KFC fast-food chain and the consumption habit of fried chicken bucket in Brazil: a periodization proposal

Authors

  • Marina Araújo Universidade Federal de Minas Gerais
  • Fábio Tozi Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2596-3147.v2i1p156-175

Keywords:

KFC, tropical flexibility, taste globalization, fast-food, eating habits

Abstract

This article’s proposal is to dwell on the implementation of the Kentucky Fried Chicken (KFC) American fast-food chain, specialized in fried chicken buckets, in Belo Horizonte (MG). It aims to a “periodization” of the company’s three attempts at settling itself in the country, emphasizing the diffusion and resistances of fried chicken bucket consumption. The proposal incorporates the development of national competitor chains or local establishments which mirror the KFC concept, many times preceding its appearance – that is, the habit of eating fried chicken bucket may have settled before the own chain which created it and spread it. Besides that, it is noted in the capital of Minas Gerais, a relevant number of small local restaurants specialized in fried chicken bucket, adapting its original concept before their financial, technical and organizational limitations. Finally, it is believed that these restaurants created an expressive heterogeneity of forms and flows in Belo Horizonte’s territory, empirically revealing not only the spread of a globalizing eating habit but also forms of adaptation that we name “tropical flexibility” (SANTOS, 1996).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marina Araújo, Universidade Federal de Minas Gerais

    Bacharel em Turismo, graduanda em Geografia na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

  • Fábio Tozi, Universidade Federal de Minas Gerais

    Professor do Departamento de Geografia da Universidade Federal de Minas Gerais, Doutor em Geografia pela Universidade de São Paulo (USP).

References

CASCUDO, Luís da Câmara. Antologia da alimentação no Brasil. São Paulo: Global, 2013 [1977].

CASTRO, Josué de. Geografia da fome. O dilema brasileiro: pão ou aço. São Paulo: Editora Brasiliense, 1961 [1946].

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: morar, cozinhar (v. 2). 3ª ed. Petrópolis: Vozes, 2000 [1990].

FISCHLER, Claude. A ‘McDonaldização’ dos costumes. In: FLANDRIN, Jean-Louis; MONTANARI, Massimo. História da alimentação. São Paulo: Estação Liberdade, 2015 [1996].

FONTOURA, Marília. Marcas fortes, negócios nem tanto. Revista Exame, 22 jul. 2013. Disponível em: https://exame.abril.com.br/revista-exame/marcas-fortes-negocios-nem-tanto-m0053872. Acesso em 28 abr. 2018.

FUMEY, Giles; RAFFARD, Pierre. Atlas de l’alimentation. Paris: CNRS Éditions, 2018.

LEFEBVRE, Henri. O direito à cidade. São Paulo: Editora Documentos, 1969 [1968].

LEONARDO, Maria. Antropologia da alimentação. Revista Antropos, v. 3, p. 1-6, dez. 2009. Disponível em:

http://www.revista.antropos.com.br/downloads/dez2009/Artigo%201%20-%20Anntropologia%20da%20Alimenta%E7%E3o%20-%20Maria/20Leonardo.pdf. Acesso em 27 abr. 2018.

MOREL, Aline Pereira Sales et al. Novos debates interdisciplinares: antropologia da alimentação e comportamento do consumidor. Diálogos Interdisciplinares, v. 5, n. 1, p. 178-197, 2016. Disponível em:

https://revistas.brazcubas.br/index.php/dialogos/article/view/152. Acesso em 27 abr. 2018.

ORTIGOZA, Sílvia Aparecida Guarnieri. Alimentação e saúde: as novas relações espaço-tempo e suas implicações nos hábitos de consumo de alimentos. RA’EGA, Curitiba, n. 15, p. 83-93, 2008. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/raega/article/view/14247. Acesso em 25 mar. 2017.

ORTIGOZA, Sílvia Aparecida Guarnieri; PINTAUDI, Silvana Maria. O tempo e o espaço da alimentação no centro da metrópole paulista. In: GERARDI, Lúcia Helena de O.; MENDES, Iandara Alves (orgs.). Do natural, do social e de suas interações: visões geográficas. São Paulo: Editora Unesp, 2002.

RIBEIRO, Ana Clara Torres. Matéria e espírito: o poder (des)organizador dos meios de comunicação. In: PIQUET, Rosélia; RIBEIRO, Ana Clara Torres (orgs.). Brasil, território da desigualdade: descaminhos da modernização. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora/Fundação Universitária José Bonifácio, 1991.

RIBEIRO, Ana Clara Torres. Oriente Negado: cultura, mercado e lugar. Cadernos PPG-AU/FAUFBA, v. 3, n. especial, p. 97-107, 2004.

RIBEIRO, Ana Clara Torres. Por uma sociologia do presente: ação, técnica e espaço (v. 3). Rio de Janeiro: Letra Capital, 2013.

SANTOS, Milton. O espaço dividido: os dois circuitos da economia urbana dos países subdesenvolvidos. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1979.

SANTOS, Milton. Dimensão temporal e sistemas espaciais no terceiro mundo. Anuário IGEO-UFRJ, Rio de Janeiro, v. 5, p. 1-15, 1981. Disponível em: http://www.ppegeo.igc.usp.br/index.php/anigeo/article/view/1928. Acesso em 27 abr. 2018.

SANTOS, Milton. O tempo nas cidades. Coleção Documentos, Série Estudos Sobre o Tempo, IEA-USP, n. 2, p. 21-22, 1991.

SANTOS, Milton. Técnica, espaço, tempo: globalização e meio técnico-científico-informacional. São Paulo: Hucitec, 1994.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço. Técnica e tempo. Razão e emoção. São Paulo: Editora Hucitec, 1996.

SANTOS, Milton. Por uma geografia nova: da crítica da geografia a uma geografia crítica. São Paulo: Edusp, 2004 [1978].

SCHLOSSER, Eric. Fast Food Nation: The Dark Side of the All-American Meal. Boston: Houghton Mifflin Company, 2001.

Published

2020-09-20

Issue

Section

Dossier II International Symposium on Food Research

How to Cite

KFC fast-food chain and the consumption habit of fried chicken bucket in Brazil: a periodization proposal. (2020). Revista Ingesta, 2(1), 156-175. https://doi.org/10.11606/issn.2596-3147.v2i1p156-175