Rasguños visibles e invisibles en un cine brasileño de levantamientos

Autores/as

  • Ana Caroline de Almeida Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.160514

Palabras clave:

cinema brasileiro, levante, páthos

Resumen

The gesture of silent insubordination, kept out of sight, was quite present in the Brazilian film production carried out in the 2010s. Based on a methodological approach inspired by the Warburguian boards from the Atlas Mnemosyne, this article gathers sequences from eight films where it is possible to feel the pathos of a muffled scream manifested at the moment it can no longer bottle itself up. Once they are displayed together on theboard, these images can activate, from the collective and public nature provided by the exhibition of the movies itself, the energy of an Uprising.

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Biografía del autor/a

  • Ana Caroline de Almeida, Universidade Federal de Pernambuco

    Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Possui mestrado em Comunicação pela UFPE (2006). Escreve desde 2004 sobre cinema em periódicos e revistas nacionais. Ministra oficinas sobre crítica de cinema e representação das mulheres no cinema. Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em Jornalismo, atuando principalmente nos seguintes temas: cinema, literatura e mídia ativista.

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Publicado

2020-05-04

Cómo citar

Almeida, A. C. de. (2020). Rasguños visibles e invisibles en un cine brasileño de levantamientos. Significação: Revista De Cultura Audiovisual, 47(53), 48-69. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.160514