Rasguños visibles e invisibles en un cine brasileño de levantamientos
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.160514Palabras clave:
cinema brasileiro, levante, páthosResumen
The gesture of silent insubordination, kept out of sight, was quite present in the Brazilian film production carried out in the 2010s. Based on a methodological approach inspired by the Warburguian boards from the Atlas Mnemosyne, this article gathers sequences from eight films where it is possible to feel the pathos of a muffled scream manifested at the moment it can no longer bottle itself up. Once they are displayed together on theboard, these images can activate, from the collective and public nature provided by the exhibition of the movies itself, the energy of an Uprising.
Descargas
Referencias
BATAILLE, G. O ânus solar. Lisboa: Hiena, 1985.
BENJAMIN, W. O surrealismo: o último instantâneo da inteligência europeia. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Tradução: Paulo Sérgio Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 21-35. (Obras Escolhidas, v. 1).
BENJAMIN, W. The arcades project. Cambridge: First Harvard University Press, 2002.
BUTLER, J. “Levante”. In: DIDI-HUBERMAN, Georges (org.). Levantes. Tradução: Jorge Bastos, Edgard de Assis Carvalho, Mariza P. Bosco, Eric R. R. Heneault. São Paulo: Edições Sesc, 2017. p. 23-36.
DIDI-HUBERMAN, G. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Tradução: Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013a.
DIDI-HUBERMAN, G. Atlas ou a gaia ciência inquieta. Tradução: Renata Coelho Botelho, Rui Pires Cabral. Lisboa: KKYM, 2013b.
DIDI-HUBERMAN, G. “Através dos desejos”. In: DIDI-HUBERMAN, Georges (org.). Levantes. Tradução: Jorge Bastos, Edgard de Assis Carvalho, Mariza P. Bosco, Eric R. R. Heneault. São Paulo: Edições Sesc, 2017. p. 289-382.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
MICHAUD, P. Aby Warburg e a imagem em movimento. Tradução: Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.
NAVILLE, P. La revolution et les intellectuels. Paris: Gallimard, 1965.
NEGRI, A. “O acontecimento ‘levante’”. In: DIDI-HUBERMAN, Georges (org.). Levantes. Tradução: Jorge Bastos, Edgard de Assis Carvalho, Mariza P. Bosco, Eric R. R. Heneault. São Paulo: Edições Sesc, 2017. p. 38-46.
NIETZSCHE, F. O nascimento da tragédia. Tradução: J. Guinsburg. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
SIMMEL, G. “A metrópole e a vida mental”. In: VELHO, O. G. (org.). O fenômeno urbano. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1973. p. 11-25.
WARBURG, A. Histórias de fantasmas para gente grande. Tradução: Lenin Bicudo Bárbara. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
WARBURG, A. Atlas Mnemosyne. Madri: Akal, 2010.
XAVIER, I. “Figuras do ressentimento no cinema brasileiro dos anos 1990”. Aniki, Lisboa, v. 5, n. 2, p. 311-332, 2018.
Referências audiovisuais
BRANCO sai, preto fica. Adirley Queirós, Brasil, 2014.
COM os punhos cerrados. Luiz Pretti; Pedro Diogenes; Ricardo Pretti, Brasil, 2014.
ERA o hotel Cambridge. Eliane Caffé, Brasil, 2016.
ERA uma vez em Brasília. Adirley Queirós, Brasil, 2017.
NOVA Dubai. Gustavo Vinagre, Brasil, 2014.
O SOM ao redor. Kleber Mendonça Filho, Brasil, 2013.
RIOCORRENTE. Paulo Sacramento, Brasil, 2013.
TREMOR Iê. Elena Meirelles; Lívia Paiva, Brasil, 2019.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2020 Ana Caroline de Almeida
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista para fins não comerciais.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.