Visible and invisible scratches in a Brazilian cinema of uprisings
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.160514Keywords:
Brazilian cinema, uprising, páthosAbstract
The gesture of silent insubordination, kept out of sight, was quite present in the Brazilian film production carried out in the 2010s. Based on a methodological approach inspired by the Warburguian boards from the Atlas Mnemosyne, this article gathers sequences from eight films where it is possible to feel the pathos of a muffled scream manifested at the moment it can no longer bottle itself up. Once they are displayed together on theboard, these images can activate, from the collective and public nature provided by the exhibition of the movies itself, the energy of an Uprising.
Downloads
References
BATAILLE, G. O ânus solar. Lisboa: Hiena, 1985.
BENJAMIN, W. O surrealismo: o último instantâneo da inteligência europeia. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Tradução: Paulo Sérgio Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 21-35. (Obras Escolhidas, v. 1).
BENJAMIN, W. The arcades project. Cambridge: First Harvard University Press, 2002.
BUTLER, J. “Levante”. In: DIDI-HUBERMAN, Georges (org.). Levantes. Tradução: Jorge Bastos, Edgard de Assis Carvalho, Mariza P. Bosco, Eric R. R. Heneault. São Paulo: Edições Sesc, 2017. p. 23-36.
DIDI-HUBERMAN, G. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Tradução: Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013a.
DIDI-HUBERMAN, G. Atlas ou a gaia ciência inquieta. Tradução: Renata Coelho Botelho, Rui Pires Cabral. Lisboa: KKYM, 2013b.
DIDI-HUBERMAN, G. “Através dos desejos”. In: DIDI-HUBERMAN, Georges (org.). Levantes. Tradução: Jorge Bastos, Edgard de Assis Carvalho, Mariza P. Bosco, Eric R. R. Heneault. São Paulo: Edições Sesc, 2017. p. 289-382.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
MICHAUD, P. Aby Warburg e a imagem em movimento. Tradução: Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.
NAVILLE, P. La revolution et les intellectuels. Paris: Gallimard, 1965.
NEGRI, A. “O acontecimento ‘levante’”. In: DIDI-HUBERMAN, Georges (org.). Levantes. Tradução: Jorge Bastos, Edgard de Assis Carvalho, Mariza P. Bosco, Eric R. R. Heneault. São Paulo: Edições Sesc, 2017. p. 38-46.
NIETZSCHE, F. O nascimento da tragédia. Tradução: J. Guinsburg. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
SIMMEL, G. “A metrópole e a vida mental”. In: VELHO, O. G. (org.). O fenômeno urbano. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1973. p. 11-25.
WARBURG, A. Histórias de fantasmas para gente grande. Tradução: Lenin Bicudo Bárbara. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
WARBURG, A. Atlas Mnemosyne. Madri: Akal, 2010.
XAVIER, I. “Figuras do ressentimento no cinema brasileiro dos anos 1990”. Aniki, Lisboa, v. 5, n. 2, p. 311-332, 2018.
Referências audiovisuais
BRANCO sai, preto fica. Adirley Queirós, Brasil, 2014.
COM os punhos cerrados. Luiz Pretti; Pedro Diogenes; Ricardo Pretti, Brasil, 2014.
ERA o hotel Cambridge. Eliane Caffé, Brasil, 2016.
ERA uma vez em Brasília. Adirley Queirós, Brasil, 2017.
NOVA Dubai. Gustavo Vinagre, Brasil, 2014.
O SOM ao redor. Kleber Mendonça Filho, Brasil, 2013.
RIOCORRENTE. Paulo Sacramento, Brasil, 2013.
TREMOR Iê. Elena Meirelles; Lívia Paiva, Brasil, 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Ana Caroline de Almeida
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.