Francisco de Holanda and the deviations of his texts (18th, 19th and 20th centuries)
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.rh.2024.216023Keywords:
Francisco de Holanda, 16th century, Iberian Peninsula, Reception, Art theoryAbstract
This review aims to gather scattered information about the paths of some texts by Francisco de Holanda. As it would only be edited and published from the end of the 19th century, that is, more than three centuries after the production of the texts, the routes taken by Holanda’s manuscripts seem to aid in understanding the uniqueness of some of his propositions, while also contributing to the characterization of the Iberian intellectual landscape. In our view, the turbulent transmission of his texts provides an important piece of data for the comparison of the issues surrounding his production. In summary, the trajectory of the autographs is traced from their production in the 16th century, their rediscovery in the late 18th century, until their actual edition in the period between the late 19th and early 20th centuries.
Downloads
References
Referências
Fontes/Manuscritos
Códice 3-361, Real Academia de Bellas Artes de San Fernando.
Códice 51-V-55, Biblioteca Nacional da Ajuda.
Códice 54-X-2, Biblioteca Nacional da Ajuda.
Códice Azul-651, Academia de Ciências de Lisboa.
Códice MSS. 2, n. 9 [olim A-1-30], Biblioteca Nacional de Portugal.
Dossiê BR RJANRIO 59.CAI.0.0687105, Arquivo Nacional, Rio de Janeiro.
Manuscrito 1-16-18, Real Academia de Bellas Artes de San Fernando.
Impressos
ANTONIO, Nicolas. Bibliotheca hispana nova, sive hispanorum scriptorum qui ab anno MD ad MDCLXXXIV floruere notitia. Madrid: Joachimum de Ibarra Typographum Regium, 1787.
BARBOSA MACHADO, Diogo. Bibliotheca Lusitana. Tom. II. Lisboa: Officina Patriarcal de Franscisco Luiz Ameno, 1747.
BARBOSA MACHADO, Diogo. Bibliotheca Lusitana. Tom. IV. Lisboa: Officina Patriarcal de Franscisco Luiz Ameno, 1759.
BERMUDEZ, Juan Agustín Ceán. Diccionario histórico de los mas ilustres profesores de las bellas artes en España, Tomo II. Publicado por la Real academia de S. Fernado. Madrid: Imprenta de la Viuda de Ibarra, 1800.
CAMPOMANES, Pedro Rodríguez. Discurso sobre la educacion popular de los artesanos, y su fomento. Madrid: Imprenta de D. Antonio de Sancha, MDCCLXXV (1775).
CASTRO E SOUZA, Antonio Damaso. Vida de Francisco de Ollanda. Lisboa: Typ. Da Viuva Coelho e Comp., 1844.
CASTRO, João Baptista. Mappa de Portugal antigo e moderno/ Pe. João Baptista de Castro. 3 tomos. Lisboa: Off de Francisco Luiz Ameno, 1762-1763.
GORDO, Joaquim Ferreira. Apontamentos para a Hiftoria Civil, e Litteraria de Portugal e feus Dominios colligidos dos Manufcritos affim nacionais como efrangeiros, que exiftem na Biblioteca Real de Madrid, na do Efcurial, e nas de alguns Senhores, e Letrados da Côrte de Madrid. In: Memorias de Litteratura Portugueza, Tomo III. Lisboa: Officina da Academia, 1792.
MACHADO, Cirilo Volkmar. Collecção de Memorias, relativas a’s vidas dos pintores, e escultores, architetos, e gravadores portuguezes, E dos Estrangeiros, que estiverão em Portugal. Lisboa: Imp. De Victorino Rodrigues da Silvas, 1823.
PONZ, Antonio. Viage de españa, en que se da noticia de las cosas mas apreciables, y dignas de saberse, que hay en ella. Tomo Segundo. Madrid: Viuda de Ibarra, MDCCLXXXVIII (1788).
RACZYNSKI, Atanazy. Les Arts en Portugal. Paris: Jules Renouard et Ca Libraires-Éditeurs, 1846.
TABORDA, José da Cunha. Regras da arte da pintura: com breves reflexões criticas sobre os caracteres distinctivos de suas escolas: vidas e quadros dos seus mais célebres professores: escritas na lingua italiana por Micael Angelo Prunetti dedicadas as excellentissimo senhor Marquez e Borba / por José da Cunha Taborda. Lisboa: Impr. Regia, 1815.
Bibliografia
ANASTÁCIO, Vanda. (2017). A lenda dourada de Frei Bartolomeu Ferreira. Convergência Lusíada, 23(27). In: https://convergencialusiada.com.br/rcl/article/view/146/143.
BARRETO, Luís Filipe. Fundamentos da cultura portuguesa da expansão. Philisophica, 15, pp. 89-115, 2000.
CANTERA, Maria José; SERRÃO, Vítor. El pintor portugués Manuel Denis, al servicio de la Casa Real. In: BRAVO, Miguel Cabañas. (cord.). El arte foráneo en España: Presencia e influencia. Madrid: Departamento de Historia del Arte; Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2005.
CASTIGLIONE, Baldassare. O livro do cortesão. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2020.
COSTA RAMALHO, Américo. Para a História do Humanismo em Portugal I. Coimbra: Instituto Nacional de Investigação Científica, 1988.
CUNHA, Xavier. Um retrato inédito do Dr. Diogo de Carvalho e Sampaio. Lisboa: Typografia Universal, 1917.
