"Cuícas and pandeiros for Stokowski to listen!". The album Native Brazilian Music and the good neighbor policy (1940-1942)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.rh.2020.146365

Keywords:

Heitor Villa-Lobos, Leopold Stokowski, good neighborhood policy, samba, cultural identity

Abstract

In 1940, in the context of the so-called “good neighbor policy,” regent Leopold Stokowski (1882-1977) visited some South American countries on a tour with the All-American Youth Orchestra. Through the analysis of press sources and the Villa-Lobos Museum documentary collection, this article aims to illuminate aspects related to the recording of the album Native Brazilian Music, which brought together, under Stokowski’s initiative, some exponents of popular music from Rio de Janeiro – such as Donga, Pixinguinha, and João da Baiana. The paper discusses the role played by musicians in the diplomatic sphere and argues that one of the effects of the “good neighbor policy” was to create a specular game in which, despite the continent’s alleged cultural unity, the approach fostered discussions about national identity, difference and resistance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Pedro Belchior, Museu Villa-Lobos – Instituto Brasileiro de Museus

    Doutor em História pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Pesquisador do Museu Villa-Lobos, órgão do Ibram.

References

ANDRADE, Ayres de. Segundo concerto da All American Youth Orchestra. O Jornal, Rio de Janeiro, 09/08/1940, p. 6.

BASTOS, Cristiano. O tio Sam extraviou a nossa batucada. Rolling Stone, São Paulo, n. 74, 26/11/2012. Disponível em: <https://bit.ly/2k4bu9M>. Acesso em: 8 jan. 2018.

BORBA, Osório. Narciso desconfiado. O Jornal, Rio de Janeiro, 10/11/1940. Rio de Janeiro: Museu Villa-Lobos. L09-034E, p. 1, recorte.

BUSCACIO, Cesar Maia. Americanismo e nacionalismo musicais na correspondência de Curt Lange e Camargo Guarnieri (1934-1956). Ouro Preto: Editora Ufop, 2010.

CAFFERY, Jefferson. In: Dicionário Histórico-Biográfico Brasileiro. Rio de Janeiro: Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil, c2009. Disponível em: <https://bit.ly/2k89X2B>. Acesso em: 27 dez. 2017.

CONFUNDIRAM “terreiro com floresta virgem. O Globo, Rio de Janeiro, 29 out. 1940, p. 2. Rio de Janeiro: Museu Villa-Lobos. L09-029E, recorte.

CONTIER, Arnaldo Daraya. Brasil novo: música, nação e modernidade: os anos 20 e 30. 1988. Tese de livre docência em História, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1988. 2 v.

CONTIER, Arnaldo Daraya. Villa-Lobos: o selvagem da modernidade. Revista de História, São Paulo, v. 1, n. 135, p. 101-119, 1996. ISSN 2316-9141. Disponível em: <https://bit.ly/2kwszJC>. Aceso em: 6 set. 2019. doi: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.v0i135p101-119.

DE TRIUNFO em triunfo a nossa música. O Globo, Rio de Janeiro, 19/06/1939, s. p. [recorte]. Rio de Janeiro: Museu Villa-Lobos. L08-047A.

D’OR (Ondina Portella Ribeiro Dantas). Música nacionalista. Diário de Notícias, Rio de Janeiro, 29/11/1940a, p. 9. Rio de Janeiro: Museu Villa-Lobos. L09-032B.

D’OR (Ondina Portella Ribeiro Dantas). Música para o povo. Diário de Notícias, Rio de Janeiro, 01/09/1940b, p. 9. Disponível em: <https://bit.ly/2kblgXO>. Acesso em: 28 dez. 2017.

D’OR (Ondina Portella Ribeiro Dantas). Música: a palavra de Stokowski. Diário de Notícias, Rio de Janeiro, 18/09/1940c, p. 9. Disponível em: <https://bit.ly/2kqLs0Q>. Acesso em: 29 dez. 2017.

D’OR (Ondina Portella Ribeiro Dantas). Música: construindo um grande monumento para a música nacional. Diário de Notícias, Rio de Janeiro, 13/07/1940d, p. 9. Disponível em: <https://bit.ly/2m8UHmL>. Acesso em: 29 dez. 2017.

