Books, childhoods and materialities: a reflection on reading mediation
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i37p25-38Keywords:
Materiality of books, Reading, Creative processes, ChildhoodAbstract
The article aims to discuss the materiality of the books and their perspectives on the readers, approaching subjects such as accessibility, reading experience, intimacy and forms of mediation. Picture books are books that can cause us doubts on how to handle them and explore their limits due to their different formats, which may be folded, inside boxes, with content on their front and back; they may also have hard covers and be very large or very small. We placed as part of this group –and also the challenge in mediation – books in which it is necessary to show the object “book” to narrate a story, because the text is presented from one perspective and the image is presented from another, for example. However, we understand that these books, in which the intention with materiality is clearer, can affect the possible mediations with other books, people, worlds. After all, from babies to adults, how can we invite them to read using these object-books? How to notice the subtleties of materiality as part of the narrative? How to propose this dance of reading that these books allow? Readings that come and go, open and close, show surprises and instigate endless readings. You are invited to enjoy this article.
Downloads
References
COUTO, Mia. E se Obama fosse africano? Ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Editora, 2010.
FELTRE, Camila. Experiências com livros que exploram a sua materialidade: mediações e leituras possíveis, 2015, 295 f. Dissertação (Mestrado em Artes). Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Artes, São Paulo, 2015. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11449/132012>.
FURNARI, Eva. Reflexão, acolhimento e resistência pela leitura. Encontro n’A Casa Tombada para o ciclo Como Nasce o Desejo de Ler. São Paulo, 2018. Disponível em: <https://acasatombada.com.br/encontro-com-eva-furnari-reflexao-acolhimento-e-resistenciapela-leitura>. Acesso em 15 fev. 2019.
GOLDIN, Daniel. Os Dias e os Livros – Divagações sobre a hospitalidade da leitura. São Paulo: Pulo do Gato, 2012.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. In: Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.
LEE, Suzy. A trilogia da margem: o livro-imagem segundo Suzy Lee. São Paulo: Cosac Naify, 2012.
LISPECTOR, Clarice. Felicidade Clandestina. Rio de Janeiro: Editora Rocco, 1971.
LÓPEZ, María Emilia. Um Mundo Aberto – Cultura e Primeira Infância. São Paulo: Selo Emília, 2018.
LUGONES, Pablo; RAMPAZO, Alexandre. O passeio. São Paulo: Gato Leitor, 2017.
MELOT, Michel. Livro. Cotia: Ateliê Editorial, 2012.
MISENTA, Isol. Ter um patinho é útil. São Paulo: SESI-SP Editora, 2018.
MORAES, Odilon. O livro como objeto e a literatura infantil. In: DERDYK, Edith. Entre ser um e ser mil: o objeto livro e suas poéticas. São Paulo: Editora Senac, 2013.
MUNARI, Bruno. Das coisas nascem coisas. São Paulo: Martins Fontes, 1981.
RAMPAZO, Alexandre. Se eu abrir esta porta agora. São Paulo: SESI-SP Editora, 2018.
ROGERIO, Cristiane. Literatura infantil para pegar, virar, sentir...Revista Crescer, 2018. Disponível em:<https://revistacrescer.globo.com/Diversao/Livros/noticia/2018/06/literatura-infantilpara-pegar-virar-sentir.html>. Acesso em 18 fev. 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Manuscrítica. Revista de Crítica Genética

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.