DESWARTE, Sylvie. Ideia e Imagens em Portugal na Época dos Descobrimentos. Lisboa: Difel, 1992.
DESWARTE, Sylvie. Les De Aetatibus Mundi Imagines de Francisco de Holanda. In: Monuments et mémoires de la Fondation Eugène Piot, tome 66, 1983.
DESWARTE-ROSA, Sylvie. Contribuition à La connaissance de Francisco de Hollanda In: Arquivos do Centro Cultural Português, VII, 1973, pp. 421-30; FARIA, Miguel F. de. Francisco de Holanda desenhador de moedas: um novo testemunho documental, Leituras, vol. 3, n.º 2, (1998), pp. 181-188, Biblioteca Nacional de Lisboa.
DESWARTE-ROSA, Sylvie. Do tirar polo natural (1549) de Francisco de Holanda. In: FRANCO, Franco; OLIVEIRA, Filipa; VALE, Paulo Pires do. Do tirar polo natural. Inquérito ao Retrato Português (Catálogo). Lisboa: Museu Nacional de Arte Antiga, DGPC, 2018.
DESWARTE-ROSA, Sylvie. Francisco de Holanda collectionneur. In: La revue du Louvre et des Musées de France, Juin 1984, nº 3, pp. 169-175.
DESWARTE-ROSA, Sylvie. Les De Aetatibus Mundi Imagines de Francisco de Holanda. Entre Lisbonne et Madrid. In: García, Bernardo. Felix Austria: Family Ties, Political Culture and Artistic Patronage between Habsburg Court Networks in European Context (1516-1715). Fundación Carlos de Amberes, 2016.
HOLANDA, Francisco; GARCÍA, Ángel González G. (Org.). Da pintura antiga. Lisboa: Imprensa Nacional, 1984.
HOLANDA, Francisco; VASCONCELLOS, Joaquim de. (Org.). Da Pintvra Antigva. Porto: Renascença Portuguesa, 1918.
MARTÍNEZ HERNÁNDEZ, Santiago; BOUZA, Fernando. Universidad Complutense de Madrid. Facultad de Geografía e Historia. Departamento de Historia Moderna. 2002. Don Gómez Dávila Y Toledo, Ii Marqués De Velada, Y La Corte En Los Reinados De Felipe II Y Felipe III (1553-1616). Dissertação.
MARTÍNEZ MILLÁN, José. La corte de Carlos V. Vol. IV Los servidores de las Casas Reales. Madrid: Sociedad Estatal para la Conmemoración de los Centenarios de Felipe II y Carlos V, 2000.
MONTEIRO, Patricia; SERRÃO Vítor. Obras Pioneiras da Cultura Portuguesa, vol. 8. Primeiros tratados de pintura. Lisboa: Círculo de Leitores, 2019.
MUHANA, Adma Fadul (Org.). Poesia e Pintura ou Pintura e Poesia. Tratado Seiscentista de Manuel Pires de Almeida. São Paulo: EdUSP; FAPESP, 2002.
MULCAHY, Rosemarie. ‘A la mayor gloria de Dios y el Rey’: la decoración de la Real Basílica del Monasterio de El Escorial. Madrid: Editorial Património Nacional, 1992.
PELAYO, Marcelino Menéndez. Historia de las ideas estéticas em España. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Cientificas, 1993.
SÁNCHEZ-MOLERO, José Luiz Gonzalo. La ‘Librería Rica’ de Felipe II. Estudio histórico y catalogación. Madrid: Ediciones Escurialensis, 1998.
SEGURADO, Jorge. Francisco D’Ollanda. Lisboa: Edições Excelsior, 1970.
SERRÃO, Vítor. Introdução. In: Monteiro, Patrícia; Serrão, Vítor. Obras Pioneiras da Cultura Portuguesa, vol. 12. Primeiros tratados de pintura. Lisboa: Círculo de Leitores, 2019.
SOBRAL, Luiz de Moura. Luís Nunes Tinoco e a teoria da pintura. In: Do sentido das imagens: ensaios sobre pintura barroca portuguesa e outros temas ibéricos. Lisboa: Editorial Estampa, 1996.
TEYSSIER, Paul. História da língua portuguesa. Trad. port. de Celso Cunha. Lisboa: Sá da Costa, 1982.
TORMO, Elias. Noticia de Francisco de Holanda. In: TORMO, Elias (org.). De la Pintura Antigua, seguido de “El diálogo de la Pintura”. Edición facsimilar de la publicación de 1921, edic. De F. J. Sánchez Cantón. Madri: Visor Libros, 2003.
VASCONCELLOS, Joaquim de. Antiguidades da Itália por Francisco de Hollanda: Descripção crítica dos desenhos do Escurial. Lisboa: Imprensa Nacional, 1896.
VASCONCELLOS, Joaquim de. Francisco de Hollanda. Da Fabrica que fallece à cidade de Lisboa – Da Sciencia do Desenho In: Archeologia Artistica, nº 6. Porto: Renascença Portugueza, IV, Imprensa Portuguesa, 1879.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Matheus Filipe Alves Madeira Drumond
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ (CC BY). Esta licença permite que outros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho, mesmo para fins comerciais, desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original. É a licença mais flexível de todas as licenças disponíveis. É recomendada para maximizar a disseminação e uso dos materiais licenciados.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (veja O Efeito do Acesso Livre).