D’OR (Ondina Portella Ribeiro Dantas). Música: Stokowski e a “All American Youth Orchestra”. Diário de Notícias, Rio de Janeiro, 08/08/1940e, p. 9. Disponível em: <https://bit.ly/2m0YvpV>. Acesso em: 28 dez. 2017.

D’OR (Ondina Portella Ribeiro Dantas). Música: Toscanini e a sua orquestra. Diário de Notícias, Rio de Janeiro, 12/07/1940f, p. 9. Disponível em: <https://bit.ly/2m6TT1I>. Acesso em: 29 dez. 2017.

D’OR (Ondina Portella Ribeiro Dantas). Propaganda. Diário de Notícias, Rio de janeiro, 24/10/1940g, p. 9. Rio de Janeiro: Museu Villa-Lobos. L09-029A.

DORRIS, Henry N. Are the 3 B’s Aliens? New York Times, New York, 31/03/1940, p. 122. Disponível em: <https://nyti.ms/2Ew7gfx>. Acesso em: 10 jan. 2018.

DOWNES, Olin. Good-Will Tour. New York Times, New York, 24/03/1940, p. 113.

DUMONT, Juliete & FLÉCHET, Anaïs. “Pelo que é nosso!”: a diplomacia cultural brasileira no século XX. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 34, n. 67, p. 203-221, 2014.

EGG, André Acastro. Modernismo musical e colaboração internacional na Política da Boa Vizinhança. Baleia na Rede: Estudos em Arte e Sociedade, Marília, v. 1, n. 10, p. 62-81, 2013. ISSN 1808-8473. Disponível em: <https://bit.ly/2lBK8bw>. Acesso em: 6 set. 2019.

FERREIRA, Roberta Lima. Difusão cultural e projeção internacional: o Brasil na América Latina (1937-45). In: SUPPO, Hugo Rogelio & LESSA, Mônica Leite (org.). A quarta dimensão das relações internacionais: a dimensão cultural. Rio de Janeiro: Contracapa, 2012, pp. 65-88.

FLÉCHET, Anaïs. As partituras da identidade: o Itamaraty e a música brasileira no século XX. Escritos, Rio de Janeiro, ano 5, n. 5, p. 277-256, 2011. ISSN 2448-3532. Disponível em: <https://bit.ly/2m49C1v>. Acesso em: 6 set. 2019.

GARCIA, Tânia da Costa & TOMÁS, Lia (org.). Música e política: um olhar transdisciplinar. São Paulo: Alameda, 2013.

GIENOW-HECHT, Jessica. Sound diplomacy: music and emotions in transatlantic relations, 1850-1920. Chicago: University of Chicago Press, 2009.

GRANDES concertos sinfônicos no Municipal, sob a regência de Stokowsky. Diário de Notícias, Rio de Janeiro, 16/07/1940, p. 9. Disponível em: <https://bit.ly/2m0ueHN>. Acesso em: 27 dez. 2017

GUÉRIOS, Paulo Renato. Heitor Villa-Lobos. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2003.

HOLLOWAY, Thomas H. Imigrantes para o café. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984.

LEOPOLDO Stokowsky desembarcou poucas horas antes da estreia no Municipal. O Jornal, Rio de Janeiro, 08/08/1940, p. 3 Disponível em: <https://bit.ly/2lJMAwQ>. Acesso em: 27 dez. 2017

LIÇÃO de geografia. Cine Rádio Jornal, Rio de Janeiro, 31/10/1940, s.p. [recorte]. MVL, L09-031C.

LIMA, Lurian José Reis da Silva. Suíte Popular Brasileira na trajetória de Villa-Lobos: “arte”, “povo” e uma “suíte” à brasileira. Dissertação de mestrado em Música, Universidade Federal do Paraná, 2017.

MAIA, Jorge. Crônica da cidade. A Noite, Rio de Janeiro, 11/08/1940, p. 3. Disponível em: <https://bit.ly/2k8zKHY>. Acesso em: 28 dez. 2017.

