“A world of many worlds”: the true words of zapatista educators

Authors

  • Ana Paula Massadar Morel Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.11606/1678-9857.ra.2022.210610

Keywords:

Zapatism, Pluralism, Anthropocene, Ethnography, Chiapas

Abstract

The Zapatista maxim “for a world of many worlds” resonates among movements and academics, especially those involved in the defense of autonomies, climate justice and the pluriverse. In this article, we try to think about this maxim based on ethnography carried out with tzotzil zapatista educators in Caracol de Oventic, articulating the “many worlds” in zapatismo. The Zapatista Declarations call for the composition of differences, uniting local autonomy with anti-capitalist criticism and opening up possibilities for a metaphysical reinvention of the practices that enabled the Anthropocene. There is a displacement of some key terms - such as words, world, truth - and others that are dear to western political philosophies - such as work, capitalism, human. The world of the powerful is a false world, which weakens and takes the place of other worlds and true words. The world of many worlds is not meant to be a property or resource, but a place where true beings (human and other than human) belong.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ana Paula Massadar Morel, Universidade Federal Fluminense

    Ana Paula M. Morel é professora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEDU) da Universidade Federal Fluminense (UFF). Doutora em Antropologia Social pelo Museu Nacional/UFRJ, onde desenvolveu pesquisa sobre educação autônoma no movimento zapatista. Participa do GT Cuerpos, Territorios e Resistencias da Clacso e do GT Educação Popular em Saúde da Abrasco. Tem como áreas de interesse: Educação Popular, Autonomias e Cosmopolítica.

References

ALBERT, Bruce. 1997. Situation ethnographique et mouvements ethniques: réflexions sur le terrain post-malinowskien. In: Augé M. (pref.) Anthropologues en dangers: l'engagement sur le terrain. Paris: Jean-Michel Place, p.75-88.

BARONNET, Bruno. 2012. Autonomía y educación indígena. Las escuelas zapatistas de la Selva Lacandona de Chiapas, México. Quito: Ediciones Abya-Yala.

BASCHÊT, Jêrome. 2004. Los zapatistas: ¿“ventriloquia india” o interacciones creativas? Istor, núm. 17.

BASCHÊT, Jêrome. 2021. A experiência zapatista. São Paulo: N-1 Edições.

BOYER, Isabel. 2012. "Ach' kuxlejal: el nuevo vivir. Amor, carácter y voluntad en la modernidad tzotzil", en Modernidades indígenas, P. Pitarch y G. Orobitg (eds.), Iberoamericana Vervuert, Madrid.

BISPO, Nêgo. 2022. Começo-meio-começo. In: FIRMEZA, Y. et al. (orgs) Composto-escola: comunidades de sabenças vivas. São Paulo: N-1 Edições.

DANOWSKI, Déborah. & VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. 2014. Há Mundo Por Vir? Ensaio Sobre Os Medos E Os Fins. Editora Cultura e Barbárie.

DÍAZ, Carlos Tellos. 1995. La rebelión de las Cañadas. México: Cal y Arena.

DOMINGUEZ, Onésimo, 2006. Tras los Pasos de una Guerra Inconclusa (Doce años de Militarización en Chiapas). San Cristóbal: CIEPAC, A.C.

EZLN. 1996. Cuarta Declaración de la Selva Lacandona. 1996.

EZLN. 2013. Ellos y nosotros.

FREIRE, Paulo. 1987. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

GOSSEN, Gary. 1974. Chamulas in the World of the Sun: Time and Space in a Maya Oral Tradition. Harvard University Press, Cambridge.

GUTIERREZ, Raul. 2005. Escuela y zapatismo entre los tzotziles: entre la asimilación y la resistencia. Análisis de proyectos de educación básica oficiales y autónomos, Tesis, Maestría en Antropología Social, CIESAS Sureste, México.

KHOTARI et al. 2021. Pluriverso: dicionário do pós-desenvolvimento. São Paulo: Editora Elefante.

LACERDA, Entrevista Txai Suruí. Revista Cult. Janeiro de 2022.

LACERDA & PÁL PELBERT. Por que Zapatismo? Revista Cult. Janeiro de 2022.

LA CADENA, Marisol de; BLASER, Mario. 2018. A world of many worlds. Durham e London: Duke University Press.

LA CADENA, Marisol. 2010. Indigenous Cosmopolitics in the Andes: Conceptual reflections beyond politics'. Cultural Anthropology, n.25, v. 2, p. 334-370.

