The performing arts as an object of controversy: the debate on the "decadence of the national theater" (Rio de Janeiro, 1822-1920s)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.rh.2024.222399

Keywords:

Brazilian theatre, 19th century, Brazilian First Republic, Performing arts, Brazilian literature

Abstract

The “decadence of the national theater” is a recurring theme in the debate on the performing arts in Brazil from the 19th century to the beginning of the 20th. This article aims to take the actors’ justifications seriously and demonstrate how this debate plays a structuring role in the local society of the spectacle. By analyzing this discussion in Rio’s newspapers, it is argued that attention should be paid to the uses that are made of the debate and its social effects, rather than judging the veracity of what is said. The debaters are professionals engaged in the daily life of theatrical practice who seek solutions to the impasses they face, both individually and for the group to which they belong. Through the debate, the society of the spectacle clarifies its issues and challenges, proposes ways forward, and makes clear the positions of each actor. In short, it is a call for unity as the only way to regenerate theater while at the same time trying to establish a peaceful coexistence between various interests within this universe.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Daniel Polleti, École des Hautes Études Hispaniques et Ibériques

    Graduado pelo Departamento de História da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo. Mestre em História das sociedades ocidentais contemporâneas na Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne como aluno da École normale supérieure de Cachan. Doutor em História pela Université Paris Saclay. Atualmente é membro científico da École des Hautes Études Hispaniques et Ibériques, Casa de Velázquez.

References

Fontes primárias

Fontes impressas

ALENCAR, José de. Ao correr da pena. Edição de João Roberto Faria. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

ASSIS, Machado de, Do teatro: textos críticos e escritos diversos. Edição de João Roberto Faria. São Paulo: Perspectiva, 2008.

AZEVEDO, Moreira de. “João Caetano dos Santos”, Revista do IHGB, v. 2, no XXXIII, 1870, p. 337-58.

BARRETO, Paulo. João do Rio e o palco, vol. I. Edição de Níobe Abreu Peixoto. São Paulo: EDUSP, 2009.

CÂMARA dos Srs. Deputados. Annaes do Parlamento Brazileiro: Sessão de 1873, 5 t.. Rio de Janeiro: J. Villeneuve & C., 1874.

FERREIRA, Procópio. O ator Vasques: o homem e a obra. São Paulo: J. Magalhães, 1939.

MAGALHÃES, G. Antonio José ou o poeta e a inquisição. Rio de Janeiro: Typ. Imparcial, 1839.

VALLE, Paulo Antônio. Ensaios dramáticos. [s. l.: s. n.],1862.

Jornais (consultados na Hemeroteca Digital, Biblioteca Nacional)

Aurora Fluminense. Rio de Janeiro: 1827-1839.

Brazil. Rio de Janeiro: 1883-1885.

Brazil, O. Rio de Janeiro: 1840-1852.

Brazil Americano. Rio de Janeiro: 1875-1876.

Careta. Rio de Janeiro: 1908-1930.

Chronista, O. Rio de Janeiro: 1836-1839.

Cidade do Rio. Rio de Janeiro: 1887-1902.

Correio da Tarde, O. Rio de Janeiro: 1855-1862.

Correio Mercantil, e Instructivo, Político, Universal. Rio de Janeiro: 1848-1868.

Cruzada. Rio de Janeiro: 1883.

Diário de Notícias. Rio de Janeiro: 1885-1895.

Diário do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: 1821-1878.

Espelho Diamantino, O. Rio de Janeiro: 1827-1828.

Fon-Fon. Rio de Janeiro: 1907-1930.

Gazeta da Noite. Rio de Janeiro: 1879-1880.

Gazeta da Tarde. Rio de Janeiro: 1880-1901.

Gazeta de Notícias. Rio de Janeiro: 1875-1930.

Gil-Blas. Rio de Janeiro: 1919-1923.

Imprensa, A. Rio de Janeiro: 1898-1914.

Jornal do Brasil. Rio de Janeiro: 1891-1937.

Jornal do Commercio. Rio de Janeiro: 1827-1930.