MARÈS, Antoine & FLÉCHET, Anaïs. Introduction. Relations Internationales, Paris, n. 155, p. 3-9, mar. 2013. ISSN 2105-2654 Disponível em: <https://bit.ly/2lC6RUQ>. Acesso em: 6 set. 2019. doi: https://doi.org/10.3917/ri.155.0003.

MOURA, Gerson. Relações exteriores do Brasil (1939-1950): mudanças na natureza das relações Brasil-Estados Unidos durante e após a Segunda Guerra Mundial. Brasília, DF: Funag, 2012.

MOURA, Gerson. Tio Sam chega ao Brasil: a penetração cultural americana. 5ª edição. São Paulo: Brasiliense, 1988.

MÚSICA do morro para Stokowski ouvir. Diário da Noite, Rio de Janeiro, 08/08/1940, p. 1. Rio de Janeiro: Museu Villa-Lobos. L11-061I, recorte.

MYERBERG, Michael. [Carta da All-American Youth Orchestra]. Destinatário: Heitor Villa-Lobos. Nova York, 18 out. 1940a. 1 carta. Rio de Janeiro: Museu Villa-Lobos. Col. Correspondência, cód. MVL 2008-17A-0064.

MYERBERG, Michael. [Carta da All-American Youth Orchestra]. Destinatário: Heitor Villa-Lobos. Nova York, 21 jan. 1941b. 1 carta. Rio de Janeiro: Museu Villa-Lobos. Col. Correspondência, cód. MVL 2008-17A-0066.

MYERBERG, Michael. [Carta da All-American Youth Orchestra]. Destinatário: Heitor Villa-Lobos. Nova York, 25 jan. 1941c. 1 carta. Rio de Janeiro: Museu Villa-Lobos. Col. Correspondência, MVL 2008-17A-0067.

NATIONAL Youth Administration. New York: Roosevelt Institute, 2011. Disponível em: <https://bit.ly/2lDada6>. Acesso em: 30 ago. 2011.

O MAESTRO Stokowski chegou, hontem, pelo “Uruguai”. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 08/08/1940, p. 9. MVL, L11-060K.

OS “FEITICEIROS índios” de Stokowski. A Noite, Rio de Janeiro, 25/10/1940, p. 7. Disponível em: <https://bit.ly/2lG3HiW>. Acesso em: 9 set. 2019.

PARANHOS, Adalberto. A invenção do Brasil como terra do samba: os sambistas e sua afirmação social. História, São Paulo, v. 22, n. 1, p. 81-113, 2003. ISSN 1980-4369. Disponível em: <https://bit.ly/2m575nT>. Acesso em: 6 set. 2019. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-90742003000100004.

PARANHOS, Adalberto. Os desafinados: sambas e bambas no “Estado Novo”. Tese de doutorado em História, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.

PEPPERCORN, Lisa. Brazilian reaction to visitors. New York Times, New York, 03/11/1940.

PEPPERCORN, Lisa. Stokowski and orchestra in Brazil. New York Times, New York, 01/09/1940. Disponível em: <https://nyti.ms/2EuokCJ>. Acesso em: 10 jan. 2018.

PEREIRA, Avelino Romero. Música, sociedade e política: Alberto Nepomuceno e a República Musical. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2007.

PINTO, Ricardo. Pajés em pelo cantando sambinhas. Diário de Notícias, Rio de Janeiro, 23/10/1940, p. 1. Disponível em: <https://bit.ly/2kmN9wg>. Acesso em: 28 dez. 2017.

PORQUE não foram irradiados os concertos de Stokowski. O Jornal, Rio de Janeiro, 09/08/1940, p. 5. Disponível em: <https://bit.ly/2lH6xUZ>. Acesso em: 28 dez. 2017.

RADIOSA encarnação do Brasil de amanhã. O Globo, Rio de Janeiro, 04/09/1940, ed. vespertina, p. 2. Disponível em: <https://glo.bo/2kd20Jy>. Acesso em: 6 jan. 2018.

RETURN in triumph. Time, Nova York, 30/09/1940, p. 72. Disponível em: <https://bit.ly/2k434PH>. Acesso em: 10 maio 2018.

