Quadrinhos em aulas de português para estrangeiros

ensinando língua e cultura

Authors

  • Alexandre do Amaral Ribeiro Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Brízzida Anastácia Souza Lobo de Magalhães Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/2316-9877.2017.v.6i1-2e149153

Keywords:

Comics, Portuguese for foreigners, Speech Acts.

Abstract

Addresses the use of comics as didactic material for the teaching of Brazilian Portuguese for foreigners. The conception of comics as a window display of a target-culture (VERGUEIRO; RAMOS, 2009) is the starting point to discuss the possibilities of using them as facilitators to the development of linguistic-communicative and intercultural competences, required to foreign students by the current society. The article selects the “apologies” as Speech Acts (AUSTIN, 1967; GOMES, 2010) as example and suggests didactic strategies for the use of comics, taken as pedagogic tools to teach linguisticinteractional and communicative patterns in classes of Portuguese for foreign students. Partial results indicate students’ improvement in terms of making linguistic choices during interactional situations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Alexandre do Amaral Ribeiro, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

    Doutor em Linguística (Unicamp), Pós-Doutorado em Português como Segunda Língua (PUC-Rio), Professor do Programa de PósGraduação em Letras da UERJ, Coordenador do Grupo de Pesquisa CNPq – NUPPLES: Núcleo de Pesquisa e Ensino de Português Língua Estrangeira/ Segunda Língua.

  • Brízzida Anastácia Souza Lobo de Magalhães, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

    Graduada em Letras (Português - Francês ) e Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ, Especialidade Língua Portuguesa, Membro do Grupo de Pesquisa CNPq - NUPPLES.

Published

2018-08-20

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Ribeiro, A. do A., & Magalhães, B. A. S. L. de. (2018). Quadrinhos em aulas de português para estrangeiros: ensinando língua e cultura. 9 Arte (São Paulo), 6(1-2), 18-28. https://doi.org/10.11606/2316-9877.2017.v.6i1-2e149153