History and Sound Culture: the historicization of listening and sounds
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.rh.2023.213966Keywords:
sound culture, history of sensibilities, sound studies, phonography, cultural historyAbstract
The article provides an overview of recent production focused on the historicization of sounds and listening, present in the texts that compose the dossier História e Cultura Sonora. In general, it is possible to indicate that three major currents prevail in these works: the anglophone Sound Studies, the History of Sensibilities of French tradition and Latin American studies, which, although inspired by the previous two, strive not to confine themselves to classical discussions but to reflect on the specificities of sound production and modes of listening within their cultures. The text also evaluates the impact of phonography and the digitization of sound collections on historiographical production in the field of Sound Culture.
Downloads
References
ANDRADE, Oswald. Serafim Ponte grande. São Paulo: Companhia das Letras, 2022 [1933].
APROBATO FILHO, Nelson. Kaleidosfone. As novas camadas sonoras da Cidade de São Paulo. Fins do século XIX, início do XX. São Paulo: Edusp, 2008.
APROBATO FILHO, Nelson. Zoo-sonoridades urbanas. Os animais e seus sons na São Paulo ruidosa e musical (meados do século XIX à primeiras do XX). In: MORAES, José Geraldo Vinci de (org.). Cidade (dis)sonante: culturas sonoras em São Paulo. São Paulo: Intermeios, 2022.
ALEXANDRE-BIDON, Danièle. À cor et à cri. La communication marchande dans la ville médiévale. Communications, v. 90, n. 1, p. 17-34, 2012.
BESSA, Virgínia de Almeida. A escuta singular de Pixinguinha: história e música no Brasil dos anos 1920 e 1930. São Paulo: Alameda, 2010.
BIELETTO, Natalia. Regímenes aurales a través de la escucha musical: ideologías e instituciones en el siglo XX. El oído pensante, v. 7, n. 2, p. 111-134, 2019.
BRITO, Érico de Souza. Acustemologia – Steven Feld. In: PEIXOTO, Fernanda Arêas; BAILÃO, André S. (coord.). Enciclopédia de Antropologia. São Paulo: Universidade de São Paulo, Departamento de Antropologia, 2019. Disponível em: http://ea.fflch.usp.br/conceito/acustemologia-steven-feld.Acesso 13/09/2023
CANDAU, Joël. Memória e identidade. São Paulo: Ed. Contexto, 2001.
CANDAU, Joel; GONIDEC, Marie-Barbara ( dir.). Paysages sensoriels. Essai d’anthropologie de la construction et de la perception de l’environnement sonore. France: CTHS, 2013.
CORBIN, Alain. Histoire et anthropologie sensorielle. Anthropologie et Sociétés, v. 14, n. 2, p. 13-24, 1990. https://doi.org/10.7202/015125ar.
CORBIN, Alain. Les cloches de la terre. Paysage sonore et culture sensible dans les campagnes au XIX siècle. Paris: Éditions Flamarion, 1994.
CORBIN, Alain. Historiographie de l’écoute. In: LARRUE, Jean-Marc ; MERVANT-ROUX, Marie-Madeleine. Le son du théâtre: XIXe – XXIe siècle. Paris: CNRS Éditions, 2016 .
CORBIN, Alain. História do silêncio. Do Renascimento aos nossos dias. Petrópolis: Ed. Vozes, 2021.
CORTES, João Carlos D’Avila Paixão. Aspectos da música e fonografia gaúchas. Porto Alegre: Represom, 1984.
CRARY, Jonathan. Técnicas do observador. Visão e modernidade no século XIX. Trad. port. Verrah Chamma. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012 [1990].
DARTON, Robert. Poesia e polícia. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.
DOMINGUEZ RUÍZ, Ana Lidia. El oído: un sentido, múltiples escuchas. Introducción al dossier “Modos de escucha”. El oído pensante, v. 7, n. 2, p. 92-110, 2019.
CHARLES-DOMINIQUE, Luc. Les paysages sonores en question. In: CANDAU, Joel; GONIDEC, Marie-Barbara (org.). Paysages sensoriels. Lille: CTHS, 2013.
