Gramado Jornada Virtual: an analysis of its cultural curriculum
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v33i2p383-403Keywords:
Cultural curriculum, Gramado, Tourism, GamificationAbstract
developed with financial support from the Municipal Secretary of Culture of Gramado, is available for download on Google Play and Apple Store platforms. Like an interactive book, it tells the origin of these cities, their colonizers, as well as presents information about sights and events. It also has some games and resources that, for instance, allow users to take selfies as if they were in Gramado. Through the theoretical framework of Cultural Studies, this article intends to expand the notions of curriculum beyond the boundaries of the school, based on what Costa, Wortmann and Bonin (2016) call the Cultural Curriculum and, therefore, to find answers to the following questions: how are theorizations about cultural curriculum observed in Gramado Jornada Virtual? What effects does this app produce on the city’s tourist image and under what intentions? What kind of relationship is established between this app and touristic marketing in Gramado? Through the Cultural Analyzes that were carried out on this app, it was possible to perceive the diffusion of particular narratives, revealing, at its core, a process of selection of discourses very similar to that practiced within school curricula, with the purpose of reinforcing the production of a touristic image of Gramado associated with European characteristics. Besides, the potential gamification environment for the promotion of tacit marketing strategies, aimed mainly at children, under the aegis of influencing the adult consumer market, was also observed.
Downloads
References
Arroyo, M. G. (2011). Currículo, território em disputa. Petrópolis, RJ: Vozes.
ASCOM/PMG. (2021). Secretaria da Cultura lança edital de financiamento “Retomada Cultural”. Prefeitura Municipal de Gramado. https://www.gramado.rs.gov.br/noticias/secretaria-da-cultura-lanca-edital-de-financiamento-retomada-cultural.
ASCOM/PMG. (2022). Aplicativo Gramado Jornada Virtual é lançado na Feira Feito em Gramado. Prefeitura Municipal de Gramado. https://www.gramado.rs.gov.br/noticias/aplicativo-gramado-jornada-virtual-e-lancado-na-feira-feito-em-gramado.
Baptista, M. M. & Silveira, L. (2017). A mercantilização e exotização do outro no turismo. In A. Brambilla, M. M. Baptista, E. Vanzella & L. Silveira (Orgs.). Cultura e turismo: interfaces metodológicas e investigações em Portugal e no Brasil (p. 23-48). CTA.
Bartoli, E., Elmi, B., Pascuzzi, D. & Smorti, A. (2018). Gamification in Tourism. Psychology and Behavioral Science International Journal, 8(3). https://juniperpublishers.com/pbsij/pdf/PBSIJ.MS.ID.555740.pdf
Brambilla, A., Baptista, M. M. R. T. & Vanzella, E. (2014). Turismo Cultural: cultura, identidades na era pós-industrial. REF – Revista Eletrônica da FAESNE, 1(1), p. 29-40.
Brasil. (2010). Turismo Cultural: orientações básicas. Ministério do Turismo. http://antigo.turismo.gov.br/sites/default/turismo/o_ministerio/publicacoes/downloads_publicacoes/Turismo_Cultural_Versxo_Final_IMPRESSxO_.pdf
Buckingham, D. (2014). Kids for Sale? Childhood and Consumer Culture. In S. Wagg & J. Pilcher. Thatcher’s Grandchildren. Palgrave Macmillan. https://www.academia.edu/11603746/Kids_for_Sale_Childhood_and_Consumer_Culture?auto=download.
Canclini, N. G. (1994). O patrimônio cultural e a construção imaginária do social. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. (23), p. 95-115. http://docvirt.com/docreader.net/DocReader.aspx?bib=reviphan&pagfis=8429>.
Costa, M. V. (2001). Currículo e política cultural. In M. V. Costa (Org.). O currículo nos limiares do contemporâneo (pp. 37-68). Rio de Janeiro, RJ: DP&A.
Costa, M., Kirchhof, E. & Wortman, M. (2015). Estudos Culturais e Educação: Contingências, Articulações, Dispersões. Ulbra.
