The Politics of Silence: Mário de Andrade and the São Paulo’s Musical Theater in the 1920s and 1930s.
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.rh.2020.156828Keywords:
musical theater, Mário de Andrade, São Paulo, musical professionalization, Italian immigrationAbstract
This article analyzes the silence of Mário de Andrade in relation to the musical theater. How is it possible that this author, who devoted so much attention to other important cultural vehicles of the time, such as records, silent films and printed scores, was so silent regarding the operettas, burletas and revues, which were the main public amusement of São Paulo in the 1920s and 1930s? The analysis of some of his journalistic, poetic and programmatic texts, one of them being an unpublished autograph, reveals that such silence was set up only in the late 1920s, when the structuring of a cultural goods market and the strong Italian presence in the São Paulo’s musical and theatrical life came to be seen as a threat to the project of building a both national and artistic music.
Downloads
References
AMARAL, Antônio Barreto. História dos velhos teatros de São Paulo: da Casa da Ópera à inauguração do Teatro Municipal. São Paulo: Governo do Estado, 1979.
BELARDI, Armando. Vocação e arte: memórias de uma vida para a música. São Paulo: Casa Manon, 1986.
BESSA, Virginia de Almeida. A cena teatral paulistana: teatro musicado e canção popular na cidade de São Paulo. Tese de Doutorado, História Social, São Paulo, FFLCH-USP, 2012.
BESSA, Virginia de Almeida. Teatro musicado em São Paulo de 1914 a 1934. [Base de dados online]. 2018. Disponível em: Acesso em 18 jul. 2019.
CROW, Thomas. Modernism and Mass Culture in the Visual Arts. In: Modern Art in the Common Culture. New Haven: Yale University, 1996, p. 3-37.
FONSECA, Denise Sella. Uma colcha de retalhos: a música em cena na cidade de São Paulo. São Paulo: SESI-SP Editora, 2017.
KRACAUER, Sigfried. O ornamento da massa: ensaios. Trad. port. Carlos Eduardo Jordão Machado e Marlene Holzhausen. São Paulo: Cosac Naify, 2009.
LARA, Cecília de. De Pirandello a Piolin: Alcântara Machado e o teatro no modernismo. Rio de Janeiro: INACEN, 1987.
LOPES, Telê Ancona. Mário de Andrade – Malazarte – I Manuscritos. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo, n. 33, 1992, p. 50-67.
MACHADO, Antônio de Alcântara. Palcos em foco: Crítica de espetáculos/ Ensaios sobre Teatro (1923-1933) – Tentativas no campo da Dramaturgia. Org. e introd. Cecília de Lara. São Paulo: Edusp, 2009.
MARIANO, Maira. Um resgate do teatro nacional: o teatro brasileiro nas revistas de São Paulo (1901-1922). Dissertação de Mestrado, Letras, São Paulo, FFLCH-USP, 2008.
NUNES, Mario. Quarenta anos de teatro. Rio de Janeiro: SNT, 1956, 2 vols.
ORLANDI, Eni Puccinelli. As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. 6ª ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2007.
PALINHOS, Jorge. Modernism and the portuguese teatro de revista. In: LEAL, Joana Cunha; MAIA, M. Helena; TORRAS, Begoña Farré (orgs.). Southern Modernisms: from A to Z and back again. Lisboa: CEAA/IHA, 2015, p. 141-160.
RAGO, Margareth. Os prazeres da noite: prostituição e códigos da sexualidade feminina em São Paulo, 1890-1930. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1991.
SILVEIRA, Miroel. Contribuição italiana ao teatro brasileiro. São Paulo: Edições Quíron, MEC, 1976.
SOUZA, Alberto. Estudos demográficos. A população de São Paulo no último decênio (1907-1916). São Paulo: Tipografia Piratininga, 1917.
SOUZA JUNIOR, Walter de. Mixórdia no picadeiro. Circo, circo-teatro e circularidade teatral na São Paulo das décadas de 1930 a 1970. Tese de Doutorado, Comunicação, São Paulo, ECA-USP, 2008.
TONI, Flavia Camargo. Uma orquestra sinfônica para São Paulo. Revista Música. São Paulo, v.6, n° 1/2, maio/nov. 1995.
VERMES, Mónica. A Música no Rio de Janeiro no primeiro ano da República. Anais do X Encontro de Musicologia Histórica: “Theoria e práxis na música: uma antiga dicotomia revisitada”. Juiz de Fora: Ed. UFJF: Pró-Música, 2016.
VENEZIANO, Neyde. De pernas pro ar: o teatro de revista em São Paulo. São Paulo: Imprensa Oficial, 2006.
WISNIK, José Miguel. Dança dramática (poesia/música brasileira). Tese de Doutorado, Teoria Literária e Literatura Comparada, São Paulo, FFLCH-USP, 1980.
Fontes
Manuscritos de Mário de Andrade
ANDRADE, Mário de. Manuscrito. S/d. Bases pra uma tentativa de teatro brasileiro, Arquivo IEB, Fundo Mário de Andrade, MA-MMA-108, 108-113.
ANDRADE, Mário de. Manuscrito. 1934-1943. Café (Introdução), Arquivo IEB-USP, Fundo Mário de Andrade, MA-MMA-021, 217-249.