EARLMANN, Veit. Reason and resonance: a history of modern aurality. Nova York: Zone Books, 2010.
EMERIT, Sibylle; PERROT, Sylvain; VINCENT Alexandre. Le paysage sonsore de l´Antiquité. Méthodologie, historiographie et perspectives. Institut Français d’Archeologie Orintale, le Caire, 2015.
FARGE, Arlette. Essai pour une histoire des voix au 18ème siècle. Montrouge: Bayard, 2009.
FELD, Steven. Sound and sentiment: birds, weeping, poetics, and song in kaluli expression. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1982.
FELD, Steven. Estrutura sonora como estrutura social. Soc. e Cult., Goiânia, v. 18, n. 1, p. 177-194, jan./jun. 2015.
FRANCESCHI, Humberto M. Registro sonoro por meios mecânicos no Brasil. Rio de Janeiro: Studio HMF, 1984.
GAY, Peter. A arte de ouvir. In: A experiência burguesa. Da rainha Vitória a Freud. O coração desvelado. São Paulo: Cia. das Letras, 1999. v. 4.
GRONOW, Pekka. The recording industry: an ethnomusicological approach. Thesis . Tampere, Finland: University of Tampere, Department of Folk Tradition, 1996.
GRONOW, Pekka; SAUNIO, Ilpo. An international history of the recording industry. London; New York: Cassell, 1998.
GUTTON, Jean-Pierre. Bruits et sons dans notre histoire. Paris: PUF, 2000.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Edições vértices; Editora Revista dos Tribunais, 1990 [1968].
INGOLD, Tim. Quatro objeções ao conceito de paisagem sonora. In: Estar vivo. Ensaios sobre movimento, conhecimento e descrição. Petrópolis: Ed. Vozes, 2015 [2011].
IAZZETTA, Fernando. Estudos do som: um campo em gestação. Revista do Centro de Pesquisa e Formação /SESC, São Paulo, p. 146-160, nov. 2015.
JÜTTE, Robert. A history of the senses: from antiquity to cyberspace. Trad. Ing. James Lynn. Cambridge: Cambridge: Polity Press, 2005 [2000].
KRAUSE, Bernie. A Grande orquestra da natureza. Descobrindo as origens da música no mundo selvagem. Rio de Janeiro: Zahar, 2013 [2013].
KITTLER, Friedrich. G. Gramofone, filme, typewriter. Belo Horizonte/Rio de Janeiro: Ed. UFMG / Ed. UERJ, 2019 [1986].
LEVITIN, Daniel J. A música no cérebro. A ciência de uma obsessão humana. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010 [2006].
LOPES, Henrique Massera. Experimentos de uma escuta moderna: a gravação mecânica em estúdios itinerantes na América Latina (1901-1925). LEMS, 2021. Disponível em: http://www.memoriadamusica.com.br/site/images/Resenha_-_Experimentos_de_uma_escuta_moderna__a_gravac%CC%A7a%CC%83o_meca%CC%82nica_em_estu%CC%81dios_itinerantes_na_Ame%CC%81rica_Latina_1901-1925.pdf. Acesso 13/09/2023
MACHADO, Cacá. Entre o passado e o futuro das coleções e acervos de música no Brasil. Revista de História, n. 173, p. 457-484, jul.-dez. 2015. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2316-9141.rh.2015.100876. Acesso 13/09/2023
MARTINS. José de Souza. Odores, sons e cores: mediações culturais do cotidiano operário. In: A aparição do demônio na fábrica. São Paulo: Editora 34, 2008.
MENESES, Ulpiano T. Bezerra de. Fontes visuais, cultura visual, História visual. Balanço provisório, propostas cautelares. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 23, n. 45, p. 11-36, 2003.
MORAES, José Geraldo Vinci de. Escutar os mortos com os ouvidos. Dilemas historiográficos: os sons, as escutas e a música. Topoi, Rio de Janeiro, v. 19, n. 38, p. 109-139, maio /ago. 2018. Disponível em: www.revistatopoi.org. Acesso 13/09/2023
MORAES, José Geraldo Vinci de. Cafés com música. Novas práticas culturais e sociabilidades musicais em São Paulo no início do século XX. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 42, n. 89, 2022.