Malho, O. Rio de Janeiro: 1902-1930.

Mequetrefe, O. Rio de Janeiro: 1875-1893.

Minerva Brasiliense. Rio de Janeiro: 1843-1845.

Nação, A. Rio de Janeiro, 1872-1876.

Notícia, A. Rio de Janeiro: 1894-1916.

Paiz, O. Rio de Janeiro: 1884-1930.

Poeta, O. Rio de Janeiro: 1883-1892.

Revista Brasileira. Rio de Janeiro: 1857-1930.

Revista Illustrada. Rio de Janeiro: 1876-1898.

Revista Mensal da Sociedade. Rio de Janeiro: 1864-1874.

Referências Bibliográficas

BARTHE, Yannick et al. Sociologie pragmatique: mode d’emploi. Politix, v. 103, n. 3, 2013. Disponível em: https://www.cairn.info/revue-politix-2013-3-page-175.htm. Acesso em: 11 jan. 2024.

BRAGA, Claudia. Em busca da brasilidade: teatro brasileiro na Primeira República. São Paulo: Perspectiva, 2003.

BUDASZ, Rogerio. Opera in the Tropics: Music and Theater in Early Modern Brazil. New York: Oxford University Press, 2010.

CÂNDIDO, Antonio. Formação da literatura brasileira: momentos decisivos 1750-1880. 2 vols. São Paulo: Martins Fontes, 1955.

CÂNDIDO, Antonio. Literatura e Sociedade. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2014.

CHARLE, Christophe. Théâtres en capitales: naissance de la société du spectacle à Paris, Berlin, Londres et Vienne, 1860-1914. Paris: Albin Michel, 2008.

FARIA, João Roberto. O teatro realista no Brasil: 1855-1865. São Paulo: Edusp, 1993.

FARIA, João Roberto. Idéias teatrais: o século XIX no Brasil. São Paulo: Perspectiva, 2001.

FERREIRA, Adriano de Assis. Teatro Trianon: forças da ordem x forças da desordem. Dissertação (Mestrado em Teoria Literária e Literatura Comparada) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, 2004. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8151/tde-03012005-221042/pt-br.php. Acesso em: 11 jan. 2024.

FERREIRA, Adriano de Assis. Teatro ligeiro cômico no Rio de Janeiro: a década de 1930. Tese (Doutorado em Literatura Brasileira) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, 2010. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8149/tde-05122010-123502/pt-br.php. Acesso em: 11 jan. 2024.

GIRON, Luis Antônio. Minoridade crítica: a ópera e o teatro nos folhetins da corte, 1826-1861. Rio de Janeiro, São Paulo: EDUSP, 2004.

GOETSCHEL, Pascale. La « crise du théâtre »: une histoire de controverses, de goûts et de représentations (milieu XVIIIe siècle-fin des années 1930). Mémoire d’HDR – Université Paris 1, 2016.

GUANABARINO, Oscar. Transcrições guanabarinas: antologia crítica. Vol. I. Organização Luiz Guilherme Goldberg, Amanda Oliveira, et Patrick Menuzzi. Porto Alegre: LiquidBook, 2019.

LEVY, Aiala Teresa. Forging an Urban Public: Theaters, Audiences, and the City in São Paulo, Brazil, 1854-1924. Tese (Doutorado em História) – University of Chicago, 2016. Disponível em: https://knowledge.uchicago.edu/record/601. Acesso em: 11 jan. 2024.

MAGALDI, Sábato. Panorama do teatro brasileiro. São Paulo: DIFEL, 1962.

MAGALHÃES JÚNIOR, Raimundo. Arthur Azevedo e sua época. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1966

MARZANO, Andrea. Cidade em cena: o ator Vasques, o teatro e o Rio de Janeiro, 1839-1892. Rio de Janeiro: Folha Seca, 2008.

MENCARELLI, Fernando Antonio. Cena aberta: a absolvição de um bilontra e o teatro de revista de Arthur Azevedo. Campinas: Unicamp, 1999.

