Salvador and the senses: communication strategies on the web for brand-city construction
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2018.149054Keywords:
Place brand, Strategic communication, Salvador, Web, YoutubeAbstract
In this article we analyze the phenomenon of place brand in the web environment. Therefore, we present the analysis of two promotional videos developed by Salvador’s town hall, as a strategy to attract tourists. In this study, we identify the attributes and values of Salvador’s place brand through its communication and marketing strategies elaborated by the municipal tourism organ, entitled Saltur, in the environment proposed by online social networks, in particular its Youtube channel.
Downloads
References
BARTHES, Roland. Mitologias. Tradução: Rita Buongermino e Pedro de Souza. 9. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1993. 180 p.
BARTHES, Roland. A Retórica da imagem. In: BARTHES, Roland. O óbvio e o obtuso. Lisboa: Edições 70, 1984.
BERGER, Peter L; LUCKMAN, Thomas. A construção social da realidade. Petrópolis: Vozes, 1985
CANCLINI, Nestor Garcia. Culturas híbridas. São Paulo: Edusp, 1998.
CARNAVAL de Salvador 2014: 40 anos de blocos Afro. [S. l.: s. n.], 2014. 1 vídeo (10 min). Publicado pelo canal Prefeitura do Salvador. Disponível em: https://youtu.be/SFu_iSo9W08. Acesso em: 20 out. 2016.
CIDADE feliz. [S. l.: s. n.], 2016. 1 vídeo (1 min). Publicado pelo canal Propeg. Disponível em https: https://youtu.be/AcTeZjqD3ZQ. Acessado em: 20 dez. 2018.
COSTA, Rogério da. A cultura digital. 3. ed. São Paulo: Publifolha, 2008.
ESPINHEIRA, Gey. Cultura, cidade e democracia: o jogo da cultura no mundo contemporâneo. In: RUBIM, Antonio; ROCHA, Renata. Políticas culturais para as Cidades. Salvador: Edufba, 2010. p. 191-206.
FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e mudança social. Brasília: Ed. UnB, 2001.
GOFFMAN, Erving. Les cadres de l´expérience. Paris: Minuit, 1991.
HILDRETH, Jeremy. The saffron european city brand barometer: revealing wich cities get the brands they desserve. [S. l.]: Saffron, 2018.
IANNI, Octavio. A sociedade global. 11. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
IBGE. Brasil em síntese: Bahia: Salvador. Rio de Janeiro: IBGE, 2010. Disponível em: https://bit.ly/2HuSyHK. Acesso em: 15 jul. 2015.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência: a colisão entre os velhos e novos meios de comunicação. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2009.
KAVARATZIS, Mihalis; ASHWORTH, G. J. Partners in coffeeshops, canals and commerce: Marketing the city of Amsterdam. Cities, Amsterdam, v. 24, n. 1, p. 16-25, 2007
KOTLER, Philip. Marketing de lugares: como conquistar crescimento de longo prazo na América Latina e no Caribe. São Paulo: Prentice Hall, 2006.
MAINGUENEAU, Dominique. Análise de textos de comunicação. São Paulo: Cortez, 2013.
MARTINS, Inès; SAMPAIO, Adriano. (2016). Análisis discursivo de los carteles publicitarios de las campañas de promoción turística de Brasil y España (2013-2014). Taller Servicio 24 horas, México, DF, ano 12, n. 23BIS, p. 5-20, 2016.
PRANDI, Reginaldo. Mitologia dos Orixás. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
RODRIGUES, Danutta. G1 lista terreiros de candomblé na BA e dá dicas para frequentar templos. G1 Bahia, Salvador, 30 nov. 2016. Disponível em: https://glo.bo/2U1wDlC. Acesso em: 27 mar. 2019.
RUBIM, Antonio. Cultura, política e mídia na Bahia contemporânea. Comunicação & política, Rio de Janeiro, v. 10, n. 1, p.93-155, 2003.
RUBIM; Antonio; ROCHA, Renata. Políticas culturais para as cidades. Salvador: Edufba, 2010.
SEMPRINI, Andréa. A marca pós-moderna: poder e fragilidade da marca na sociedade contemporânea. São Paulo: Estação das Letras, 2006.
SEMPRINI, Andréa. Analyser la communication : comment analyser les images, les médias, la publicité. Paris: L’Harmattan, 1996.
SALVADOR é uma festa para os sentidos: sinta essa cidade!! [S. l.: s. n.], 2016. 1 vídeo (1 min). Publicado pelo canal Salvador Destination. Disponível em: https://youtu.be/2BSleSKv_KE. Acesso em: 20 dez. 2018.
SALVADOR: você sente que é diferente. [S. l.: s. n.], 2014. 1 vídeo (1 min). Publicado pelo canal Clipes do Povo. Disponível em: https://youtu.be/RqD4Yc4npZ4. Acesso em: 10 out. 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
A submissão implica a cessão de direitos da primeira publicação à revista Organicom, sem pagamento. Os autores podem estabelecer por separado acordos adicionais para a distribuição não exclusiva de versão da obra publicada na revista (como colocar em um repositório institucional ou publicar um livro), com o devido reconhecimento de sua publicação inicial na revista Organicom.