MORAES, José Geraldo Vinci de. Sons e música na oficina da história. Revista de História, v. 157, n. 2, p. 7-13 , 2007.
OFFENSTADT, Nicolas. Cris et cloches. L’expression sonore dans les rituels de paix à la fin du moyen âge. Hypothèses, n. 1, p. 51-58, 1998.
OCHOA GAULTIER, Ana Maria. Aurality: listening and knowledge in Nineteenth-Century Colombia. Durham: Duke University Press, 2014.
OLIVEIRA e Denise da Silva de. “Já escolheu seu disco?” Fonografia, ouvintes e a discoteca pública do distrito federal (1941-1960). Dissertação (Mestrado em História Social) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2020.
OSPINA ROMERO, Sergio. Recording studios on tour: the expeditions of the Victor Talking Machine Company through Latin America, 1903-1926. Tese (Doutorado em Música), Cornell University, 2019.
OSPINA ROMERO, Sergio. A escuta acústica e a gravação mecânica em estúdios itinerantes (1901-1925). Palestra ministrada no SEMINÁRIO INTERNACIONAL 2021 do Laboratório de Estudos da Música e do Som (LEMS), 23 ago. 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=3Y_4tOEXoSE&feature=youtu.be. Acesso 13/09/2023
PANCER, Nira. Le silencement du monde. Paysages sonores au haut Moyen Âge et nouvelle culture aurale. Annales. Histoire, Sciences Sociales, Éditions de l’EHESS, ano 72, p. 659-699, 2017.
PÉREZ GONZÁLEZ, Juliana. A indústria fonográfica e a música caipira gravada: uma experiência paulista (1898-1930). Tese (Doutorado em História Social). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. Trad. Bras. Mônica Costa Neto. São Paulo: EXO; Ed. 34, 2005 [2000].
SCHAFER, Murray. A afinação do mundo. Uma exploração pioneira pela história passada e pelo atual estado do mais negligenciado aspecto do nosso ambiente: a paisagem sonora. 2. ed. Trad. Bras. Marisa Trench Fonterrada. São Paulo: Editora Unesp, 2011 [1977].
SCHMITT, Jean -Claude. Crieurs, cloches, chants et voix d’outre-tombe: les sons au Moyen Âge. Sociétés et Represesentations, n. 49, p. 27-48, 2020.
SIMONNOT, Natalie; SIRET, Daniel. Industrial Heritage and a sensitive memory: observation on the establishment of a “Sensory Heritage”. L’Homme et la Société, v. 192, p. 127-142, 2014.
SMITH, Mark M. Sensing the past: seeing, hearing, smelling, tasting, and touching in history. Berkeley: University of California Press, 2007.
STERNE, Jonathan. The audible past: cultural origins of sound reproduction. Durham, Londres: Duke University Press, 2003.
STERNE, Jonathan. O passado audível: origens culturais da reprodução sonora. Trad. Virginia de Almeida Bessa, Giuliana S. Lima, Juliana Pérez González. Música Popular em Revista, Campinas, v. 7, p. 1-45, 2020 [2003].
STOEVER, Jennifer. The sonic color line: race and the cultural politics of listening. New York: New York University Press, 2016.
THOMPSON, Emily. The soundscape of modernity: architectural acoustics and the culture of listening in America, 1900-1933. Cambridge: MIT Press, 2002.
THOMPSON, Emily. Making noise in the Roaring’Twenties: sound and aural history on the web. The Public Historian, v. 37, n. 4, p. 91-110, nov. 2015.
VINCENT Alexandre. Jouer pour la cité: une histoire sociale et politique des musiciens professionnels de l’Occident romain. Roma: École Française de Rome, 2016.

Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 José Geraldo Vinci de Moraes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ (CC BY). Esta licença permite que outros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho, mesmo para fins comerciais, desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original. É a licença mais flexível de todas as licenças disponíveis. É recomendada para maximizar a disseminação e uso dos materiais licenciados.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (veja O Efeito do Acesso Livre).
How to Cite
Funding data
-
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico
Grant numbers 303676/2022-1 -
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo
Grant numbers 2022/04017-4