Marketing, empowerment and interactivity: the discursive ethos of the Lola Cosmetics brand in virtual ecology
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2018.150222Keywords:
Organizational communication, Virtual ecology, Empowerment, Lola cosmetics, Discourse analysisAbstract
The ecology of communication stimulates the multiplicity of voices in the organization-public relationship, broadening the negotiation of interests in relation to the social engagement of brands, such as women’s empowerment. This research analyzed the ethos of Lola Cosmetics on Facebook regarding the releases “Boa Noite, Cinderela” and “Abusa de mim” in 2015. Although the brand provides friendly ways to approach its consumers and publicly assume its mistakes, it is still necessary to (re)think their communicative strategies to minimize conflicts and to reduce the desynchrony between discourse and organizational practice.
Downloads
References
ÁLVAREZ, Sonia. Engendering democracy in Brazil: women’s movements in transition politics. Princeton: Princeton University Press, 1990.
ALVES, Branca Moreira; PITANGUY, Jacqueline. O que é feminismo. São Paulo: Abril Cultural: Brasiliense, 1985.
AMOSSY, Ruth. Da noção retórica de ethos à análise do discurso. In: AMOSSY, Ruth (Org.). Imagens de si no discurso: a construção do ethos. São Paulo: Contexto, 2005. p. 9-28.
BRAUNER, Vera Lúcia. Desafios emergentes acerca do empoderamento da mulher através do esporte. Movimento, Porto Alegre, v. 21, n. 2, p. 521-532, 2015. Disponível em: https://bit.ly/2Eh7qdA. Acesso em: 13 jan. 2019.
CORRÊA, Elisabeth S. A comunicação na sociedade digitalizada: desafios para as organizações contemporâneas. In: KUNSCH, Margarida Maria Krohling (Org.). Comunicação organizacional estratégica: aportes conceituais e aplicados. São Paulo: Summus, 2016. p. 59-76.
DEARO, Guilherme. Marca de cosméticos lança produto “Boa noite, Cinderela”. Revista Exame, São Paulo, 9 out. 2015. Marketing. Disponível em: https://abr.ai/2IegUdO. Acesso em: 31 jul. 2018.
DI FELICE, Massimo. Net-ativismo: da ação social para o ato conectivo. São Paulo: Paulus, 2017.
FREITAS, Ana. A origem do conceito de empoderamento, a palavra da vez. Nexo Jornal, [s.l.], 6 out. 2016. Expresso. Disponível em: https://bit.ly/2zQS1MS. Acesso em: 24 jul. 2018.
GUTIÉRREZ, Rachel. O feminismo é um humanismo. Rio de Janeiro: Antares, 1985.
HISTÓRIA da marca Lola Cosmetics. Lola Cosmetics, Rio de Janeiro, [201-]. Disponível em: https://bit.ly/2Egf5ZO. Acesso em: 23 jul. 2018.
JENKINS, Henry; FORD, Sam; GREEN, Joshua. Cultura da conexão: criando valor e significado por meio da mídia propagável. São Paulo: Aleph, 2014.
KOTLER, Philip; KARTAJAYA, Hermawan; SETIAWAN, Iwan. Marketing 4.0. Rio de Janeiro: Sextante, 2017.
KOTLER, Philip; LEE, Nancy R. Marketing contra a pobreza: as ferramentas da mudança social para formuladores de políticas, empreendedores, ONGs, empresas e governos. Porto Alegre: Bookman, 2010.
LOLA Cosmetics, Rio de Janeiro, [201-]. Disponível em: http://lolacosmetics.com.br/. Acesso em: 23 jul. 2018.
LOLA Cosmetics. Rio de Janeiro, [2018]. Facebook: Lola Cosmetics @lolacosmetics. Disponível em: https://bit.ly/2AomepO. Acesso em: 7 ago. 2018.
LOLA COSMETICS. Quem mais tem a nova máscara tonalizante Berinjelô como a queridinha do momento? Rio de Janeiro, 3 ago. 2018. Facebook: Lola Cosmetics @lolacosmetics. Disponível em: https://bit.ly/2IkfIWf. Acesso em: 7 ago. 2018.
LUZ, Camila. Beleza consciente: cosméticos naturais, marcas livres de crueldade e mais. VivaGreen, [s.l.], 28 jan. 2018. Coffee break, orgânicos. Disponível em: https://bit.ly/2DP9TL2. Acesso em: 4 set. 2018.
MAINGUENEAU, Dominique. Análise de textos de comunicação. São Paulo: Cortez, 2004.
MAINGUENEAU, Dominique. Cenas da enunciação. São Paulo: Parábola, 2008.
MARCA vai trocar nomes dos produtos “Boa Noite Cinderela” e “Abusa de Mim”. G1, São Paulo, 9 out. 2015. Economia. Disponível em: https://glo.bo/2BCszNC. Acesso em: 31 jul. 2018.
PÊCHEUX, Michel. O discurso: estrutura ou acontecimento. Campinas: Pontes, 2006.
PRINCÍPIOS de empoderamento das mulheres. ONU Mulheres Brasil, Brasília, [201-?]. Empresas. Disponível em: https://bit.ly/1PRROO5. Acesso em: 25 out. 2016.
SCOLARI, Carlos A. Más allá de McLuhan: hacia una ecología de los medios. In: RUBLESCKI, Anelise; BARICHELLO, Eugenia Mariano da Rocha. Ecologia da mídia. Santa Maria: Facos-UFSM, 2013. p. 33-40.
SHIRKY, Clay. A cultura da participação: criatividade e generosidade no mundo conectado. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.
SOUZA, Babi. Vamos juntas? Rio de Janeiro: Galera Record, 2016.
TERRA, Carolina Frazon. Usuário-mídia: a relação entre a comunicação organizacional e o conteúdo gerado pelo internauta nas mídias sociais. 2011. Tese (Doutorado em Interfaces Sociais da Comunicação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011. Disponível em: https://bit.ly/2GxsAql. Acesso: 28 jul. 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
A submissão implica a cessão de direitos da primeira publicação à revista Organicom, sem pagamento. Os autores podem estabelecer por separado acordos adicionais para a distribuição não exclusiva de versão da obra publicada na revista (como colocar em um repositório institucional ou publicar um livro), com o devido reconhecimento de sua publicação inicial na revista Organicom.