Using social networks to promote in the labor market
a study with bachelors and undergraduate students in tourism in Natal, RN, Brasil
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v29i3p428-446Keywords:
Tourism labor market, Recruitment, Online social networking, Natal-RNAbstract
Social networks are increasing their importance in the professional scope, favoring the search of opportunities and the building of a reputation. The present study aimed to analyze how graduate and undergraduate students in tourism use online social networks to promote themselves in the labor market. A descriptive and qualitative study was carried out with graduate and undergraduate students in tourism located in the city of Natal-RN. The collection instrument was an electronic questionnaire composed of open and closed questions, analyzed through frequency description and content analysis. As a result, it was observed that online social networks have been increasingly used to disseminate the professional profile of the candidate who wants a placement in the job market. Through these channels people can find job vacancies, do networking and self-promote them. However, it became evident that professional networks such as LinkedIn are still poorly exploited by the target audience. However, Facebook presents itself as the most widely used social network. In the end, it was concluded that online social networks of a personal and professional nature are targets of business-related recruiters, but some care must be taken with what is set up and with the reputation that is built in the virtual environment.
Downloads
References
Abreu, N. R., Baudanza, R. F., Ataíde, J. A., & Serqueira, I. F. (2014a). E-recruitment no setor hoteleiro: cenário atual e potencialidades em Salvador e Maceió. Perspectivas Contemporâneas, 9(2), 50-74.
Abreu, N. R., Baudanza, R. F., Ataíde, J. A., & Serqueira, I. F. (2014b). E-recruitment no setor hoteleiro: um estudo da cidade de Maceió. Revista Geintec, 4(5), 1292-1309.
Albuquerque, L. G., & Leite, N. P. (Orgs.). (2009). Gestão de pessoas: perspectivas estratégicas. São Paulo, SP: Atlas.
Almeri, T. M., Martins, K. R., & Paula, D. S. P. (2013). O uso das redes sociais virtuais nos processos de recrutamento e seleção. ECCOM, 4(8), 77-93.
Araújo, S. F., & Ramos, A. S. M. (outubro, 2002). Recrutamento online – estudo da percepção de utilização da internet em empresa de consultoria de recursos humanos. Anais do Encontro Nacional de Engenharia de Produção, Curitiba, PR, Brasil, 1-8. Recuperado de https://bit.ly/2XwK0eI
Araújo, S. P. S. (2018). Recrutamento e seleção via LinkedIn no contexto de uma empresa de consultoria de recursos humanos. Relatório de Mestrado em Economia e Gestão de Recursos Humanos, Universidade do Porto, Porto, Portugal.
Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.
Cassiano, C. N., Lima, L. C., & Zuppani, T. S. (2016). A eficiência das redes sociais em processos de recrutamento organizacional. Navus, 6, 52-67.
Contreras-Pacheco, O. E., Camacho-Cantillo, D. C., & Badrán-Lizarazo, R, M. (2017). Las social networking sites (SNS) en los procesos de reclutamiento y selección del talento humano: revisión de literatura. Entramado, 13(1), 92-100.
Corrêa. J. F.G., & Teixeira, R. M. (2014). Demanda e competências dos profissionais: estudo em agências de viagens e hotéis em Aracaju, Sergipe. Turismo em Análise, 25(2), 422-449.
Cristescu, I., & Balog, A. (2018). Exploring motives for using Facebook: a latent profile analysis. Studies in Informatics and Control, 27(3), 331-338.
Daniel, C. O. (2018). E-recruitment and its effects on organizational creativity and innovation in Nigerian manufacturing firms. Management, International Journal of Research & Science, 5(9), 42-49.
Ladkin, A., & Buhalis, D. (2016). Online and social media recruitment: hospitality employer and prospective considerations. International Journal of Contemporary Hospitality, 28(2), 327-345.
Lamonato, C., & Presser, N. H. (2015). Competências profissionais e classe de comportamentos requeridos no mercado de trabalho nos meios de hospedagem. Turismo em Análise, 26(4), 774-794.
Lemes, A. G., & Weschenfelder, G. A. (2016). A eficiência das redes sociais virtuais nos processos de recrutamento e seleção. Gestão Contemporânea: Revista de Negócios da Cesuca, 19-39.
G1 (2017). LinkedIn chega a 500 milhões de usuários. G1. Recuperado de https://glo.bo/2ksdsxv
Gomes, A. F. P. (2011). Recrutamento nas redes sociais on-line. Dissertação de mestrado, Universidade Técnica de Lisboa, Lisboa, Portugal.
Machado, L. M. (2016). A influência da informação publicada nas redes sociais no processo de recrutamento e seleção: um estudo exploratório na literatura. Atoz: Novas Práticas em Informação e Conhecimento, 5(1), 10-20.
Marques, W. Darn, T., & Imamura, M. (2018). O profissional do turismo: formação superior e trabalho. Revista Eletrônica de Educação, 12(2), 336-344.
Medaglia, J., & Silveira, C. E. (2010). Reflexões sobre a atuação profissional dos turismólogos e o planejamento do turismo: pesquisa com os egressos dos cursos de turismo de Curitiba, Paraná, Brasil. Turismo & Sociedade, 3(2), 123-146.
Milito, M. C., Guardia, M. S. A. B., & Cavalcante, C, M. (2016). Desafios na formação em turismo: estudo de caso no Rio Grande do Norte (Brasil). Revista Turismo e Desenvolvimento, 25, 91-102.
Minarelli, J. A. (2001). Networking: como utilizar a rede de relacionamentos na sua vida e na sua carreira (6ª ed.). São Paulo, SP: Gente.
Nickson, D. (2007). Recruitment and selection. In Nickson, D. Human resoursh management for the hospitality and tourism industries (pp. 87-113). Amsterdam: BH.
Nikolaou, I. (2014). Social networking web sites in job search and employee recruitment. International Journal of Selection and Assessment, 22(2), 179-189.
O Globo. (2018). Twitter tem queda no número de usuários, mas receita publicitária avança. O Globo. Recuperado de https://glo.bo/2Kd3pdD
Oliveira, F. (2018). Facebook chega a 127 milhões de usuários mensais no Brasil. Folha de São Paulo. Recuperado de https://bit.ly/2vMjK0H
Poupart, J., Deslauriers, J, P., Groulx, L., Laperriere, A., Mayer, R., & Pires, A. P. (2008). A pesquisa qualitativa. enfoques epistemológicos e metodológicos (2ª ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.
Quevedo, M. (Org.). (2007). Turismo na era do conhecimento. Florianópolis, SC: Pandion.
Santos, S. S., & Lima, T. B. (2018). A relação da tecnologia com o processo de recrutamento e seleção de pessoal a partir da visão de gestores de três hotéis de João Pessoa, Paraíba/PB, Brasil. Turismo & Sociedade, 11(2), 217-223.
Silveira, C. D., Medaglia, J., & Gândara, J, M, G. (2012). Quatro décadas de ensino superior de turismo no Brasil: dificuldades na formação e consolidação do mercado de trabalho e a ascensão de uma área de estudo com efeito colateral. Revista Turismo Visão e Ação, 14(1), 6-18.
Silveira, D. (2018). Brasil ganha 10 milhões de internautas em um 1 ano, aponta IBGE. G1. Recuperado de https://glo.bo/2R83jHX
Zhang, H., Jabutay, F., & Gao, Q. (2018). E-recruitment adoption among chinese job-seekers. Kasem Bundit Journal, 19, 261-272.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0), allowing the sharing of the work with recognition of its authorship and initial publication in RTA.