Financing of electoral campaigns and political parties: the hidden interests of private finance
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2318-8235.v113i0p415-424Keywords:
Electoral campaigns, Electoral system, Financing of the policy, Patrimonialism, Political parties, Political reformAbstract
This paper discusses the political reform in Brazil, emphasizing the private financing of electoral campaigns and political parties. In such context, the so-called “patrimonialist” culture - traced by public-private corruption -, the private financing tends to confront isonomy. The public funding of electoral campaigns, inasmuch that it tends to be more transparent and strengthens the independence of political parties, appears to be most appropriate and effective way of funding for the Brazilian electoral system.
Downloads
References
BRASIL. Supremo Tribunal Federal. Ação Direta de Inconstitucionalidade n. 4.650/DF. Relator: Ministro Luiz Fux. Consulto Jurídico, 17 set. 2015. Disponível em: <http://s.conjur.com.br/dl/acordao-doacao-eleitoral-empresas.pdf>. Acesso em: 25 jun. 2017.
CAGGIANO, Monica Herman Salem. Eleições 2002: o financiamento das campanhas eleitorais e seu controle: enquadramento jurídico. Revista Direito Mackenzie, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 87-106, 2002.
______ (Org.). Reforma política: um mito inacabado. Barueri: Manole, 2017.
CIVIL POLITICS. Money and financing of campaigns. Disponível em: <http://www.civilpolitics.org/money-and-financing-campaigns/>. Acesso em: 12 jun. 2017.
DALLARI, Dalmo de Abreu. Elementos de teoria geral do Estado. 28. ed. São Paulo: Editora Saraiva, 2009.
FAORO, Raymundo. Os donos do poder: formação do patronato político brasileiro. 3. ed. rev. São Paulo: Globo, 2001.
FARHAT, Said. Lobby: o que é, como se faz: ética e transparência na representação junto a governos. São Paulo: Aberje: Peirópolis, 2007.
FERREIRA FILHO, Manoel Gonçalves. Os partidos políticos nas constituições democráticas: o estatuto constitucional dos partidos políticos no Brasil, na Itália, na Alemanha e na França. Revista Brasileira de Estudos Políticos, Belo Horizonte, 1966.
GALAN, Gilberto. Relações governamentais & lobby: aprendendo a fazer. São Paulo: ABERJE, 2012.
HADDAD, Fernando. Vivi na pele o que aprendi nos livros. Revista Piauí, São Paulo, n. 129, jun. 2017. Disponível em: <http://piaui.folha.uol.com.br/materia/vivi-na-pele-o-que-aprendi-nos-livros/>. Acesso em: 12 jun. 2017.
LEITÃO, Cláudia Sousa. A crise dos partidos políticos brasileiros: os dilemas da representação política no estado intervencionista. Fortaleza, Ceará: Gráfica Tiprogresso, 1989.
LODI, João Bosco. Lobby: os grupos de pressão. São Paulo: Livraria Pioneira, 1986.
RODRIGUES, Alex; AQUINO, Yara; RICHTER, André. JBS ajudou a financiar campanhas de 1.829 candidatos de 28 partidos. Agência Brasil, Brasília, 2017. Disponível em: <http://agenciabrasil.ebc.com.br/politica/noticia/2017-05/jbs-ajudou-financiar-campanhas-de-1829-candidatos-de-28-partidos>. Acesso em: 25 jun. 2017.
SANSON, Alexandre. Dos grupos de pressão na democracia representativa: os limites jurídicos. 2013. 321 f. Tese (Doutorado em Direito) – Faculdade de Direito – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Revista da Faculdade de Direito, Universidade de São Paulo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.