/09/Dissertação-Marco-Túlio-Ferreira-Monteiro.pdf>. Acesso em: 30 jan. 2019.
NÓBREGA, P. G. B. DA; NÓBREGA, S. H. S. DA. Engenheiro civil X arquiteto: conflito no aprendizado das estruturas. Revista de Ensino de Engenharia, v. 39, n. 1, p. 183–191, 2020. Disponível em: <http://revista.educacao.ws/REVISTA/INDEX.PHP/ABENGE/ARTICLE/VIEW/1623>. Acesso em: 27 abr. 2021.
NOVAK, E.; WISDOM, S. Effects of 3D Printing Project-based Learning on Preservice Elementary Teachers’ Science Attitudes, Science Content Knowledge, and Anxiety About Teaching Science. Journal of Science Education and Technology, v. 27, n. 5, p. 412–432, 2018. Disponível em: <http://doi.org/10.1007/s10956-018-9733-5>. Acesso em: 23 mar. 2019.
OLIVEIRA, M. R. DE; FABRICIO, M. M. Projeto paramétrico e prototipagem rápida: casos em instituições internacionais. In: D. Kowaltowski; D. de C. Moreira; J. R. D. Petreche; M. M. Fabricio (Orgs.); O processo de projeto em arquitetura. p.455–469, 2011. São Paulo: Oficina de textos.
OLIVEIRA, V. F. DE. A engenharia e as novas DCNs: Oportunidades para formar mais e melhores engenheiros. 1 ed. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2019.
PUPO, R. T. Ensino da prototipagem rápida e fabricação digital para arquitetura e construção no Brasil: definições e estado da arte. PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, v. 1, n. 3, p. 80, 2008. Disponível em: <https://doi.org/10.20396/parc.v1i3.8634511>. Acesso em: 28 jan. 2019.
SANTOS, B. P.; ALBERTO, A.; LIMA, T. D. F. M.; CHARRUA-SANTOS, F. M. B. Indústria 4.0: desafios e oportunidades. Revista Produção e Desenvolvimento, v. 4, p. 111–124, 2018. Disponível em: <https://revistas.cefet-rj.br/index.php/producaoedesenvolvimento/article/view/e316/193>. Acesso em: 15 fev. 2020.
SOUZA, L. V. DE; COSTA, D. M. B. O curso de bacharelado em expressão gráfica da UFPR. GRAPHICA 13. Anais... , 2013. Florianópolis.
STERN, A.; ROSENTHAL, Y.; DRESLER, N.; ASHKENAZI, D. Additive manufacturing: An education strategy for engineering students. Additive Manufacturing, v. 27, n. March, p. 503–514, 2019. Elsevier. Disponível em: <https://doi.org/10.1016/j.addma.2019.04.001>. Acesso em: 16 mar. 2020.
VACCAREZZA, M.; PAPA, V. 3D printing: a valuable resource in human anatomy education. Anatomical Science International, v. 90, n. 1, p. 64–65, 2015. Disponível em: <http://doi.org/10.1007/s12565-014-0257-7>. Acesso em: 18 mar. 2020.
VIOLANTE, M. G.; VEZZETTI, E. Guidelines to design engineering education in the twenty-first century for supporting innovative product development. European Journal of Engineering Education, v. 42, n. 6, p. 1344–1364, 2017. Disponível em: <https://doi.org/10.1080/03043797.2017.1293616>. Acesso em: 18 mar. 2020.
WU, P.; ZHAO, X.; BALLER, J. H.; WANG, X. Developing a conceptual framework to improve the implementation of 3D printing technology in the construction industry. Architectural Science Review, v. 61, n. 3, p. 133–142, 2018. Disponível em: <https://doi.org/10.1080/00038628.2018.1450727>. Acesso em: 26 abr. 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Márcio Henrique de Sousa Carboni, Sérgio Scheer

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the article simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY NC ND, which allows the sharing of article with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of version of the article published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their research work online (e.g. in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and the citation of published article (See O Efeito do Acesso Livre).