Correspondência
ANDRADE, Mário de. Manuscrito. Dez. 1926. Carta a Ascenso Ferreira. Arquivo IEB-USP, Fundo Mário de Andrade, MA-C-CPL2877.
FERREIRA, Ascenso. Manuscrito. 1926. Carta a Mário de Andrade, Arquivo IEB-USP, Fundo Mário de Andrade, MA-C-CPL2877.
ANDRADE, Mário de. A lição do amigo. Cartas a Carlos Drummond de Andrade. 2. ed. rev. Rio de Janeiro: Record, 1988.
Artigos de periódicos
ANDRADE, Mário de. Virtuosos e farrapilhas. II - Viúva alegre. O Echo. São Paulo, ano XVII, n° 9, jun. 1919, p. 34-5.
ANDRADE, Mário de. Virtuosos e farrapilhas. III - Paulo e Virginia. O Echo. São Paulo, ano XVIII, n°1, jul. 1919, p. 2-6.
ANDRADE, Mário de. Virtuosos e farrapilhas. IV - Teus parentes. O Echo. São Paulo, ano XVIII, n°2, ago. 1919, p. 4-5.
ANDRADE, Mário de. Virtuosos e farrapilhas. VII - Primeiro amor. O Echo. São Paulo, ano XVIII, n° 6, dez. 1919, p. 3.
ANDRADE, Mário de. Do Brasil ao Far-West - Piolin (sob o pseudônimo Pau d’Alho). Terra Roxa e Outras Terras. São Paulo, n° 3, 03/02/1926, p. 2.
ANDRADE, Mário de. Sociedade de Concertos Sinfônicos. Diário Nacional. São Paulo, 11/11/1928, p. 2.
ANDRADE, Mário de. Sociedade de Concertos Sinfônicos. Diário Nacional. São Paulo, 26/03/1929, p. 6.
ANDRADE, Mário de. Villa-Lobos. Diário de Notícias. São Paulo, 29 de set. de 1929, p. 7.
ANDRADE, Mário de. Decadência. Diário Nacional. São Paulo, 19 de março de 1930, p. 7.
ANDRADE, Mário de. Carnaval tá aí. Diário Nacional, 18 de jan. de 1931, p. 3.
ANDRADE, Mário de. Circo de cavalinhos. Diário Nacional. São Paulo, 02 de agosto de 1931, p. 3.
ANDRADE, Mário de. Sociedade Sinfônica de São Paulo. Diário Nacional. São Paulo, 22 de março de 1931, p. 4.
ARMANDO Belardi. Il Pasquino Coloniale. São Paulo, 09 de set. 1922, p. 37.
BELARDI, Armando. Sociedade de Concertos Sinfônicos. Correio da Manhã. Rio de Janeiro, 22 de dez. de 1921, p. 2.
BRASIL Cinema. Correio Paulistano. São Paulo, 20 de abril de 1915, p. 8.
CENTRO MUSICAL DE SÃO PAULO. Estatutos do Centro Musical de São Paulo. Parcialmente transcritos. In: Gazeta Artística. Revista de música, literatura e belas artes. São Paulo, n. 26, nov./1913, p. 11-15.
CENTRO Musical Carlos Gomes. Folha da Manhã. São Paulo, 28 de março de 1928, p. 7.
MACHADO, Antônio de Alcântara. Indesejáveis. Terra roxa e outras terras. São Paulo, n° 1, 20 de jan. de 1926, p. 5.
NA CÂMARA Municipal. Folha da Manhã. São Paulo, 11 de agosto de 1929, p. 9
O CASO das Sociedades Sinfônicas em São Paulo. Correio da Manhã. Rio de Janeiro, 04 de março de 1930, p. 7.
SÃO PAULO (Estado). Decreto n° 3818 de 07 de março de 1925. Diário Oficial do Estado de São Paulo, 08 de março de 1925, p. 1874
SOCIEDADE de Concertos Sinfônicos. Diário Nacional. São Paulo, 28 de julho de 1928, p. 7.
SOCIEDADE de Concertos Sinfônicos de São Paulo. Correio Paulistano. São Paulo, 24 de dez. de 1929, p. 7.
Obras de Mário de Andrade
ANDRADE, Mário de. Paulicea desvairada. São Paulo: Casa Mayença, 1922.
ANDRADE, Mário de. Música de pancadaria. In: Música, doce música. São Paulo: L. G. Miranda, 1934, p. 245-358.
Obras teatrais
AZEVEDO, Artur. A Capital Federal. In: Teatro de Artur Azevedo. Rio de Janeiro: INACEN, 1983, vol. 6.
CORREA, Viriato; GONZAGA, Francisca. Manuscrito. 1918. Jurity. Peça de costumes sertanejos. Arquivo Nacional, Fundo Delegacia Auxiliar da Polícia, Cx. 58, 03.
![](https://periodicos.usp.br/public/journals/54/submission_156828_117783_coverImage_pt_BR.png)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista de História
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ (CC BY). Esta licença permite que outros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho, mesmo para fins comerciais, desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original. É a licença mais flexível de todas as licenças disponíveis. É recomendada para maximizar a disseminação e uso dos materiais licenciados.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (veja O Efeito do Acesso Livre).
How to Cite
Funding data
-
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo
Grant numbers Processo n° 2016/05184-0