LAW, Jonh. 2015. What’s wrong with a one-world world? Distinktion Scandinavian Journal of Social Theory, v. 16, n. 1, p. 126-139.

LE GUEN, Olivier. 2012. “Exploration in the Domain of Time: from Yucatec Maya Time Gestures to Yucatec Maya Sign Language Time Signs”, Mouton de Gruyter & Ishara Press, Berlin.

LENKERSDOF, Carlos. 1999. Cosmovisión Maya. México: Centro de Estudios Antropológicos, Científicos, Artísticos, Tradicionales.

LEVYA, Xochitl. De las cañadas a Europa: niveles, actores y discursos del nuevo movimiento zapatista (nmz) (1994- 1997) Desacatos, núm. 1, primavera, 1999 Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social Distrito Federal, México.

LIMA, Tânia Stolze. 1996. O dois e seu múltiplo: reflexões sobre o perspectivismo em uma cosmologia Tupi. Mana, Rio de Janeiro, v. 2, n. 2, p. 21-47.

LUPO, Alessandro. 2012. "La indianización del Evangelio: los protagonistas de la transformación posconciliar del catolicismo indígena mexicano", In: PITARCH, Pedro. & ORBITZ, Gemma. Modernidades indígenas, Madrid: Iberoamericana Vervuert.

MACIEL, Lucas. 2018. Os murais zapatistas e a estética tzotzil: pessoa, política e território em Polhó, México. Dissertação de mestrado. USP. São Paulo.

MILLAN, Margareth. 2014. Des-ordenando el género / ¿Des-centrando la nación? El zapatismo de las mujeres indígenas y sus consecuencias. México: UNAM.

PITARCH, Pedro. 1996. Ch'ulel: una etnografía de las almas tzeltales. México: Fondo de Cultura Económica.

PITARCH, Pedro. 2004. Los zapatistas y el arte de la ventriloquia. Istor, núm. 17, 2004.

PITARCH, Pedro. 2013. La cara oculta del pliegue. Antropología indígena, Artes de México / Conaculta, México.

ÖCALAN, Abdullah. 2016. Confederalismo Democrático. Rio de Janeiro: Rizoma Editorial.

REYES RAMOS, María Eugenia. 2001. El movimiento zapatista y la redefinición de la política agraria en Chiapas. Revista Mexicana de Sociología, Vol. 63, No. 4 (Oct. - Dec., 2001), pp. 197-220.

ROVIRA, Guiomar. 2009. Zapatistas sin fronteras: las redes de solidaridad con Chiapas y el altermundismo. México: Ediciones Era.

STENGERS, Isabelle. 2007. La proposition cosmopolitique. In: LOLIVE, J. SOUBEYRAN, O. L'emergence des cosmopolitiques. Paris: La Découverte.

STENGERS, Isabelle. 2015. Em tempos de catástrofes. São Paulo: Cosac & Naif. 2015.

STENGERS, Isabelle. 2018. The challenge of ontological politics. In: LA CADENA, Marisol de; BLASER, Mario. A world of many worlds. Durham e London: Duke University Press.

STRATHERN, Marilyn. 2006. O Gênero da Dádiva. Campinas: Editora Unicamp.

VAPNARSKY, Valentina. 2017. Futuros en contrapunto: proyección, predicción y deseo en maya yucateco. Journal de la Société des américanistes.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. 1996. Os pronomes cosmológicos e o perspectivismo ameríndio. Mana, v. 2, n. 2, p. 115-144.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. 2002a. A Inconstância da Alma Selvagem e Outros Ensaios de Antropologia. São Paulo: Cosac & Naify.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. 2002b. “O nativo relativo”. Mana. Estudos de Antropologia Social, 8(1):113-148.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. 2004. Perspectival Anthropology and the Method of Controlled Equivocation. Tipití: Journal of the Society for the Anthropology of Lowland South America, Art.1. Vol 2. 2004.

VOGT, Evon. 1969. Zinacantan: A Maya Community in the Highlands of Chiapas. Cambridge: The Belknap Press (of Harvard University Press).

Published

2023-12-14

Issue

Section

Dossiê "As muitas autonomias e seus mundos: olhares cruzados Brasil-México"

How to Cite

Morel, A. P. M. (2023). “A world of many worlds”: the true words of zapatista educators. Revista De Antropologia, 66. https://doi.org/10.11606/1678-9857.ra.2022.210610