“Each man kills the thing he loves”: a queer reading of Silva Pinto's “O Berloque Vermelho”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/va.v0i33.141134

Keywords:

homosexuality, masculinity, queer, fiction, Portugal

Abstract

In light of Judith Butler’s insight, including her theories of gender trouble and performativity, this article investigates Brazilian journalist and activist Fernando Gabeira’s trajectory against machismo, homophobia, and gender presumptions. That trajectory spans his formative years (1940s and 1950s), armed resistance to the military dictatorship (1960s), activism during exile, mostly in Sweden (1970-1979), and another 35 years of sociopolitical engagement, after his return to Brazil. Key to this essay’s central inquiry are Gabeira’s thoughts and experiences in his autobiographical trilogy (1979-1981).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • António Fernando Cascais, Universidade Nova de Lisboa. Faculdade de Ciências Sociais e Humanas. Departamento de Ciências da Comunicação

    Universidade Nova de Lisboa. Faculdade de Ciências Sociais e Humanas. Departamento de Ciências da Comunicação.Ciências da Comunicação.Estudos de Género.Teoria Queer. História, Filosofia e ètica das Ciências e das Técnicas.Comunicação da Ciência

     

     

Published

2018-09-11

Issue

Section

Dossiê 33: Queerizar o cânone luso-afro-brasileiro

How to Cite

CASCAIS, António Fernando. “Each man kills the thing he loves”: a queer reading of Silva Pinto’s “O Berloque Vermelho”. Via Atlântica, São Paulo, v. 19, n. 1, p. 95–112, 2018. DOI: 10.11606/va.v0i33.141134. Disponível em: https://periodicos.usp.br/viaatlantica/article/view/141134.. Acesso em: 1 jun. 2024.