Moral and intellectual uprising people of color: the case of the newspaper O Exemplo, Porto Alegre, RS (1892-1905)
DOI:
https://doi.org/10.11606/va.v0i37.170323Keywords:
Press, O Exemplo, Instruction, People of colorAbstract
The newspaper O Exemplo (1892-1905) is a historical, cultural and political document of an era. On the basis of this statement, the central objective of this article is to demonstrate the speeches registered in the newspaper O Exemplo in favor of the moral and intellectual uprising of people of color, in the state of Rio Grande do Sul. The same is based on the field of Press History and the History of Education, and had the theoretical and methodological contribution of Cultural History. The uprising indicated that society owes a historic debt to people of color, in particular, with regard to education and calls on all people to undertake a crusade for the moral and intellectual uprising of the class.
Downloads
References
BAHIA, Cristina Camaratta Lins. Aprendendo a ser negro (a): representações sobre educação/instrução e pedagogias culturais no jornal O Exemplo (1892-1910). Porto Alegre, 2016, 125 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – PPG em Educação. Universidade Luterana do Brasil, Porto Alegre, 2016.
CHARTIER, Roger. A História Cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difusão Editora, 1988.
GONÇALVES, Luiz Alberto de Oliveira. Negros e educação no Brasil. In: LOPES, Eliane Marta Teixeira; FARIA FILHO. Luciano Mendes de; VEIGA, Cynthia Greive. 500 anos de educação no Brasil. 3. ed. São Paulo: Autêntica, 2007.
HUNT, Lynn. (org). A nova história Cultural. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
MELO, José Marques; ASSIS, Francisco de. Gêneros e formatos jornalísticos: um modelo classificatório. Intercom – RBCC. São Paulo, v. 39, n. 1, p. 39-56, jan./abr. 2016.
MULLER, Liane Susan. As contas do meu rosário são balas de artilharia: Irmandade, jornal e sociedades negras em Porto Alegre 1889-1920. Porto Alegre: Pragmatha, 2013.
O EXEMPLO. Porto Alegre, RS (1892-1905) – Semanário. Disponível em: <http://culturadigital.br/jornaloexemplo/>. Acesso em 01 de fev. 2020.
PESAVENTO, Sandra Jatahy (Coord). De escravo a liberto, um difícil caminho. Porto Alegre: IEL, 1988.
SANTOS, José Antônio dos. Prisioneiros da História: trajetórias intelectuais na imprensa negra meridional. Porto Alegre, 2011, 281f. Tese (Doutorado em História) – PPG em História, Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul; Porto Alegre, 2011.
SODRÉ, Nelson Werneck. História da imprensa no Brasil. Rio de Janeiro: Mauad, 1999.
SOUSA, Ricardo Costa de. Instrução e circulação da palavra escrita: o caso do jornal O Exemplo (Porto Alegre, RS, 1892-1930). Porto Alegre, 2019, 241f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Porto Alegre, 2019.
STEPHANOU, Maria; BASTOS, Maria Helena Camara (orgs). Histórias e memórias da educação no Brasil, v. III, século XX. 4 ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2011.
ZUBARAN, Maria Angélica. Comemorações da liberdade: lugares de memórias negras diaspóricas. Anos 90, Porto Alegre, v. 15, n. 27, p. 161-187, jul. 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Ricardo Costa de Sousa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).