MENCARELLI, Fernando Antonio. A voz e a partitura: teatro musical, indústria e diversidade cultural no Rio de Janeiro (1868-1908). 2003. Tese (Doutorado em História) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, 2003. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/280448. Acesso em: 11 jan. 2024.

MOREL, Marco. As transformações dos espaços públicos: imprensa, atores políticos e sociabilidade na cidade imperial, 1820-1840. São Paulo: Hucitec, 2005.

NEVES, Larissa. O Teatro: Artur Azevedo e as crônicas da Capital Federal (1894- 1908). 2 t. Dissertação (Mestrado em Teoria Literária) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade de Campinas, 2002. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/269937. Acesso em: 11 jan. 2024.

PEREIRA, Avelino Romero. Música, sociedade e política: Alberto Nepomuceno e a república musical. Rio de Janeiro: UFRJ, 2007.

POLLETI, Daniel. Cosmopolitisme en scène. Spectacle et société dans une modernité périphérique (Rio de Janeiro et São Paulo, 1822-1930). Tese (Doutorado em História) – Université Paris Saclay, 2022. Disponível em: https://theses.hal.science/tel-03972293. Acesso em: 20 de junho de 2024.

PRADO, Décio de Almeida. O teatro brasileiro moderno. São Paulo: Perspectiva, 1988.

PRADO, Décio de Almeida. João Caetano. São Paulo: Perspectiva, 1972.

REIS, Ângela; MARQUES, Daniel. O teatro do pré-modernismo. In: FARIA, J. R. (dir.). História do Teatro Brasileiro, v. 1. São Paulo: Perspectiva, 2003, p. 321-402.

ROZEAUX, Sébastien. La genèse d’un « grand monument national » : littérature et milieu littéraire au Brésil à l’époque impériale (1822-1880). Tese (Doutorado em História) – Université Lille 3, Lille, 2012. Disponível em: https://archivesic.ccsd.cnrs.fr/THESES-LILLE3/tel-00768691. Acesso em: 11 jan. 2024.

SICILIANO, Tatiana. O guerreiro do Theatro Municipal : Arthur Azevedo e sua luta pela consolidação do teatro nacional. In QUEMIN, A.; BÔAS G. V. (org.). Arte e vida social: Pesquisas recentes no Brasil e na França. Marselha: OpenEdition, 2016, p. 300-314.

SILVA, Charles Roberto. Teatro para os trópicos: o governo imperial brasileiro e a questão teatral (1822-1889). Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, 2017. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27156/tde-27092017-111334/pt-br.php. Acesso em: 11 jan. 2024.

SILVA, Esequiel Gomes. “De Palanque”: as crônicas de Artur Azevedo no Diário de Notícias (1885/1886). Dissertação (Mestrado em Letras) – Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Universidade Estadual Paulista, Assis, 2010. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/items/e8e62020-48e9-4f61-8a65-e818c4f8cb1a. Acesso em: 11 jan. 2024.

SILVA, Raquel Barroso. Teatro ligeiramente nacional no século XIX. Curitiba: CRV, 2019.

SOUSA, José Galante de. O Teatro no Brasil. Rio de Janeiro: Instituto nacional do livro, 1960.

SOUZA, Silvia Cristina Martins de. As noites do Ginásio: teatro e tensões culturais na Corte (1832-1868). Campinas: Unicamp, 2002.

VENTURA, Roberto. Estilo tropical: história cultural e polêmicas literárias no Brasil, 1870-1914. São Paulo: Companhia das Letras, 1991.

YON Jean-Claude. Une histoire du théâtre à Paris: de la Révolution à la Grande Guerre. Paris: Aubier, 2012.

Published

2024-10-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

POLLETI, Daniel. The performing arts as an object of controversy: the debate on the "decadence of the national theater" (Rio de Janeiro, 1822-1920s). Revista de História, São Paulo, n. 183, p. 1–34, 2024. DOI: 10.11606/issn.2316-9141.rh.2024.222399. Disponível em: https://periodicos.usp.br/revhistoria/article/view/222399.. Acesso em: 21 nov. 2024.