Costa, M. V., Wortmann, M. L. & Bonin, I. T. (2016). Contribuições dos Estudos Culturais às pesquisas sobre currículo: uma revisão. Currículo sem Fronteiras, 16(3), p. 509-541. https://www.curriculosemfronteiras.org/vol16iss3articles/costa-wortmann-bonin.pdf
Dorneles, E. B. (2001). Gramado: a produção e o consumo de uma imagem de cidade europeia no Brasil. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) – Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
Grossberg, L., Nelson, C. & Treichler, P. (2011). Estudos culturais: uma introdução. In T. T. Silva (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais. Vozes, p. 7-37.
Hall, S. (1997). A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Educação e Realidade, 2, p. 15-46. http://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/download/71361/40514.
Hall, S. (2005). A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro, RJ: DP&A.
Hall, S. (2016). Cultura e representação. Rio de Janeiro, RJ: Apicuri.
Hewison, R. (1987). The Heritage Industry – Britain in a Climate of Decline. London, UK: Methuen.
Hobsbawm, E., Ranger, T. (2008). A invenção das tradições. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.
Hudson, S.; Hudson, D. (2006). Branded entertainment: A new advertising technique, or product placement in disguise? Journal of Marketing Management, 22(5–6), p. 489–504.
Hudson, S., Tung, V. W. S. (2016). Appealing to Tourists Via Branded Entertainment: From Theory to Practice. Journal of Travel and Tourism Marketing, 33, p.123-137. https://doi.org/10.1080/10548408.2015.1008671.
Kellner, D. (2001). A Cultura da Mídia - Estudos Culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Trad. Ivone Castilho Benedetti. Bauru, SP: EDUSC.
Kim, Y.-N., Lee, Y., Suh, Y.-K. & Kim, D.-Y. (2021). The effects of gamification on tourist psychological outcomes: an application of letterboxing and external rewards to maze park. Journal of Travel and Torism Marketing, (38)4, p. 341-355.
Moreira, A. F. B. & Silva, T. T. (1994). Sociologia e teoria crítica do currículo: uma introdução. In A. F. Moreira & T. T. Silva (Orgs.). Currículo, cultura e sociedade. Cortez, p. 7-35.
Mr. Dev. Studio. (2022). Gramado Jornada Virtual. [Aplicativo Móvel]. PlayStore. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mrdevstudio.gramadovirtual&pli=1
Rahma, M. A.; Islam, M. A.; Esha, B. H.; Sultana, N. & Chakravorty, S. (2018). Consumer buying behavior towards online shopping: An empirical study on Dhaka city, Bangladesh. Cogent Business & Management. 5: 1514940. https://doi.org/10.1080/23311975.2018.1514940
Rojek, C. (1997). Indexing, Dragging and the Social Construction of Tourist Sights. In C. Rojek & J. Urry (Orgs.). Touring cultures: transformations of travel and theory. Routledge, p.52-74.
Simon, R. I. (2011). A pedagogia como uma tecnologia cultural. In T. T. Silva. Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Vozes, p. 61-84.
Silva, T. T. (2006). Currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte, MG: Autêntica.
Silva, T. T. (2010). Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte, MG: Autêntica.
Steinberg, S. R. (2016). Produzindo múltiplos sentidos: pesquisa com bricolagem e pedagogias culturais. In K. Saraiva & F. Marcello (Orgs.). Estudos culturais e educação: desafios atuais. Ed. Ulbra, p. 211-243.
Steinberg, S. & Kincheloe, J. (Orgs.) (2004). Cultura Infantil: a construção corporativa da infância. Trad. George Eduardo Japiassú Brício. Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira.
SMITH, M. K. Issues in Cultural Tourism Studies. London: Routledge, 2003.
Tribe, J. (2005). Tourism, Knowledge and the curriculum? In D. Airey & J. Tribe (Ed.). An international handbook of tourism education. Elsevier, p. 47-60.
Urry, J. (2001). O olhar do turista: lazer e viagens nas sociedades contemporâneas (3ª Ed.). Bauru, SP: Studio Nobel.
Wortmann, M. L. C., Costa, M. V., & Silveira, R. M. H. (2015). Sobre a emergência e a expansão dos Estudos Culturais em educação no Brasil. Educação, 38(1), 32–48. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2015.1.18441.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Manoela Barbacovi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0), allowing the sharing of the work with recognition of its authorship and initial publication in RTA.