ROSS, Alex. Escuta só: do clássico ao pop. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

ROSS, Alex. The rest is noise: listening to the twentieth century. Nova York: Picador, 2008.

SALLES, Paulo de Tarso. Villa-Lobos: processos composicionais. Campinas: Editora Unicamp, 2009.

SANTOS, Ernesto dos. [Carta de Donga]. Destinatário: Heitor Villa-Lobos. Rio de Janeiro, 29 jul. 1940. Rio de Janeiro: Museu Villa-Lobos. MVL, Col. Correspondência, cód. FE 1558.

SILVEIRA, Joel. Jornalistas contam a História 5: O Estado Novo e o Getulismo. [Depoimento cedido a Gilberto Negreiros]. Folha de S.Paulo, São Paulo, 09/01/1979. Disponível em: <https://bit.ly/2lYA8ZX>. Acesso em: 28 fev. 2018

SILVEIRA, Porto da. Músicos brasileiros. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 18/08/1940, p. 5. Rio de Janeiro: Museu Villa-Lobos, L09-010I, recorte. Disponível em: <https://bit.ly/2kDfMFh>. Acesso em: 9 set. 2019.

STOKOWSKI, Leopold. [Carta da All-American Youth Orchestra]. Destinatário: Heitor Villa-Lobos. Nova York, 20 jul. 1940a. 1 carta. Rio de Janeiro: Museu Villa-Lobos. Col. Correspondência, cód. MVL 2008-17A-0063.

STOKOWSKI, Leopold. [Correspondência]. Destinatário: Heitor Villa-Lobos. Philadelphia, 3 jul. 1940b. 1 carta. Rio de Janeiro: Museu Villa-Lobos. Correspondência, cód. FE 1452-12.

STOKOWSKI partirá a 26 de Nova York. O Jornal, Rio de Janeiro, 24/07/1940, p. 5. Disponível em: <https://bit.ly/2m849Xu>. Acesso em: 29 dez. 2017.

STOKOWSKY accusado de sympathisar com os communistas. Diário de Notícias, Rio de Janeiro, 27/03/1940, p. 2. Disponível em: <https://bit.ly/2knDQfv>. Acesso em: 28 dez. 2017.

THOMPSON, Daniela. Stokowski caçado. Musica Brasiliensis, [s. l.], 2005. Disponível em: <https://bit.ly/2k7uUe0>. Acesso em: 29 dez. 2017.

TOTA, Antonio Pedro. O amigo americano: Nelson Rockefeller e o Brasil. São Paulo: Companhia. das Letras, 2014.

TOTA, Antonio Pedro. The seduction of Brazil: the americanization of Brazil during the World War II. Austin: University of Texas Press, 2009.

TRIUNFA em Nova York a música do Brasil. A Noite, Rio de Janeiro, 05/05/1939. Rio de Janeiro: Museu Villa-Lobos. L08-033G.

UMA ORCHESTRA synphonica do Brasil para toda a América. O Globo, Rio de Janeiro, 16/07/1940, ed. vespertina, p. 3. Disponível em: <https://glo.bo/2lKyvPo>. Acesso em: 29 dez. 2017.

VILLA-LOBOS, Heitor. [Correspondência]. Destinatário: Leopold Stokowski. Rio de Janeiro, 16 jul. 1940. 1 carta. Rio de Janeiro: Museu Villa-Lobos. Correspondência, cód. FE 1452-7.

VILLA-LOBOS, sua obra. Rio de Janeiro: Museu Villa-Lobos, 2010. Disponível em: <https://bit.ly/2lAq5KH>. Acesso em: 29 dez. 2017.

Published

2020-02-07

Issue

Section

História e Artes

How to Cite

BELCHIOR, Pedro. "Cuícas and pandeiros for Stokowski to listen!". The album Native Brazilian Music and the good neighbor policy (1940-1942). Revista de História, São Paulo, n. 179, p. 01–29, 2020. DOI: 10.11606/issn.2316-9141.rh.2020.146365. Disponível em: https://periodicos.usp.br/revhistoria/article/view/146365.. Acesso em: 29 jun. 2024.