Between “occupation” and “profession”
considerations on work in music
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2018.148671Keywords:
artistic work, artistic professions, music sociologyAbstract
This text addresses the debate regarding the terms “occupation” and “profession” related to music making, a discussion that is raised in part of the research on work in music. Thus, it considers firstly the analyses by Becker (1982), Segnini (2006) and Menger (2005) on the theme of work in the arts and, in the conclusions, highlights a stance that complies with the ambiguities of the interactions between music and the professional universe.
Downloads
References
BECKER, Howard Saul. Art worlds. Berkeley, University of California Press, 1982.
BOMFIM, Camila Carrascoza. A música orquestral, a metrópole e o mercado de trabalho: o declínio das orquestras profissionais subsidiadas por organismos públicos na Região Metropolitana de São Paulo de 2000 a 2016. Tese (Doutorado em Música). Instituto de Artes, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São Paulo, 2017.
CERQUEIRA, Daniel Lemos. “Perspectivas profissionais dos bacharéis em piano”. Revista Eletrônica de Musicologia. Curitiba, v. XIII, não paginada, jan. 2010. Disponível em: <https://bit.ly/2NmHejd>. Acesso em: 4 out. 2018.
______. Administração musical: proposta de eixo temático para a área de música. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PERFORMANCE MUSICAL, 2., 2014, Vitória. Anais… Vitória: Ufes, 2014. Disponível em: <https://bit.ly/2O1XJWZ>. Acesso em: 4 out. 2018.
COLI, Juliana. Vissi d’Arte, por amor a uma profissão. São Paulo: Annablume, 2006.
______. Descendência tropical de Mozart: trabalho e precarização no campo musical. ArtCultura, Uberlândia, v. 10, n. 17, p. 89-102, 2008.
ELIAS, Norbert. Estudos sobre a gênese da profissão naval: cavalheiros e tarpaulins. Mana, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 89-116, abr. 2001. Disponível em: <https://bit.ly/2Nn2bua>. Acesso em: 4 out. 2018.
______. Mozart, sociologia de um gênio. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1995.
FREDERICKSON, John; ROONEY, James F. How the music occupation failed to become a profession. International Review of the Aesthetics and Sociology of Music, [s.l.], v. 21, n. 2, p. 189-206, dez. 1990. Disponível em: <https://bit.ly/2DXjm61>. Acesso em: 4 out. 2018.
MENGER, Pierre-Michel. Retrato do artista enquanto trabalhador: metamorfoses do capitalismo. Lisboa: Roma Editora, 2005.
NUNES, Jordão Horta; MELLO, Matheus Guimarães. Socialização e identidade: o trabalho em serviços musicais. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE SOCIOLOGIA, 15., 2011, Curitiba. Anais… Curitiba: Sociedade Brasileira de Sociologia, 2011. Disponível em: <https://bit.ly/2zR2FW2>. Acesso em: 4 out. 2018.
PICHONERI, Dilma Fabri Marão. Relações de trabalho em música: a desestabilização da harmonia. 2011. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2011.
REQUIÃO, Luciana. “Festa acabada, músicos a pé!”: um estudo crítico sobre as relações de trabalho de músicos atuantes no estado do Rio de Janeiro. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo, n. 64, p. 249-274, ago. 2016.
SEGNINI, Liliana Rolfsen Petrilli. Acordes dissonantes: assalariamento e relações de gênero em orquestras. In: ANTUNES, Ricardo (Org.). Riqueza e miséria do Trabalho no Brasil. São Paulo: Boitempo, 2006. p. 321-336
______. Vivências heterogêneas do trabalho precário: homens e mulheres, profissionais da música e da dança, Paris e São Paulo. In: GUIMARÃES, Nadya Araújo; HIRATA, Helena; SUGITA, Kurumi (Orgs). Trabalho flexível, empregos precários? Uma comparação Brasil, França, Japão. São Paulo: Edusp, 2009. p. 169-202
______. Música: arte, trabalho e profissão”. In: VALENTE, Heloísa de A. Duarte; COLI, Juliana (Orgs). Entre gritos e sussurros: os sortilégios da voz cantada. São Paulo: Letra e Voz, 2012. p. 49-63.
SIMÕES, Julia da Rosa. Ser músico e viver da música no Brasil: um estudo da trajetória do Centro Musical Porto-Alegrense (1920-1933). 2011. Dissertação (Mestrado em História), Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.
ZANON, Fábio. Música como profissão. In: LIMA, Sônia Albano (Org.). Performance e interpretação musical: uma prática interdisciplinar. São Paulo: Musa, 2006. p. 102-127.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors retain copyright and grant the journal the right to first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution License CC-BY-NC:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.