Public Communications Policies and Universities: A UFG and UFSM Analysis
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2024.224646Keywords:
Public Communication, federal universities, communication policyAbstract
Brazilian public higher education institutions carry, in their mission, the precondition of public communications as they are focused in citizen education to promote change and societal development. Nevertheless, 70% of federal universities have no council-approved communications policies in place. Thus, this study contains a critical reflection based on the comparative study of two federal universities and proposes core themes and content categories that are relevant to this type of document.
Downloads
References
ARENDT, Hannah. Condição Humana. Tradução: Roberto Raposo. 12. ed. rev. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BARICHELLO, Eugenia Maria Mariano da Rocha. (Org.). Visibilidade midiática e legitimação: dez estudos sobre as práticas de comunicação na Universidade. Santa Maria: FACOS/UFSM, 2004.
BARICHELLO, Eugenia Maria Mariano da Rocha. A comunicação da universidade: legitimação, territorialidades e identidades institucionais. In: MUSSE, Christina Ferraz. Comunicação e Universidade: reflexões críticas. Curitiba: Appris, 2019. p. 65-86.
BOBBIO, Norberto. O futuro da democracia: uma defesa das regras do jogo. Tradução: Marco Aurélio Nogueira. 15. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.
BUENO, Wilson da Costa. A construção de uma Política de Comunicação como processo de legitimação da Comunicação Pública no Brasil. Revista Comunicação Midiática, Bauru, v. 9, n. 3, p. 11-24, 2014. Disponível em: https://www2.faac.unesp.br/comunicacaomidiatica/index.php/CM/article/view/169. Acesso em: 22 out. 2022.
BUENO, Wilson da Costa. Comunicação empresarial: políticas e estratégias. São Paulo: Saraiva, 2009.
DUARTE, J. Instrumentos de comunicação pública. In: DUARTE, J. (Org.). Comunicação Pública: Estado, Mercado, Sociedade e Interesse Público. São Paulo: Atlas, 2012.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de Pesquisa. São Paulo: Atlas, 1987.
Universidade Federal de Goiás (UFG). Resolução nº 10/2019, de 31 de maio de 2019. Estabelece a Política de Comunicação da Universidade Federal de Goiás (UFG). Goiânia: Conselho Universitário, 2019. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/827/o/Resolucao_2019_0010__CONSUNI.pdf. Acesso em: 20 de ago. 2023.
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Resolução nº 05/2018, de 16 de abril de 2018. Dispõe sobre a aprovação da Política de Comunicação da UFSM. Santa Maria: Conselho Universitário, 2018. Disponível em: <https://www.ufsm.br/app/uploads/sites/344/2019/02/Resolu%C3%A7%C3%A3o-005_2018-e -Pol%C3%ADtica-de-Comunica%C3%A7%C3%A3o-da-UFSM.pdf>. Acesso em: 19 de jul. 2023.
WEBER, Maria Helena. Nas redes de comunicação pública, as disputas possíveis de poder e visibilidade. In: WEBER, Maria Helena; COELHO, Marja Pfeifer; LOCATELLI, Carlos (Eds.). Comunicação Pública e política: pesquisa e práticas. Florianópolis: Insular, 2017. p. 23-56.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Daiana Stasiak, Jaqueline Quincozes da Silva Kegler
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A submissão implica a cessão de direitos da primeira publicação à revista Organicom, sem pagamento. Os autores podem estabelecer por separado acordos adicionais para a distribuição não exclusiva de versão da obra publicada na revista (como colocar em um repositório institucional ou publicar um livro), com o devido reconhecimento de sua publicação inicial na revista Organicom.